|
|||||||||||||||||
Utorok 29.Januára 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Známkovať nás budú občaniaNitriansky región poznám veľmi dôverne, a tak si dovolím povedať, že prvoradá úloha, ktorou musíme začať, je okamžite vytvárať pracovné príležitosti. Nezamestnanosť, ktorá nás kvári, veľmi tvrdo dolieha na obyvateľstvo. Mnohé fabriky, ktoré v tomto regióne ešte pred desiatimi rokmi úspešne fungovali, dnes z rôznych dôvodov skrachovali a mnohé robia iba na polovičnú kapacitu, samozrejme, s polovičným počtom zamestnancov. Zatiaľ sme iba na začiatku veľmi ťažkej cesty, ale nemôžeme zastať. Hneď ako ukončíme kreáciu nového úradu, musíme sa začať venovať v prvom rade týmto otázkam, zdôrazňuje predseda nitrianskeho samosprávneho kraja doc. Ing. Miroslav Belica, CSc. Je ďalší z ôsmich predsedov vyšších územných celkov na Slovensku, ktorého sme požiadali o prvé postrehy a hodnotenie situácie po nedávnom zvolení za vrchného šéfa nitrianskeho samosprávneho kraja. Nastúpil som do tejto funkcie hneď na druhý deň po zvolení, pretože som si uvedomoval, že niet času na formality, ale že treba hneď začať formovať nový úrad tak z hľadiska technického, ako aj a najmä personálneho. Už na prvom zasadnutí došlo k uvoľneniu mandátu poslanca, ktorý bol zvolený za najvyššieho kontrolóra úradu, a tým sme museli zvolať ďalšie zasadanie a zvoliť poslanca, ktorý by nastúpil na jeho miesto. Nitriansky samosprávny kraj má to šťastie, že po dohode s krajským úradom sa mohli nasťahovať do vyhovujúcich priestorov v budove krajského úradu. Dokonca už majú nainštalovaných prvých päť počítačov. Dokončujú niektoré technické úpravy priestorov, takže už majú nad hlavou aj strechu. Treba oceniť prístupovú komunikáciu s predstaviteľmi Krajského úradu v Nitre, ktorí vedeniu samosprávneho kraja vychádzajú veľmi v ústrety. Skôr zápasili s problémami s inštalovaním programov, ktoré už boli využívané na krajskom úrade. Aj tu však bude východiskom iba seriózna dohoda, pretože funkčnosť úradu ovplyvňuje nielen hardvér, ale podstatne viac je definovaná softvérom. Ku cti M. Belicu slúži aj postup pri prechode niektorých pracovníkov z krajského úradu na samosprávny kraj: Ako prvý som na to upozornil a informoval pri rokovaní prednostu krajského úradu, že nie je etické, aby ľudia, ktorí jednoducho jeden deň skončia a druhý deň nastúpia do tej istej budovy, prakticky do toho istého zamestnania, aby zobrali päť platov a boli bohatší o niekoľko desiatok tisíc korún, lebo nastúpili na post s tým istým určením a povinnosťami. Preto sme tento problém ako prvý vyriešili tak, že sme odstupné nedávali. Aj keď to zákon priamo nezakazuje, dobré mravy vravia niečo iné. Pri našej návšteve u predsedu M. Belicu ešte nemal zariadenú svoju kanceláriu ani nábytkom a ďalšími potrebnými vecami. Nebránilo mu to však v plnohodnotnej činnosti predsedu. Limituje ho však presun kompetencií na samosprávny kraj, ten určuje plnohodnotnosť fungovania úradu. V tejto súvislosti M. Belica okrem iného uviedol: Od 1. januára máme presunuté kompetencie z oblasti regionalistiky, je teda logické, aby som tu mal vybavený úrad pracovníkmi a, pochopiteľne, aj technicky. Už o niekoľko dní sa budú zo zákona pripravovať dokumenty regionálneho rozvoja, ktoré budú mať ďalekosiahly význam a dosah na ďalší vývoj regiónu. Takže na úrade kvalitných pracovníkov potrebujem ako soľ, a to čo najrýchlejšie. Postupne budeme priberať aj ďalšie kompetencie. Žiaľ, ešte nemám celkom jasné, a nielen ja, ale aj ďalší predsedovia vyšších územných celkov, aká bude celková štruktúra úradu, počet ľudí, aké finančné prostriedky budeme mať atď. Práce bude mať predseda nitrianskeho samosprávneho kraja M. Belica dosť a dosť, pretože Nitra si drží neslávne tretie miesto na Slovensku v počte nezamestnaných. Zdôraznil to aj M. Belica: Náš kraj je špecifický tak zo severu na juh, ako aj z východu na západ. Je tu niekoľko vektorov, ktoré pôsobia už dlhodobo a dokonca niektoré sú dané aj historicky. Tento región sa v minulosti veľmi úspešne rozvíjal ako agrárny kraj. Transformačný proces po deväťdesiatom roku veľmi vážne a negatívne poznamenal celý región a južná časť tým trpí vari najviac. Čiže bude potrebné, aby sme hneď naštartovali a začali aplikovať predvstupové programy EÚ, ktoré sú určené práve pre takéto regióny. Bude veľmi dôležité, ako dokážeme spolupracovať s primátormi miest, aby sme diskutovali a prijímali rozhodnutia bez zbytočných konfrontačných problémov. Bude veľa závisieť aj od spolupráce na úrovni samosprávny kraj a ZMOS. Vznik samosprávnych krajov bol motivovaný potrebou, aby sa samospráva, moc a služby dostali bližšie k občanovi. Prenos kompetencií, slúžiť občanom k jeho spokojnosti, to je mimoriadne veľká výzva pre regióny, aj keď si treba uvedomiť, že za prvé štyri roky fungovania vyšších územných celkov sa zrejme veľké zázraky neudejú. Napríklad vo Francúzsku sa obdobný model aplikoval 12 rokov, pokiaľ sa optimálne vykryštalizoval. Nechcem objavovať to, čo je už niekde objavené, naopak, som pripravený využiť všetky existujúce poznatky a skúsenosti z tejto oblasti a pevne verím, že nám optimalizácia vzťahov k občanom nebude trvať 12 rokov ako vo Francúzsku, ale podstatne kratšie. Občan musí pocítiť, že nové samosprávne usporiadanie regiónov je lepšie než to minulé a až to bude pre nás dobrá známka a prejav toho, že takáto transformácia a decentralizácia moci na regióny bola správna, povedal na záver M. Belica. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |