Hospodársky denník
USD49,155 Sk
EUR42,254 Sk
CHF28,712 Sk
CZK1,327 Sk
  Streda  30.Januára 2002

Značka: Hľadám nové zamestnanie (2)

Ako pripraviť postačujúce a reprezentatívne podkladové materiály

Minulý týždeň sme sa na tomto mieste venovali okrem klasických rád aj niektorým osobitným odporúčaniam, ktoré odborníci radia nevynechať v procese uchádzania sa o nové pracovné miesto. Skončili sme zbieraním dostupných i nedostupných informácií o tom, kde a ako treba hľadať potenciálnych zamestnávateľov. Dnes sa budeme venovať spracovaniu a dopĺňaniu týchto údajov a príprave vyčerpávajúcich a reprezentatívnych podkladových materiálov.

Kto je cieľová skupina?

Ak ste sa po zrelej úvahe rozhodli pre jedného, resp. viacerých zamestnávateľov, u ktorých sa budete uchádzať o pracovné miesto, mali by ste sa v prvom rade snažiť získať o nich čo najviac informácií. Čím viac budete vedieť, tým lepšie a účinnejšie môžete prispôsobiť svoju žiadosť ich požiadavkám. V marketingu sa to nazýva „orientácia na cieľovú skupinu“. Predstavte si spoločnosť, do ktorej chcete poslať žiadosť, ako vašu osobnú cieľovú skupinu. Práve jej chcete predať vaše výkony, vašu pracovnú silu. Aby ste to dokázali, musíte poznať odpovede minimálne na tieto otázky:

Aké produkty alebo služby ponúka?

Pre koho je určená jej produkcia?

Aké sú jej hlavné plány do budúcnosti?

Aké prípadné problémy musela prekonať v minulých rokoch?

Akú má organizačnú štruktúru?

Má nejaké dcérske spoločnosti alebo je súčasťou nejakej korporácie?

Aká je filozofia jej podnikania? Aké hodnoty uznáva a aká je jej misia?

Aké postavenie majú jej zamestnanci? Ako sa o nich stará?

Aký je jej imidž v očiach verejnosti?

Preštudujte si propagačné brožúrky alebo záverečné hospodárske správy spoločností, ktoré ležia v centre vášho záujmu. Pozorne čítajte dennú tlač, surfujte na internete a vyhľadajte si príslušné webové stránky. Skúste potenciálnym zamestnávateľom zavolať ako zákazník a sledujte, ako sa k vám budú správať. Ak poznáte niekoho, kto má s niektorou zo sledovaných firiem nejaké skúsenosti, nebojte sa ho opýtať na podrobnosti. Počítajte však s tým, že jeho prípadná negatívna skúsenosť môže byť ovplyvnená subjektívnymi ťažkosťami, takže neverte hneď všetkému. Všetko si zapamätajte a výslednú mozaiku sa snažte poskladať z rôznych informácií.

Príprava podkladov

Nikdy nepodceňujte prípravu podkladových materiálov. Tejto fáze by ste sa mali venovať naozaj svedomito a dostatočne dlho. V praxi sa totiž neraz stáva, že uchádzač o voľné pracovné miesto vypadáva predčasne už v tomto kole len preto, že poslal šlendriánske alebo neúplné podkladové materiály. Skúste si v prípade potreby spomenúť na niekoľko našich tipov:

Na podkladové materiály si pripravte nie úplne obyčajný, vzhľadovo primeraný, decentný a seriózne pôsobiaci obal.

Použite kvalitný papier, aj keď sa vám bude zdať trochu drahý. Nezabudnite, že popísaná môže byť vždy iba jedna strana.

Na všetkých dokumentoch, ktoré budete vytvárať vy sami (napríklad životopis), by ste mali dodržať čistý, ľahký a jednotný štýl. Použite vždy rovnaký typ písma, ktoré by malo pôsobiť seriózne a ktoré by sa malo dobre čítať. Vyhnite sa akýmkoľvek grafickým efektom.

