|
|||||||||||||||||
Piatok 25.Januára 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bude zlatou baňou tepna Eurázie?Storočná Transsibírska železnica sa môže v krátkom čase stať naozajstnou zlatou baňou. Rusi určili na jej modernizáciu niekoľko miliárd dolárov. Rátajú s gigantickým ziskom vďaka preprave tovarov z Ďalekého východu na starý kontinent vnútrozemskou cestou. Transsibírskou železnicou sa bude prepravovať viac ako 600-tisíc kontajnerov ročne. Onedlho budú koľaje predĺžené do Japonska a Kórey. Aby sa projekt podaril, musí sa Transsibírka dostať až do južnej a západnej Európy. Je to možné cez Poľsko alebo Slovensko, kde už existujú širokorozchodné trate s rozchodom 1520 mm (ruský rozchod). Expres Rossia prekonáva celú 9311-kilometrovú vzdialenosť z Čeľjabinska cez Omsk, Novosibirsk, Irkutsk, Čitu a Chabarovsk za sedem dní. To však nie je najdôležitejšie. V rokoch Sovietskeho zväzu vybudovali Fíni vo svojich prístavoch terminály a prevzali väčšinu tranzitu tovarov medzi Ďalekým východom a Európou. Značná časť vozňového parku premávajúceho medzi Moskvou a Vladivostokom však pochádza ešte zo 40. a 50. rokov. Stávalo sa aj to, že pre neplatenie faktúr zastavili dodávky prúdu. Pred niekoľkými rokmi Rusko začalo s veľkorysou modernizáciou trate. K tomuto projektu pristúpila Kórejská republika a niekoľko európskych krajín, ktoré už tvoria finančné konzorcium za účasti aj súkromných firiem. Medzi Ďalekým východom a Európou sa prepravuje morskou cestou asi 250 miliónov ton tovarov ročne. Len z prístavu Pusan v Kórejskej republike do západnej Európy sa prepraví ročne asi tri milióny kontajnerov. Moderná kontajnerová loď prekoná túto trasu približne za mesiac. K tomu sa pripočítava čakanie na prístavných mólach a čas prekládky. Suchozemskou cestou, s využitím ešte nie celkom zmodernizovanej Transsibírskej železnice, trvá cesta z Vladivostoku menej ako 16 dní. Navyše kontinentálna doprava je lacnejšia. Keby sa podarilo realizovať tieto plány, došlo by k revolúcii v doprave. Ministerstvo železníc Ruskej federácie získalo súhlas vedenia KĽDR na prebudovanie železničnej trate (na široký rozchod ruského rozmeru) od Vladivostoku po hranicu Kórejskej republiky. Odtiaľ vybudujú spojenie do Pusanu, najväčšieho juhokórejského prístavu. Okrem toho pred niekoľkými mesiacmi začalo Rusko rozhovory s Japonskom o vybudovaní tunelu spájajúceho Sachalin a Hokkaido. Neskôr chcú Sachalin spojiť s pevninou vybudovaním mosta (ide o dlhší časový horizont). Transsibírska železnica by sa tak dostala do hospodársky najsilnejších krajín Ďalekého východu. To umožní skrátiť čas prepravy a urobí dopravu bezpečnejšou. Rusko ráta s tým, že sa mu podarí prevziať najmenej 600-tisíc kontajnerov odosielaných medzi Európou a Ďalekým východom a ročne zarábať stámilióny USD. V apríli 2001 firma Intercontainer prepravila železnicou, tranzitom cez Poľsko, kontajnery s pneumatikami z Japonska do Nemecka. Vyšlo to lacnejšie a rýchlejšie ako morskou cestou. Pripravil Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |