Hospodársky denník
USD49,155 Sk
EUR42,254 Sk
CHF28,712 Sk
CZK1,327 Sk
  Streda  30.Januára 2002

Nie sme futbalový klub

Vyjasniť pravidlá zamestnaneckého vzťahu

Tvrdiť, že Mliekospol Nové Zámky je najúspešnejší spracovateľ mlieka na Slovensku, je nosením dreva do lesa. Novozámocké výrobky oceňujú pri každej príležitosti. Doma i v zahraničí. Od 5. februára bude vlastniť už 11 medailí Slovak Gold. A keďže kvalita výrobkov podmieňuje aj vzhľad obalov, manažment si dáva záležať, aby dizajn priťahoval. Preto právom pri odovzdávaní dvoch Zlatých medailí Slovak Gold za Miláčika a tavený syr Špeciál ocenia aj obal s uzáverom na mlieku Zdravo. Túto súťaž pre mliekarne organizuje Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora, Slovenský mliekarenský zväz, redakcia Tele plus pod záštitou Nadácie Slovak Gold. Ďalšie významné ocenenie, ktoré výrobkami s medailou Gold dizajn otvára slovenským mliečnym výrobkom, popri ich kvalite je aj vzhľad obalov.

„Nemôžem tvrdiť, že mliekarenský priemysel ponúka výrobky v menej atraktívnych obaloch, ale predsa je čo na nich zlepšovať,“ tvrdí Ján Šimunek, predseda SMZ. „Musíme sa držať zásady, že

obal predáva

tovar. Darmo je výrobok kvalitný, keď obal kupujúceho nepriťahuje. Súťaž o Gold dizajn, najatraktívnejší obal na mliečnom výrobku, nám veľa naznačil.“ Nie všetci producenti mliečnych výrobkov držia krok s Európou. A keďže dizajn láka, výrobky s logom ZDRAVO konzumujú na celom Slovensku. Veľkej obľube sa tešia mlieko Zdravo a kyslomliečny výrobok Zákys v obaloch s uzávermi. Mlieko do obchodov dodávajú v štvrť-, pol- a litrovom balení. Zákys len v pollitrovom.

„Prichádzame na trh s ďalšou novinkou. S jogurtovým mliekom ochuteným o kakao a jahody, čím obohacujeme školský mliečny program. V pollitrovom balení ich denne vyrábame 40-tisíc kusov. Ochutené jogurtové mlieko si pochvaľujú aj dospelí, preto bude súčasťou nášho sortimentu aj v obchodoch. Ku kakaovej a jahodovej príchuti pribudne čokoládová, čučoriedková, malinová, možno aj z niektorého exotického ovocia, podľa požiadaviek spotrebiteľov. Ochutené

jogurtové mlieko

budeme dodávať aj do supermarketov. Verím, že si v nich nájdu stále miesto, lebo sú jediné svojho druhu na Slovensku už aj preto, že ho plníme do obalov s uzávermi. V tomto roku pribudnú v našom výrobnom programe aj nové druhy parených syrov. Pre ich rozšírenú výrobu sme sa rozhodli preto, že Mozzarela je vyhľadávaným syrom nielen doma, ale aj v zahraničí.“

Vlaňajšok opäť vyniesol Mliekospol na výslnie mliekarenského priemyslu. Prirovnanie k vlajkovej lodi v odvetví spracovateľov mlieka nie je pritiahnuté za vlasy. Mlieka nakúpili a spracovali takmer 100 miliónov litrov. V tomto roku to má byť 105 miliónov litrov, možno aj viac. Závisí to od dodávateľov. Vlani vyrobili 5000 ton sušených mliek, do krajín EÚ z neho expedovali 3502 ton. Syrov vyrobili Novozámočania viac ako 2000 ton, z toho 1200 ton na export do arabských krajín, najmä

o syr Akawi

je stále veľký záujem. Záujem je aj o maslo s výrobnou značkou Zdravo, vyviezli ho 800 ton. „Jedna z múdrostí našich otcov tvrdí, že nie je všetko zlato, čo sa blyští,“ zdôrazňuje Ján Šimunek. „Darí sa nám, spotrebitelia si pochvaľujú naše výrobky, oceňujú ich v uznávaných súťažiach aj za hranicami našej vlasti. Málokto však vie, že úspechy získavame s odretými ušami. Dodávatelia mlieka, tým myslím zmluvných, uprednostňujú odberateľov, ktorí k stanovenej cene pridávajú haliere navyše a nám spôsobujú zbytočné starosti. Horšie je však, keď aj vlastní ľudia zrádzajú, snažia sa zamestnať tam, kde na plate pridajú. My v Mliekospole robíme pre ľudí veľa, umožňujeme im vniknúť do

tajov výroby,

poskytujeme odborný rast, ale ak zistia, že je o nich záujem, začínajú uvažovať o odchode, hoci vedia, že ak sa neosvedčia, hrozí im nezamestnanosť, lebo my ich späť neprijímame. Prirovnám to k športovému klubu. Ak napríklad futbalový oddiel vychová talentovaného hráča, má oň záujem bohatý klub, napokon ho kúpi. Peniaze dostane hráč i materský klub, čo sa nazýva odškodné. V našich podmienkach hráč - pracovník je zvýhodnený a klub - firma poškodená, lebo peniaze nedostane. Finančné odstupné nemôže vymáhať. Iné jej neostáva len hľadať nového hráča - pracovníka. Získa ho, ale na náklady firmy. V krajinách EÚ takéto praktiky nepoznajú. V nich si seriózne veľké firmy pracovníkov nepreberajú. Ak by tak urobili, ohrozili by kredit firmy. Preto aj používajú rôzne ťpoistkyŤ v uzatvorených pracovno-právnych zmluvách. U nás je to však inak. Škoda.“

Vladimír Levický

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.