Bezpodmienečne si dajte pozor na to, aby ste v texte neurobili pravopisnú a gramatickú

chybu (vrátane správneho písania čiarok). Ak nedôverujete svojim znalostiam zo slovenčiny, dajte text niekomu na korektúru.

Dokumenty, ktoré treba podpísať, podpisujte vždy ručne.

Všetky podkladové materiály pripravujte ako originály. Nikdy nepoužívajte dokumenty, ktoré sa k vám vrátili pri predchádzajúcich neúspešných pokusoch nájsť si zamestnanie.

Základom je žiadosť

Podkladové materiály by ste mali zoradiť v poradí: žiadosť, životopis, vysvedčenia (posledné patrí navrch), potvrdenia o absolvovaní kurzov, školení a pod. Najdôležitejšou časťou je žiadosť. Skúste ju vnímať tak, že je vašou prvou príležitosťou na to, aby ste u potenciálneho zamestnávateľa zanechali dobrý dojem. Jej obsah by mal v pracovníkovi zodpovednom za nábor ľudských zdrojov vzbudiť záujem o vašu osobu. Pri písaní najbližšej žiadosti o prijatie do zamestnania si skúste spomenúť na tieto odporúčania:

Na každú príležitosť, ktorú sa chystáte využiť, musíte napísať osobitnú žiadosť. Nikdy nepoužívajte kopírované všeobecné texty, na ktorých iba zmeníte adresu prijímateľa. Z textu musí byť zrejmé, že ste túto žiadosť napísali špeciálne pre konkrétneho adresáta.

Ak je to len trochu možné, mali by ste sa vyhnúť osloveniu Vážené dámy, vážení páni!. Lepšie bude, ak budete žiadosť adresovať konkrétnej osobe. Ak reagujete na personálny inzerát, veľmi často si môžete meno kontaktnej osoby vyčítať z jeho textu. Ak to tak nie je, môžete jednoducho zavolať potenciálnemu zamestnávateľovi a zistiť si meno zodpovedného pracovníka. V každom prípade si ho nechajte prehláskovať, aby ste ho napísali správne.

Pri koncipovaní textu voľte formálny, vecný, avšak zároveň priateľský štýl. Nesnažte sa zo všetkých síl používať príliš úradný jazyk, čo neznamená, že zvolíte hovorové alebo dokonca slangové výrazy. Tvorte jednoznačné a krátke vety a snažte sa adresáta presvedčiť o vašich odborných i ľudských kvalitách.

Žiadosť by nikdy nemala byť dlhšia ako jedna strana. Vyhnite sa frázam a všeobecným konštatovaniam, ktoré nemajú nijakú výpovednú hodnotu. Ak odpovedáte na personálny inzerát, neopakujte skutočnosti, ktoré sú v ňom napísané. Pracovník zodpovedný za nábor ľudských zdrojov si chce prečítať niečo o vás, a nie to, čo sám napísal.

V žiadosti by ste mali napísať, prečo sa uchádzate o prácu u daného zamestnávateľa a čo vás zaujalo na danej pracovnej pozícii. Vyhnite sa menovaniu súkromných dôvodov („O prácu vo Vašej firme sa zaujímam preto, že sa nachádza neďaleko môjho bytu“ a pod.). Uveďte odborné dôvody, z ktorých bude zrejmé, že máte dostatok informácií o spoločnosti aj o pracovnej pozícii.

Nezabudnite na prehľad vrcholných období vo vašej kariére a na vaše schopnosti a zručnosti - nič však nepreháňajte. V krátkosti spomeňte vaše silné stránky - a to je všetko. Dajte najavo, že nie ste profesionálny zasielateľ životopisov, ale človek, ktorý ponúka

Buďte sebavedomý, avšak nie arogantný. Na záver uveďte ako a prečo sa podľa vás hodíte do spoločnosti, ktorú ste si vybrali ako svojho potenciálneho zamestnávateľa.

Andrea Chalupová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.