|
|||||||||||||||||
Piatok 18.Januára 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bomba v lietadle? No problemZ Tel Avivu od našej redaktorky Slávky Blazsekovej Je to až na pobavenie. Na letisku vám vezmú ešte aj klieštiky na nechty, ale ponechajú vám fľašu whisky. A viete, čo sa dá s takou fľašou robiť? Dokonca môžete zájsť na letisko, obliecť si odev pracovného personálu, v noci zájsť do lietadla, položiť bombu pod sedadlo, presne tam, kam si na druhy deň sadne riadne skontrolovaný pasažier. A už vôbec žiadnym problémom nie je uniesť z letiska lietadlo. Krajiny totiž napriek udalostiam z minuloročného septembra, USA nevynímajúc, neurobili nič na zefektívnenie bezpečnosti letísk a lietadiel. Tieto slova patria bývalému izraelskému generálovi a súčasnému výkonnému predsedovi a šéfovi spoločnosti Magal security systems, Ltd. J. Even-Ezrovi. Magal je dnes jednotkou na svetovom trhu, Slovensko nevynímajúc, v oblasti bezpečnostných služieb. Výsledky zanechal hneď na telavivskom letisku Ben Gurion, ktoré je podľa štatistik najstráženejším letiskom na svete. Hoci v roku 1969 vznikla táto spoločnosť ako súčasť izraelských leteckých služieb, dnes je verejne obchodovateľnou spoločnosťou a poskytuje bezpečnostné zariadenia pre armádu (aj pre slovenskú), vojnové námorníctvo, priemyselné podniky, civilné letiská, vojenské letecké sily, kráľovské (napr. pre Alžbetu II.) a prezidentské rezidencie a parlamenty, budovy väzníc, hranice, sklady, ropné rafinérie (napr. aj slovensky Transgas). Po celom svete má dnes 4000 km bezpečnostných káblov. Pravda, ide o spoločnosť, ktorá obchoduje s mozgom obrany a na to sa zameral aj náš rozhovor s J. Even-Ezrom. Káble fungujú totiž na princípe bariér, t. j. ich akékoľvek poškodenie je vysielané priamo do centrálneho počítača spracovania dát, ktoré vidia všetci v danej krajine, ktorí sú na centrálny počítač napojení (teda nielen predstavitelia dotyčného objektu). Podobne funguje aj bezbariérové zabezpečenie, kde sú káble ukryté pod zemou a signály sa vysielajú na základe senzorov. V rámci centrálneho počítača tak vidíte okamžite, kde, kedy a kto vnikol do daného priestoru, keďže kamera presne rozlišuje vektorové pohyby človeka (zviera nezachytí) a vystaví 4 snímky: pár sekúnd pred akciou, akciu, pár sekúnd po nej a súčasný stav. Napríklad 90 % väzníc v USA je chránených práve týmto systémom. Špecifikum, ktoré by však mohli využiť lietadlá, je práve v zabezpečení letiskového (nie odbavovacieho) priestoru videokamerou, ktorá odosiela informácie a mobilizuje poplašné signály do centra na základe vonkajších a vnútorných senzorov a CCN systémov do jedného multioperátorového grafického systému. Magal security systems dnes prichádzajú na svetový trh s ďalšou novinkou, a takou jednoduchou: papučou na lietadlá. Safe Ground Jet Lock TM sa síce skutočne kladie na koleso lietadla, ale zároveň je ovládaný diaľkovým elektronickým kľúčom so špecifickým kódovaním. Jet Lock TM prenáša údaje do bezdrôtového načítavača údajov, ktorý váži asi 1 kilogram a je spojený s kontrolným centrom RS 485 komunikáciou. Akékoľvek porušenie Jet Locku TM je teda okamžite hlásené. Papuča vydrží výkyvy teploty v rozpätí -40 až +60 stupňov Celzia a vlhkosť až do 95 %. No a, samozrejme, J. Even-Ezra poukázal aj na to, že bezpečnostné systémy senzorového vnímania vo vnútri lietadla pred vstupom posádky tiež nie sú problémom. Pravda, musí sa chcieť a nečakať na ďalší teroristicky útok. Potom už bude neskoro. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |