|
|||||||||||||||||
Pondelok 21.Januára 2002 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Príčina je v meškaní zákonovNa Silvestra ich v Zbierke zákonov uverejnili a od 1. 1. platia Od prvého januára prešli v rámci reformy verejnej správy na obce a mestá prvé nové kompetencie. Okrem matrík a osvedčovania listín a podpisov aj kompetencie na úseku správy vo vodnom hospodárstve, v oblasti ochrany prírody, regionálneho rozvoja a cestovného ruchu. Naše prvé skúsenosti a poznatky sú zatiaľ len kusé. Sú rozmanité: aj dobré, ale aj horšie. Niektorí starostovia a primátori nazerajú na súčasný stav veľmi kriticky, iní sú trpezlivejší, hodnotí prvé poznatky predseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Michal Sýkora. Celkovo však musíme konštatovať, že kľúčový podiel na problémoch má zásadné oneskorenie prijímania zákonov. V tomto smere je čítankovým príkladom zákon o osvedčovaní listín a podpisov. Poslanci NR SR ho schválili pred vianočnými sviatkami, hoci v parlamente ho už mali dlhší čas predtým. V Zbierke zákonov bol publikovaný s dátumom 31. decembra 2001, pričom účinnosť nadobudol hneď prvého januára. Samotná zbierka zákonov, prostredníctvom ktorej sa obce mohli so zákonom oboznámiť, bola k nim distribuovaná až neskôr. Pred výkonom kompetencií si však obce musia pripraviť pečiatky, overovacie knihy, nie akékoľvek, ale zviazané a musia zaškoliť pracovníkov. To tiež trvá nejaký čas, ak nehovoríme o týždňoch, alebo mesiacoch. Nikto nemôže očakávať, že samospráva bude vykonávať kompetencie, o ktorých nie je dostatočne informovaná a na prípravu ktorých nemá nie pol roka, ale ani jediný deň. Podobný postoj zaujímame aj k Vestníku vlády SR, v ktorom boli publikované metodické pokyny viacerých rezortov k prechodu kompetencií. Nebol čas v predstihu sa s ním oboznámiť, pokračoval predseda ZMOS. Realita je aj taká, že samospráva vykonáva kompetencie bez poznania finančných podmienok. Prenesené kompetencie v oblasti životného prostredia a vodného hospodárstva vyžadujú podľa metodických pokynov ministerstiev napríklad vysokoškolsky vzdelaných odborníkov. To nie je v každej obci asi reálne dosiahnuť. Je to zrejme kompetencia, ktorá si vyžiada spoločné obecné úrady. Vzniknuté problémy nie sú výsledkom neschopnosti obcí, ale odkladania prijímania zásadných politických a koncepčných rozhodnutí a neskorého prerokovania zákonov v Národnej rade SR. Ani požiadavky ZMOS-u v oblasti rozpočtu neboli vo viacerých ohľadoch naplnené. Nebol zvýšený podiel miest a obcí na republikových daniach. V tomto roku predstavujú financie v priemere na jedného obyvateľa 1805 Sk. Podľa zákona o rozpočtových pravidlách platného od prvého januára tohto roku by výška finančných prostriedkov pre samosprávu mala kopírovať vývoj výnosov z daní v správe štátu. Podľa zákona o štátnom rozpočte sa toto pravidlo v tomto roku nenaplní. Michal Sýkora za paradoxné v tejto súvislosti považuje to, že vlani sa po prvý raz od roku 1994 podarilo tieto nožnice zavrieť, vzápätí sa v tomto roku opäť otvárajú. Ďalším negatívnym momentom je demografická zmena. Po sčítaní obyvateľov v minulom roku sa zvýšil ich počet v obciach v kategórii do 3000 obyvateľov, ale znížil v ostatných sídlach. Čiže celkový objem dotácií pre malé obce ostáva zachovaný, ale znižuje sa (aj keď nie o veľa), prepočet na jedného obyvateľa. Za tretí negatívny faktor označil zrušenie väčšiny fondov, pričom ZMOS zatiaľ nemá podrobnejšie informácie o tom, ako budú rezorty rozhodovať a nakladať s príslušnými finančnými prostriedkami. Vladimír Turanský |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |