|
|||||||||||||||||
Streda 16.Januára 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kto sa bojí pozrieť za roh?Materiál pre materiál dokrivkáva vo vláde do cieľa V roku 2000 ubytovacie zariadenia na Slovensku využilo milión zahraničných návštevníkov. Je to o 29 % viac ako v roku 1990. Do roku 2005 sa predpokladá nárast počtu zahraničných návštevníkov na 1,9 milióna a výhľadovo do roku 2010 na 4,3 milióna. Celkové devízové príjmy z cestovného ruchu podľa obchodnej bilancie v roku 2000 dosiahli 431,5 mld. USD, pričom organizovaná turistika sa podieľala na týchto príjmoch 4,3-percentami. Do roku 2005 by sa jej podiel mal zvýšiť na 12 % a do roku 2010 na 24 %. Ak by z podobných predpokladov založených na dôsledných analýzach vychádzala na porade ekonomických ministrov v pondelok schválená Koncepcia marketingu a štátnej propagácie cestovného ruchu SR, mohli by sme mať z nej radosť. Jednotlivé rezorty a regióny by mali konkrétne predstavy o tom, na čo musia myslieť, ak sa zvýši cestovateľská aktivita domáceho či zahraničného obyvateľstva, vedeli by efektívnejšie kooperovať pri napĺňaní konkrétnych opatrení sledujúcich oživenie cestovného ruchu na Slovensku. Národná turistická agentúra SACR by mohla mať až do roku 2010 predbežne známy rozpočet potrebný na podporu neviditeľného vývozu, ktorým zahraniční turisti pre Slovensko sú, boli by známe najdôležitejšie regióny, ktoré by sa podieľali na oživení cestovného ruchu, vytypovali by sme nosné skupiny produktov, ktoré majú šancu upútať pozornosť jednotlivých trhových segmentov. Na svete by bol jeden vodiaci dokument, na základe ktorého by sa mohli naplánovať potreby a vyčísliť zdroje ich krytia na všetkých úrovniach a nastal by čas pripraviť sa na nával Nekoordinovaný, nemonitorovaný, živelný príchod turistov spôsobuje v regióne veľké ekologické a spoločenské škody. Tak, ako môže rásť averzia voči prisťahovalcom, môže vzniknúť aj voči prichádzajúcim turistom, ktorí produkujú navyše nielen odpad, ale devastujú prírodu, svojimi autami blokujú parkovacie miesta a ich prítomnosť komplikuje život domácim obyvateľom. Navyše sa región ekologicky znehodnocuje, čím stráca spoločnosť ako celok. To všetko napriek tomu, že cestovný ruch prináša so sebou aj nové pracovné možnosti a s nimi prísľub možného zvýšenia našej životnej úrovne. Neodškriepiteľným faktom je, že nezvládnutá situácia neprináša nič iné ako negatíva. Ak náš moderný manažment učí, že je možné zvládnuť aj negatívne situácie, musíme v tomto smere aj konať. Ak by malo byť uvedeným riešením schválenie Koncepcie marketingu a štátnej propagácie cestovného ruchu SR v tej forme, ako ju predkladá minister hospodárstva Ľubomír Harach, tak sme naozaj zlí manažéri. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |