Hospodársky denník
USD48,618 Sk
EUR42,256 Sk
CHF28,814 Sk
CZK1,325 Sk
  Pondelok  28.Januára 2002

Lodenice: maďarský investor?

Majetkovoprávne vzťahy sú zložité a stále otvorené

Horúci hráči o lodenice:

1. OMZ Uralmaš (Ruská federácia)

2. Lodenice Mělník (ČR)

3. Equinox Ventures Investment Advisory LLC (Maď.)

4. OostEuropaParticipies BV, Lochem (Hol.) a Penta Group (SR)

5. Slovenská námorná plavba

Sprievodným javom transformácie slovenskej ekonomiky za posledných desať rokov je premnoženie kohútov na jednom smetisku. Privatizérov, akcionárov či spolumajiteľov pribúda, iba fabrika spravidla stojí na tých istých nohách. V horšom prípade sa jej podlamujú kolená a ide to s ňou dolu vodou. To je aj prípad fabriky na stavbu lodí v Komárne. Potrebuje poriadne silnú (finančnú) barlu, aby opäť chytila pevnú pôdu.

Slovenská privatizačná vlna vyplavila na hladinu dva nové subjekty - Slovenské lodenice Komárno (staré lodenice), ktoré skončili v konkurze, aby „v plavbe“ pokračoval nástupnícky subjekt - Slovenské lodenice Komárno, a. s., Bratislava (SLKB). SLKB vznikli 4. októbra 2000 ako „vnučka“ Fondu národného majetku (FNM) SR na „troskách“ starých lodeníc s cieľom zachovať výrobu. Fond ohlásil začiatkom tohto roka rozhodnutie predať výrobu lodí v Komárne. Informačné memorandum na

predaj lodeníc

si v stanovenom termíne prevzalo desať subjektov, medzi ktorými figuruje aj dcéra Lodeníc Mělník - Czech Shipping Group, a. s., a ruská spoločnosť OMZ - Obedinenyje mašinostroiteľnyje zavody so sídlom v Jekaterinburgu, ale aj konzorcium Creditanstalt a HypoVereinsbank, zastupujúce nemeckú spoločnosť s maďarským kapitálom Equinox Ventures Investment Advisory LLC. Minulý týždeň FNM SR oznámil, že dostali na kúpu stopercentných majetkových účastí spoločností SLKB a a. s. Stroje a mechanizmy Komárno päť ponúk. Podmienky účasti na tendri pôvodne splnilo desať subjektov prevzatím informačného memoranda. Hospodárskemu denníku sa podarilo zistiť, že dnes by sa na pôde FNM SR malo o lodeniciach ďalej rokovať, aby sa dotiahli detaily všetkých ponúk. Do prvej päťky

horúcich favoritov

by mal podľa našich informácií patriť ruský, český, maďarský záujemca, ale aj Slovenská námorná plavba a holandská spoločnosť OostEuropaParticipies BV, Lochem, ktorej strategickým partnerom v tendri bude investičná skupina Penta Group, a. s., Bratislava. „Úlohou Penty v danom projekte bude zabezpečiť konsolidáciu majetku lodeníc potrebného na výrobu lodí a vyriešenie právnych pomerov v SLKB,“ uviedol člen predstavenstva Penty Jozef Špirko. Spoločnosť podľa neho analyzuje stav lodeníc už približne 1,5 roka. Rozhodnutie ísť do verejnej súťaže na predaj SLKB spoločne s Holanďanmi padlo len pred pár dňami. Informačné memorandum k tendru si ešte obe investičné spoločnosti prevzali osobitne,

finálnu ponuku

však už predložili spoločne. To zahŕňa aj splatenie všetkých úverov so štátnou zárukou. Strategický investor by mal podľa J. Špirka zabezpečiť finančnú stabilizáciu SLKB, objednávky a financovanie stavby lodí. Vychádza z faktu, že koncom roku 2000 vláda M. Dzurindu schválila štátnu záruku, aby Eximbanka SR mohla poskytnúť úver na dostavbu troch rozostavaných lodí. Vláda uvažovala o poskytnutí záruky na úver ešte „starým“ SLK, ktoré však skončili rozhodnutím súdu 30. marca 2001 v konkurze. Po tom, čo kontrakty na tri lode prevzali „nové“ SLKB, kabinet 28. februára 2001 zmenil svoje pôvodné uznesenie a schválil štátnu záruku pre SLKB. Vládny kabinet tiež v poslednom decembrovom týždni 2001 odporučil guvernérovi, aby exportno-importná banka na komerčnom princípe

poskytla úver

na výstavbu ďalších troch lodí typu Rýn pre nemeckú firmu Casus Shipping, GmbH., Hamburg. V polovici januára 2002 SLKB teda postúpili Eximbanke SR žiadosť na poskytnutie tohto úveru, tentoraz bez štátnej záruky. Keďže ide o veľké objemy úverových zdrojov, ktoré by mala poskytnúť Eximbanka SR, guvernér Ľudomír Šlahor informoval, že o osude projektu po jeho dôkladnej analýze by mala definitívne rozhodnúť v najbližšom období Rada banky Eximbanky SR.

Ak by ponuka OEP a Penty v súťaži zvíťazila, podľa predsedu predstavenstva OEP Wima D.A.M. Kemperinka je spoločnosť pripravená slovenské lodenice reštrukturalizovať a zotrvať v nich podľa potreby v horizonte dvoch až päť rokov. Už v súčasnosti disponuje niekoľkými potenciálnymi strategickými investormi z lodiarskeho priemyslu, ktorí by mohli o podnikanie v SLKB prejaviť záujem. Podľa J. Špirka bude po vstupe víťaza tendra do podniku nevyhnutné zvýšenie základného imania lodeníc. To v súčasnosti predstavuje 1 mil. Sk, pričom jeho

optimálna výška

je podľa predstaviteľov Penty niekoľko 100 mil. Sk. To za predpokladu vkladu hnuteľného a nehnuteľného majetku SLK. Pretože majetok je vo vlastníctve správcu konkurznej podstaty starých lodeníc alebo rozatomizovaný v rukách ich veriteľov, Penta už podnikla kroky na jeho získanie. Náš zdroj potvrdil, že v súlade s politickým odobrením súčasnej vládnej koalície na Slovensku by mal stavbu lodí v Komárne dostať do rúk maďarský kapitál. Bývalý zástupca akcionárov v dozornej rade Slovenských lodeníc Komárno (SLK), a. s., Marian Jančošek však považuje rozhodnutie predávať lodenice za predčasné. Vychádza z toho, že Krajský súd v Nitre rozhodol, že predstavenstvo SLK, a. s., Komárno 23. októbra 2000 bolo odvolané v rozpore so zákonom. Preto (podľa analýz právnikov) sú protizákonné aj všetky kroky, ktoré následne vykonalo nové vedenie lodeníc na čele s Jozefom Žuchom.

Zopakoval, že FNM prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Dlhopis - obchodníka s cennými papiermi, odkúpil od SLK akcie a. s. Stroje a mechanizmy za 89-tisíc Sk. Je to asi tisícina hodnoty jej základného imania, pretože reálna hodnota majetku spoločnosti je 89 mil. Sk. Inými slovami povedané, FNM SR tisíckorunovú akciu

dostal za 1 Sk,

a dcérsku spoločnosť SLKB kúpil fond za 1 mil. Sk. M. Jančošek dodal, že predchádzajúci majitelia (akcionári) Bluwind a HIS kúpili Stroje a mechanizmy za nominálnu hodnotu 89 mil. Sk. Keďže sa tento obchod v uplynulých dvoch rokoch zrušil, firmám Bluweind a HIS vznikla škoda. Tie sa teraz súdnou cestou domáhajú vrátenia majetku. Stále otvorených sporov podobného charakteru je viac. M. Jančošek spomenul napríklad dokumentáciu SLK prevedenú na iné spoločnosti a po vstupe zahraničnej firmy si za jej používanie dokumentácie nechajú zaplatiť. „Ak by súd rozhodol v náš prospech, budeme sa na FNM SR domáhať odškodnenia,“ potvrdil M. Jančošek. To môže v konečnom rozhodovaní ovplyvniť správanie a postoj potenciálneho zahraničného investora, ktorý chce do lodeníc vstúpiť s cieľom oživiť stavbu lodí a umiestniť ich na svetových trhoch. „O to obozretnejšie musí teraz FNM SR uvážiť svoj ďalší postup, lebo

kroky nelegitímne

ustanoveného predstavenstva v SLK sa dajú kedykoľvek napadnúť,“ tvrdí M. Jančošek. Vyslovil názor, že predstavenstvo SLKB požiada o zvolanie novej schôdze veriteľov, pretože za úpadcu nekonalo terajšie predstavenstvo legitímne. Napríklad ľudia, dali podklady správcovi konkurznej podstaty, hoci na to nemali oprávnenie. Takto sa mali zatajiť viaceré skutočnosti o reálnej hodnote majetku lodeníc. Správca konkurznej podstaty podľa M. Jančošeka ani dnes nemá v rukách doklady o tom, že by staré lodenice za korunu predali Stroje a mechanizmy na prospech FNM SR. Práve v kontexte na zložité a stále otvorené majetkovoprávne vzťahy FNM SR zdôrazňuje, že rozhodujúce slovo vo výberovom konaní nebude mať cena, ktorú investor za nové lodenice ponúkne, ale schopnosť vyrovnať

staré záväzky

a naplniť investičný program tohto slovenského výrobcu plavidiel. Výrobný program SLKB sa zabezpečuje pomocou vládou garantovaného úveru, pričom nevlastnia takmer nijaký majetok. Na podnikanie využívajú majetok v gescii správcu konkurznej podstaty SLK, a. s., Komárno a bánk, disponujúcich naň záložným právom. Zamestnávajú vyše 900 ľudí, ktorí v súčasnosti pracujú na dostavbe troch lodí pre nemeckú firmu Briese Schiffahrts. Pred pár dňami, 16. januára 2002, spustili na vodu v poradí druhú nákladnú námornú loď, ktorú SLKB vyrobili s podporou štátnej záruky a prostredníctvom Eximbanky SR. Riečno-morská nákladná loď typu NL Weser je osvedčeným plavidlom a s nosnosťou 3000 ton je určená na prepravu zmiešaného tovaru, a to aj nebezpečného, alebo 126 kusov kontajnerov. Komárňanskí lodiari už vyrobili a na západoeurópsky trh dodali deväť takýchto lodí. V SLKB súčasne dokončujú aj tretie sesterské plavidlo pre toho istého zákazníka, ktoré Komárno opustí koncom marca.

Tibor Bucha

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.