|
|||||||||||||||||
Utorok 1.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rozhodlo, že sa dohodliProfitujú z riadenej skládky odpadu Spoločnosť Ledrov so 100-percentnou účasťou obce Lednické Rovne vznikla v roku 1995. Zámerom vzniku spoločnosti bolo úsilie o udržanie majetku obce na základe zmluvy o správe majetku vo vlastných rukách. V rámci spoločnosti pôsobí šesť hospodárskych stredísk, prvé z nich sa stará o cintorín a zabezpečuje cintorínske služby, opravy a údržbu, druhým je hospodárske stredisko dopravy a vývozu tuhého komunálneho odpadu s ôsmimi pracovníkmi, ďalšie stredisko zabezpečuje správu a údržbu bytových a nebytových priestorov. Samostatným hospodárskym strediskom je vlastná pekáreň, posledným, okrem samotného strediska správy spoločnosti, je riadená skládka tuhého komunálneho odpadu regionálneho charakteru okresného významu. V spoločnosti pracuje štyridsaťpäť zamestnancov, pričom ročný obrat predstavuje celkovo objem 45 až 46 mil. Sk. Keďže firma mala záväzky, súvisiace s úverom na vybudovanie skládky, len v roku 2000 sa dostala z červených čísel a podľa konateľa spoločnosti Ing. Ľuboša Savaru je od minulého roku solventná, schopná poskytovať služby na požadovanej úrovni a produkovať výrobky, ktoré sú predajné a konkurencieschopné. Teší ho, že po rokoch problémov má už aj stredisko dopravy plusové výsledky, zarobí na seba, čo je v období stavebnej recesie určite úspechom. Vďaka ťažkým mechanizmom ich služby využívajú nielen súkromné osoby, ale aj súkromní podnikatelia a firmy. V súvislosti s novou legislatívou o odpadovom hospodárstve, platnou od začiatku tohto roka, vyšla kalkulácia na základe objektívnych nákladov z predchádzajúcich rokov na jedného občana na sumu, ktorú sa rozhodla spoločnosť i obecné zastupiteľstvo nevyužiť. Časť financií vo výške 570 Sk na každého občana sa preto dopláca z rozpočtu obce, pričom občania platia ročne len 300 Sk. Riadená skládka komunálneho odpadu, nachádzajúca sa v katastri obce, vznikla z divokej skládky, v rokoch 1994 - 1996 bola prispôsobená na taký typ, ktorý spĺňa všetky normy na ochranu životného prostredia. Na jej legalizácii sa finančne podieľali okrem úveru aj združené prostriedky, na ktorých sa hlavnou mierou podieľali sklárne v Lednických Rovniach, Matador i Makyta Púchov. Tým si predplatili uloženie odpadu na určitý čas, pričom sa realizuje vzájomný odpočet záväzkov. Za tonu vyvezeného odpadu platia vývozcovia 693 Sk. Služby skládky využíva do dvadsať obcí regiónu vrátane mesta Púchov, ale aj veľké firemné spoločnosti, fyzické a právnické osoby, podnikateľské subjekty. Kapacita skládky pri takomto tempe vývozu komunálneho odpadu bude slúžiť minimálne osem rokov, všetko však závisí od prístupu obcí a občanov k samotnej separácii. V priebehu tohto kalendárneho roka však chceme pripraviť predprojektovú a projektovú prípravu na jej ďalšie rozšírenie, pretože je začlenená do skládok v rámci odpadového hospodárstva SR medzi riadené skládky regionálneho významu. Budúci rok by sme radi začali so samotnou realizáciou jej ďalšieho budovania. Priestorovo nám v ceste nič nebráni. Investičný zámer na svete je, teraz treba vyhľadať potrebné finančné prostriedky. Radi by sme využili podporu z dostupných európskych fondov, ale aj podporu Trenčianskeho samosprávneho kraja. Urobíme všetko preto, aby sme nemuseli pristúpiť na situáciu, keď do projektu vstúpi a finančne ho podporí zahraničný kapitál. Podľa našich hrubých odhadov by išlo o finančnú injekciu minimálne 40-50 mil. Sk. Zatiaľ je celá kontrola v našich rukách. Určité skúsenosti máme, dúfam, že ich naplno využijeme. Ľ. Savara je vo funkcii len krátky čas, už sa však zoznámil a pochopil rozdiel financovania v rozpočtovej organizácii, odkiaľ prišiel a v podnikateľskej sfére, v ktorej sa pohybuje ako štatutár v súčasnosti. Podstatné je, aby sme si vlastnou činnosťou na seba zarobili. Len na výplaty a odvody za mesiac potrebujeme pre zamestnancov cez pol milióna korún. Tie musia byť na účte fyzicky. Ja osobne považujem za najdôležitejší moment spoločnú reč a spoločný pohľad na vec medzi vedením našej spoločnosti a vedením obce. Tu vládne kontinuita názorov a máme jasne deklarované otázky a problémy, ktoré treba počas roka riešiť. Zora Petrášová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |