Hospodársky denník
USD49,155 Sk
EUR42,254 Sk
CHF28,712 Sk
CZK1,327 Sk
  Streda  30.Januára 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Hodnotenie ekonomických a sociálnych opatrení

(Pokračovanie)

18. Privatizácia Transpetrolu, a. s.

Komentár hodnotiacej komisie k opatreniu:

Predaj časti štátneho podielu v spoločnosti Transpetrol sa stretol s pozitívnym ohlasom. Ruská spoločnosť YUKOS bola považovaná za oprávneného víťaza, pretože vzhľadom na podmienky tendra, ktoré kládli dôraz najmä na cenu, jej ponuka bola lepšia než ponuka druhého účastníka - spoločnosti Slovnaft. Viacerí hodnotiaci spomenuli, že kritické ohlasy poukazujúce na negatívny zahraničnopolitický aspekt démonizujúci predaj do rúk ruskej spoločnosti nie sú oprávnené, pretože Rusko sa dnes stáva v niektorých oblastiach štandardnou krajinou rýchlejšie ako Slovensko. Kritizované boli niektoré okolnosti predchádzajúce samotnej privatizácii, no hlavne nedoriešené súdne spory a nevýhodný predaj akcií VSŽ z portfólia Transpetrolu. Touto transakciou štát opäť dokázal vlastný nezáujem zveľaďovať majetok daňových poplatníkov, resp. vlastnú neschopnosť v úlohe podnikateľa.

Charakteristika opatrenia:

Na základe odporúčania Komisie pre privatizáciu spoločnosti Transpetrol, ktorá určila víťaza verejnej súťaže o menšinový podiel v spoločnosti Transpetrol vláda SR rozhodla, že 49-percentný podiel predá ruskej spoločnosti YUKOS. Za podiel v spoločnosti vlastniacej slovenské ropovody zaplatí YUKOS 74 mil. USD. Druhý účastník tendra, ktorý predložil záväznú ponuku – Slovnaft, a. s., ponúkol 65,4 mil. USD a bezodplatný prevod 3 skladovacích zásobníkov ropy (podľa Slovnaftu v hodnote 20 mil. USD). Ťažobná spoločnosť YUKOS, ako aj rafinérsky koncern Slovnaft sa zaručovali diverzifikovať dodávky ropy. Slovnaft vyjadril obavu, že prvoradým záujmom ťažobnej spoločnosti bude dopravovať vlastnú ropu, čím sa obmedzí možnosť prístupu k diverzifikovaným zdrojom ruskej, kazašskej či inej ropy. Slovnaft ponúkol štátu v prípade víťazstva kooperáciu v oblasti strategických zásob ropy a ropných produktov. Podmienky tendra však nezohľadňovali vecné plnenia a návrhy riešenia núdzových zásob ropy, pričom ponúknutá cena mala 60-percentnú váhu pri rozhodovaní o výhodnosti ponúk. Komisia dospela k názoru, že Slovnaft nemá motiváciu zlepšovať prepravné podmienky svojim konkurentom. Otázny je aj jeho záujem o diverzifikáciu vzhľadom na rozsiahlu investíciu na spracovanie ropy s vysokým obsahom síry - teda menej kvalitnej ruskej ropy. YUKOS v ponuke deklaroval naplnenie prepravných kapacít ropovodu Družba (dnes využívané asi na 30 %) do roku 2006 na takmer 100 %. Podľa ministra hospodárstva 51-percentný podiel štátu zabezpečuje strategický zámer diverzifikovať dodávky a dostatok ropy pre rafinériu Slovnaft. Privatizačná zmluva obsahuje možnosť uplatniť si predkupné právo na ďalšie akcie a mala obsahovať záväzok predať 21-percentný podiel Transpetrolu vo VSŽ., ten však bol predaný na burze CP 21. 12. v pomere 160 Sk za akciu. K podpísaniu zmluvy by malo dôjsť v budúcom roku po právnom doriešení zablokovania akcií Transpetrolu a súdnych sporov so slovenskou spoločnosťou C.S.I-CD.

YUKOS je akciovou spoločnosťou, ktorej trhová kapitalizácia aktív dosahuje 10 mld. USD. Akcie spoločnosti vlastní 48 tis. akcionárov, pričom podiel vlastníctva bývalých i súčasných manažérov dosahuje v súčasnosti 60 %. V roku 2000 vykázal YUKOS čistý zisk 3,2 mld. USD pri tržbách 8,5 mld. USD. Transpetrol je na Slovensku dominantným prepravcom ropy z Ruskej federácie na trhy strednej a západnej Európy prostredníctvom ropovodov Družba a Adria. Na tento rok sú plánované celkové výnosy vo výške 2,225 mld. Sk, hrubý zisk asi 297 mil. Sk, pričom základné imanie spoločnosti predstavuje 1,9 mld. Sk.

19. Novela o rozpočtových pravidlách - hospodárenie samospráv

Komentár hodnotiacej komisie k opatreniu:

Súčasťou reformy verejnej správy je aj prijatá novela o rozpočtových pravidlách, ktorá určuje mantinely v oblasti financovania a rozpočtového hospodárenia samospráv - obcí a vyšších územných celkov (VÚC). Odborníci zastávajú názor, že opatrenie neprináša zásadnú kvalitatívnu zmenu v hospodárení miest a obcí. Obce nedostali rozhodujúce právomoci vo finančnej oblasti, len malá časť zdrojov zostáva na úrovni samospráv. Neuskutočnenie fiskálnej decentralizácie je považované za jeden z najväčších neúspechov reformy verejnej správy. Hospodárenie samospráv by malo byť založené na relevantnom podiele na verejných zdrojoch vyprodukovaných v príslušnom regióne. Kontrola hospodárenia samospráv ministerstvom financií je na jednej strane obmedzením suverénnych samosprávnych prvkov, no na druhej strane je v tejto etape reformy potrebné aj na samosprávnej úrovni vytvoriť poistky proti neefektívnym výdavkom a nadmernému zadlženiu. Inak sa potom budú vzhľadom na úroveň skúseností samospráv s riadením finančných zdrojov a v atmosfére „hladu po financiách” množiť príklady obcí s podobnou finančnou situáciou, akú majú v Banskej Bystrici a hlavne v Košiciach. Štát si musí dať podľa názoru niektorých hodnotiacich pozor aj na neúmerné zadlžovanie sa VÚC, lebo tým môže utrpieť celá krajina a náklady zlyhania by mohli znášať všetci daňoví poplatníci. Najčerstvejším prípadom v tomto smere je Argentína, kde si pomerne samostatné regióny v minulosti bez kontroly centra vzali na seba množstvo dlhov, ktoré dnes výrazným spôsobom prispeli ku cross defaultu celej krajiny.

Charakteristiky opatrenia:

Súčasťou reformy verejnej správy je aj poslancami prijatá novela o rozpočtových pravidlách, ktorá určuje mantinely v oblasti financovania a rozpočtového hospodárenia samospráv - obcí a vyšších územných celkov (VÚC). Rozpočty obcí budú pozostávať z bežného a kapitálového rozpočtu a budú posudzované ministerstvom financií (MF SR) a Národnou radou SR. Hospodárenie si budú musieť samosprávy overiť audítorom. Prijímanie úverov, pôžičiek a iných návratných zdrojov financovania bude obmedzené. Pri objemoch nad 75 mil. Sk ich budú môcť obce čerpať len so súhlasom MF SR. Samospráva sa bude môcť zadlžiť do výšky 60 % (vláda navrhovala 50 %) svojich reálnych bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka a suma ročných splátok úverov vrátane úrokov nebude môcť presiahnuť 25 % (pôvodne 15 %) ročných príjmov. Ak obec do 60 dní po splatnosti neuhradí záväzok a celková výška záväzkov po splatnosti bude vyššia ako 15 % ročných príjmov, nastane stav ozdravného režimu, pri ktorom sa bude musieť prísne postupovať podľa ozdravného rozpočtu. Ten pripraví starosta obce, schváli zastupiteľstvo a dá sa na vedomie MF SR. Ak obec nezavedie ozdravný režim alebo ak sa po ďalších 90 dňoch po jeho zavedení finančná situácia obce nezlepší, zavedie MF SR na obec nútenú správu. Kritici vyčítajú novele, že tak ako doteraz väčšina z daní nebude smerovať do obcí, miest a regiónov a len časť z nich do štátnej pokladnice. Považujú to za jeden z najväčších neúspechov reformy verejnej správy, keďže si zatiaľ centrálna byrokracia ponechala rozhodujúce finančné právomoci.

20. Štátny rozpočet na rok 2002

Komentár hodnotiacej komisie k opatreniu:

Napriek čiastkovým pozitívam ako nemožnosť zvyšovať schválený deficit v priebehu roka, prechod na programové členenie výdavkov nedošlo k zásadnej zmene úlohy štátu v ekonomike. Drvivá väčšina hodnotiacich kritizovala zachovanie štruktúry výdavkov, ako aj skutočnosť, že počas hospodárskeho rastu pokračuje deficitné financovanie, ktoré je zo strednodobého výhľadu neudržateľné. Deficit štátneho rozpočtu na jednej strane nezahŕňa štátne záruky a náklady na reštrukturalizáciu bánk, čo by podľa metodiky EUROSTAT-u spôsobilo prekročenie jeho plánovanej úrovne (3,5 % z HDP) a na druhej strane zahŕňa mnohé jednorazové a mimoriadne príjmy, pričom je otázna výška ich naplniteľnosti (napr. príjmy z privatizácie, výška poplatkov za telekomunikačné licencie vzhľadom na nepriaznivú situáciu na telekomunikačných trhoch). Za nadmerné boli považované výdavky na sociálnu oblasť a verejnú správu. Kritizované boli i pokračujúce dotácie podnikateľským a iným subjektom (napr. poľnohospodárstvo, TASR). Nezvýšenie vymeriavacieho základu, z ktorého platí zdravotné poistenie štát za neproduktívnych poistencov, len zvýši deficit v zdravotníctve a posunie potrebu jeho úhrady do budúcnosti, pretože reálne výdavky subjektov zabezpečujúcich tieto služby (zdravotné poisťovne) sú vyššie než suma štátom plateného poistného. Úroveň inflácie, z ktorej vychádza rozpočet (6,7 %) bola niektorými členmi komisie označená ako privysoká, čo naznačuje, že príjmy môžu byť nadhodnotené oproti možnostiam a výdavky oproti reálnym potrebám. Proces rozdeľovania dodatočných príjmov v NR SR (asi 1 mld. Sk) bol vnímaný ako „úplatok” poslancom za schválenie ŠR, pretože ak vznikli dodatočné príjmy, mali byť použité na zníženie deficitu. Pozitívom je, že sa v predvolebnom roku podarilo rozpočet vôbec schváliť a SR nebude musieť hospodáriť v podmienkach rozpočtového provizória. Unisono zaznela potreba jednoznačného smerovania verejných financií k vyrovnanému rozpočtu.

Charakteristika opatrenia:

V decembri NR SR schválila zákon o štátnom rozpočte na rok 2002. Celkové príjmy majú dosiahnuť 219,8 mld. Sk, celkové výdavky boli schválené na úrovni 257,8 mld. Sk. Príjmy štátneho rozpočtu v porovnaní s vládnym návrhom NR SR zvýšila o 949,2 mil. Sk a výdavky približne o 1,9 mld. Sk, čím narástol plánovaný schodok štátneho rozpočtu z 37 mld. Sk na 38 mld. Sk (1998 - 20,5 mld. Sk, 1999 - 16,9 mld. Sk, 2000 - 26,7 mld. Sk, 2001 - 37,2 mld. Sk). Po zohľadnení hospodárenia všetkých štátnych inštitúcií by súhrnný schodok verejných financií mal dosiahnuť 36,8 mld. Sk (2001 - 37,85 mld. Sk) a zostať na navrhovanej úrovni 3,5 % z hrubého domáceho produktu (HDP). ŠR bol vypracovaný na základe nasledujúcich makroekonomických odhadoch: rast HDP - 3,6 %, priemerná miera inflácie 6,7 %, priemerná miera nezamestnanosti - 18,9 %. NR SR oproti návrhu ŠR zvýšila výdavky v rezorte školstva o 416,5 mil. Sk, Slovenskej akadémii vied o 55 mil. Sk, rezortu zdravotníctva o 384,7 mil. Sk, kancelárii NR SR o 292,2 mil. Sk, ministerstvu životného prostredia o 200 mil. Sk, Tlačovej agentúre SR o 50 mil. Sk, ministerstvu kultúry o 140 mil. Sk a ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií o 47 mil. Sk. NR SR odstránila z návrhu ŠR zníženie štátnych prémií na stavebné sporenie zo súčasných 25 % na 20 %, ale došlo k zníženiu maximálnej výšky štátnej prémie zo 4500 Sk na 4000 Sk. Odmietnuté boli návrhy na zvýšenie dotácií poľnohospodárskym subjektom, výrazné zvýšenie vymeriavacieho základu, z ktorého platí nemocenské, zdravotné a dôchodkové poistenie štát za neproduktívnych poistencov (študenti, dôchodcovia, nezamestnaní). Výdavky neboli zvýšené ani rezortu obrany a Národnému bezpečnostnému úradu, pričom návrh znižujúci výdavky ŠR o 1,5 % HDP bol zamietnutý.

Podľa funkčnej klasifikácie výdavkov ŠR je v rozpočte vyčlenené na všeobecné verejné služby 49,7 mld. Sk (medziročný nárast o 17,2 %). Rast výdavkov na zabezpečenie fungovania štátnej správy o 6,6 mld. Sk súvisí aj s prijatými zákonmi o štátnej a verejnej službe. Prostriedky vyčlenené na obranu by mali dosiahnuť 20,3 mld. Sk (+18 %). Verejný poriadok a bezpečnosť budú financované sumou 21,2 mld. Sk (+11,6 %), z toho policajné služby 10,8 mld. Sk. Pôdohospodárstvo by malo dostať 11,2 mld. Sk (+0,9 %) a doprava 21,5 mld. Sk (+80,7 %). Rozpočtové prostriedky na ochranu životného prostredia by medziročne mali stúpnuť na 2,5 mld. Sk (+150 %). Výdavky na bývanie a občiansku vybavenosť by mali dosiahnuť vyše 8 mld. Sk. Zdravotníctvo by malo hospodáriť s objemom 19,6 mld. Sk (+15 %). Na rekreáciu, kultúru a náboženstvo je určených 6,5 mld. Sk (+13 %) a na vzdelanie 39,8 mld. Sk (+17,3 %). Sociálne zabezpečenie si vyžiada zo ŠR 44,9 mld. Sk (+10,6 %). Do štátneho rozpočtu sú tiež prvýkrát zahrnuté rozpočty programov, ktoré boli do roku 2001 realizované štátnymi účelovými fondmi (väčšina fondov zrušená k 1. 1. 2002). Objem záväzkov štátu na splátky istín štátneho dlhu sa v roku 2002 zvýši na 96 mld. Sk a výdavky dlhovej služby budú v roku 2002 27,9 miliardy korún. Zákon o štátnom rozpočte už neumožňuje podľa § 11 (v minulom roku § 12) dodatočne zvyšovať schodok počas rozpočtového obdobia.

ŠR na rok 2002 dáva podľa predsedu vlády priestor na stabilnú menu a zdravý hospodársky rast, pričom schválená výška deficitu neohrozuje ekonomickú stabilitu. Viacerí analytici však výšku schváleného schodku - nezahŕňajúceho štátne garancie a výdavky na ozdravenie bánk - spochybňujú a tiež poukazujú na dlhodobú neschopnosť razantne znížiť deficit verejných financií a uskutočniť reformu vo výdavkoch štátneho rozpočtu. Konfederácia odborových zväzov označila ŠR na rok 2002 ako „úpadkový“, s nedostatkom prostriedkov na uskutočnenie rozvojových programov.

(Pokračovanie)

Počasie

Dnes bude polojasno, časom až oblačno. Ráno a predpoludním miestami, najmä na východe územia hmla alebo nízka oblačnosť. Najvyššia denná teplota 7 až 11, na juhozápade a na juhu stredného Slovenska okolo 13 stupňov, na horách vo výške 1500 m 4 stupne. Západný vietor 3 až 6 m/s, na hrebeňoch hôr okolo 15 m/s, popoludní zoslabne.Vo štvrtok bude prevažne oblačno, miestami prehánky alebo občasný dážď. Cez deň na juhozápade zmenšovanie oblačnosti. Nočná teplota 6 až 2, v horských dolinách okolo 0 stupňov, denná teplota 7 až 11, na juhu a juhozápade 12 až 16 stupňov. V piatok bude v noci oblačno a lokálne prehánky, cez deň prevažne polooblačno a prehánky len ojedinele v horských oblastiach. Nočná teplota 5 až 1 stupňov, v údoliach slabý mráz, denná teplota 8 až 12, na severe okolo 6 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 7.24 a zapadne o 16.47 hod.

Amsterdamobčasný dážď10
Atényslnečno17
Belehradoblačno12
Berlínoblačno12
Bratislavaoblačno13
Brusel občasný dážď9
Budapešťoblačno14
Bukurešť polooblačno14
Frankfurt oblačno13 
Helsinkioblačno-3
Istanbulpolooblačno14
Kodaňoblačno7
Kyjevobčasný dážď5
Lisabonoblačno16
Londýndážď11
Madridpolooblačno17
Moskvaoblačno-2
Oslooblačno3
Parížoblačno11
Prahaoblačno12
Rímpolooblačno17
Sofiapolooblačno12
Štokholmpolooblačno3
Varšavaoblačno10
Viedeňoblačno14
Záhreboblačno14
Ženevaoblačno13

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.