Hospodársky denník
USD49,155 Sk
EUR42,254 Sk
CHF28,712 Sk
CZK1,327 Sk
  Streda  30.Januára 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude polojasno, časom až oblačno. Ráno a predpoludním miestami, najmä na východe územia hmla alebo nízka oblačnosť. Najvyššia denná teplota 7 až 11, na juhozápade a na juhu stredného Slovenska okolo 13 stupňov, na horách vo výške 1500 m 4 stupne. Západný vietor 3 až 6 m/s, na hrebeňoch hôr okolo 15 m/s, popoludní zoslabne.Vo štvrtok bude prevažne oblačno, miestami prehánky alebo občasný dážď. Cez deň na juhozápade zmenšovanie oblačnosti. Nočná teplota 6 až 2, v horských dolinách okolo 0 stupňov, denná teplota 7 až 11, na juhu a juhozápade 12 až 16 stupňov. V piatok bude v noci oblačno a lokálne prehánky, cez deň prevažne polooblačno a prehánky len ojedinele v horských oblastiach. Nočná teplota 5 až 1 stupňov, v údoliach slabý mráz, denná teplota 8 až 12, na severe okolo 6 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 7.24 a zapadne o 16.47 hod.

Amsterdamobčasný dážď10
Atényslnečno17
Belehradoblačno12
Berlínoblačno12
Bratislavaoblačno13
Brusel občasný dážď9
Budapešťoblačno14
Bukurešť polooblačno14
Frankfurt oblačno13 
Helsinkioblačno-3
Istanbulpolooblačno14
Kodaňoblačno7
Kyjevobčasný dážď5
Lisabonoblačno16
Londýndážď11
Madridpolooblačno17
Moskvaoblačno-2
Oslooblačno3
Parížoblačno11
Prahaoblačno12
Rímpolooblačno17
Sofiapolooblačno12
Štokholmpolooblačno3
Varšavaoblačno10
Viedeňoblačno14
Záhreboblačno14
Ženevaoblačno13

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.