|
|||||||||||||||||
Piatok 25.Januára 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Narysovaný prvý rok činnostiTeraz sa ukáže, ako sa plány premietnu v každodennom živote Prípravy na transformáciu Železníc SR na dve samostatné železničné podniky boli v závere minulého roka poznamenané aj prípravou dvoch podnikateľských plánov na rok 2002. Napríklad budúce príjmy Železníc SR sú limitované práve ich obchodnými vzťahmi so Železničnou spoločnosťou. V tejto súvislosti sme požiadali o rozhovor o vybraných otázkach bývalého riaditeľa plánovacieho odboru ŽSR a od prvého januára riaditeľa odboru financovania ŽS Ing. Antona Jaboreka. Chceme hovoriť o príjmoch spoločnosti ŽS. Akú výšku príjmov možno očakávať v tomto roku, prípadne v akej podobe? - Základným zdrojom budú tržby vyplývajúce z poplatku za poskytovanie dopravnej cesty. V zmysle predpokladaných výkonov a platných cenových predpisov kalkulujeme, že ŽS bude platiť ŽSR za používanie dopravnej cesty ekonomicky oprávnené náklady v rozsahu asi 8,3 mld. Sk, z toho za osobnú dopravu 2 mld. Sk a za nákladnú dopravu približne 6,3 mld. Sk. Tieto príjmy však nebudú stačiť, pretože poplatok za používanie dopravnej cesty je regulovaný. - Iste, stále platia v tejto oblasti štátom regulované ceny, čo spôsobuje potrebu uzatvorenia nového zmluvného vzťahu medzi ŽSR a štátom na vykrytie rozdielu medzi príjmami a ekonomicky oprávnenými nákladmi v osobnej železničnej doprave, keďže ide o výkony vo verejnom záujme. Tento rozdiel predstavuje približne 2 mld. Sk, ktoré by mal ŽSR uhradiť štát. V štátnom rozpočte SR na rok 2002 je však na výkony vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave vyčlenených len 1,8 mld. Sk, pričom asi 800 mil. Sk z tejto schválenej sumy je určených pre ŽSR a 1 mld. Sk je určená pre ŽS. ŽSR si budú zostávajúcich 1,2 mld. Sk uplatňovať po audite ekonomicky oprávnených nákladov ako pohľadávku voči štátu. Železnice SR si však budú v roku 2002 nárokovať od štátu aj ďalšie kompenzácie, a to v súvislosti s konsolidačnou funkciou, ktorú majú plniť voči Železničnej spoločnosti v oblasti majetku, zamestnanosti a vyrovnania zdedených záväzkov. - Podnikateľský plán ŽSR na rok 2002 kalkuluje v súlade so stanoviskom Správnej rady ŽSR a Projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR s odbremenením strát z finančných operácií vzniknutých vysokou dlhovou službou, ktorá zostáva na ŽSR. Tieto straty predstavujú objem okolo 1,5 mld. Sk a sú bilancované v príjmovej časti rozpočtu ŽSR. Znamená to, že očakávame ich preúčtovanie v rámci oddlžovania ŽSR štátom. V prípade, že sa to ŽSR nepodarí či nebudú vykonané príslušné postupy zo strany ministerstiev dopravy a financií, zostane táto suma na ťarchu ŽSR, čo spôsobí prehĺbenie straty na hospodárskom výsledku z plánovaného objemu mínus 957 mil. Sk na mínus 2,457 mld. Sk. Získa ŽSR príjmy aj od iných odberateľov okrem ŽS, prípadne mimo svojej hlavnej činnosti? - ŽSR budú mať príjmy z ostatnej činnosti v objeme okolo 1,72 mld. Sk a náklady približne 1,64 mld. Sk, teda očakávame zisk z ostatnej činnosti vo výške okolo 80 mil. Sk. Tento relatívne nízky zisk je spôsobený tým, že v rámci týchto výkonov budú ŽSR poskytovať pre ŽS ostatné služby, ako napríklad zdravotnú starostlivosť, vzdelávanie, služby charakteru informačných technológií, služby informačnej siete, telekomunikačné služby a podobne v plánovanom celoročnom objeme asi 700 mil. Sk, ale zatiaľ na rok 2002 bez uplatňovania ziskovej prirážky. V tejto súvislosti bol daný pokyn príslušným vedúcim pracovníkom organizačných jednotiek, aby pripravili čiastkové zmluvy definujúce právne, finančné, prevádzkové a ostatné zvyčajné podmienky v zmysle Obchodného zákonníka. ŽSR však budú poskytovať ostatné výkony aj mimo ŽS, teda cudzím odberateľom. A to v predpokladanom objeme okolo 1 mld. Sk, čo je približne v rozsahu doterajších výkonov, avšak v tomto prípade si už budú uplatňovať ziskovú prirážku v zmysle platných kalkulačných smerníc. Aké základné východiská majú určené v ŽSR pre jednotlivé nákladové ukazovatele počas roku 2002? - Pri modelovaní nákladov sme vychádzali z očakávaných výkonov a vplyvu inflácie do oblasti spotrebovaných nákupov a ostatných služieb, ktoré by sa podľa štátneho rozpočtu mala pohybovať na úrovni 6,7 percenta. Dodávateľské opravy sú na úrovni rozpočtu v roku 2001, čo v sebe odzrkadľuje kompenzáciu rastu inflácie nižšou náročnosťou na opravy vplyvom realizovaných investícií. V oblasti osobných nákladov je premietnutý 8-percentný nárast priemerných miezd v zmysle kolektívnej zmluvy a predpokladaného stavu zamestnancov. Vo finančných nákladoch je premietnutá úverová zaťaženosť vrátane očakávaného kurzového vývoja koruny a v mimoriadnych nákladoch odstupné a sociálne kompenzácie na zamestnancov, ktorí budú nadbytoční. ŽSR budú tiež pokračovať v ďalšej modernizácii medzinárodných koridorových tratí a vybraných železničných uzlov. Na financovanie plánovaných zámerov v tejto oblasti však nebudú stačiť iba vlastné zdroje vytvorené z odpisov. - Vlastné zdroje, teda odpisy na zabezpečenie tzv. jednoduchej reprodukcie, sú kalkulované vo výške 2,3 mld. Sk. Požiadavky jednotlivých organizačných jednotiek na rozpis investícií na rok 2002 sú až na úrovni 6 mld. Sk. Bude preto úlohou investorskej komisie generálneho riaditeľstva posúdiť priority a predložiť vedeniu ŽSR návrh na schválenie investičného plánu v značne redukovanom rozsahu. Pokiaľ ide o cudzie zdroje, tie kalkulujeme na úrovni 5,3 mld. Sk, z toho investičnú dotáciu zo štátneho rozpočtu na rozvoj železničnej infraštruktúry v celkovom objeme 350 mil. Sk, príspevok z programu ISPA na modernizáciu trate Bratislava - Trnava v objeme 728 mil. Sk a čerpanie úveru EIB v objeme 4 mld. Sk. Okrem toho presúvame zo zdrojov roku 2001 vybudovanie železničnej vlečky pre priemyselný park v lokalite Lozorno v objeme 195 mil. Sk. S akými základnými ukazovateľmi uvažujete v oblasti výkonov ŽS v nákladnej a v osobnej preprave? - V oblasti nákladnej prepravy predpokladáme objem výkonov ŽS na úrovni roku 2001, teda 53 miliónov ton tovaru, avšak pri zvýšených tarifách priemerne o 9 %. Z týchto predpokladov vychádza i plán tržieb ŽS stanovený vo výške 16,9 mld. Sk. V osobnej preprave dôjde k zníženiu prepravného výkonu o 8,5 percenta, pričom v súlade s Projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR sme predložili návrh na zvýšenie priemerného cestovného o 11,5 percenta. Celkové tržby z osobnej prepravy vrátane úhrady od štátu, ktorá predstavuje asi 1 mld. Sk, teda očakávame vo výške okolo 7,1 mld. Sk. Spomínali sme služby, ktoré budú poskytovať ŽSR pre ŽS. Ako to bude z hľadiska ŽS? - V oblasti ostatnej činnosti Železničnej spoločnosti, medzi ktoré patria aj výkony pre ŽSR, plánujeme dosiahnuť tržby vo výške 590 mil. Sk pri nákladoch 460 mil. Sk. Teda zisk z ostatnej činnosti by mal dosiahnuť 130 mil. Sk. Aj v tomto prípade pri výkonoch pre ŽSR neuplatňujeme ziskovú prirážku. Pre úplnosť si ešte priblížme situáciu v ŽS z hľadiska vývoja nákladov a investícií. - Pri konštrukcii základných nákladových parametrov v podnikateľskom pláne ŽS sme vychádzali z objemu predpokladaných výkonov a z princípov uplatňovaných aj v prípade ŽSR. Okrem trakčných nákladov, v ktorých premietame zvýšenie trakčnej nafty o 7 % a zvýšenie trakčnej elektrickej energie o 20 %. Vlastné zdroje reprezentované výškou odpisov plánujeme v objeme 2,7 mld. Sk. Podobne ako v ŽSR, aj v ŽS bude nevyhnutné definovať priority, keďže investičné požiadavky organizačných jednotiek presahujú 8 mld. Sk. Na obstaranie nových investícií budú v roku 2002 použité v ŽS aj cudzie zdroje v objeme 1,6 mld. Sk, a to z dlhodobých úverov prechádzajúcich do ŽS vrátane prostriedkov získaných od Eurofimu, ktorými sa zabezpečí najmä nákup osobných a nákladných vozňov, modernizácia prípojných vozňov, elektrické motorové jednotky a pod. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |