|
|||||||||||||||||
Štvrtok 10.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Držať princíp dobrovoľnostiZdĺhavá hra s číslami a zásadami reformy verejnej správy Nedostatok financií na výkon kompetencií označuje predseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Michal Sýkora za brzdu zriaďovania spoločných obecných úradov, ktoré majú slúžiť viacerým sídlam v danom regióne na výkon kompetencií samospráv. Závažné problémy v tejto oblasti vedú k tomu, že mestá a obce nielenže nie sú motivované vytvárať tieto úrady, ale naopak, znamenalo by to pre ne ďalšie náklady z vlastných zdrojov. Vplyv na tento proces má aj absencia rozhodnutia o budúcnosti miestnej štátnej správy, konštatoval predseda ZMOS-u. Podľa neho obce chcú ísť touto cestou, ale stav je momentálne taký, že v niektorých prípadoch kompetencie od štátu odchádzajú, ale ľudia ostávajú na tých istých funkciách ako predtým. V tejto súvislosti upozorňuje predseda ZMOS-u na kompetencie v oblasti stavebného konania, ktoré majú prejsť na samosprávu od januára budúceho roka. Podľa M. Sýkoru na výkon tejto povinnosti by sa na mestá a obce malo presunúť 240 pracovníkov. Ale dôvodová správa ku kompetenčnému zákonu uvažovala o 360 pracovných miest. Za niekoľko mesiacov sa ich počet záhadne znížil o tretinu, vyhlásil. Pritom údaj o funkčných miestach je kľúčový a poskytuje dôležitú orientáciu pre každý jeden zamýšľaný spoločný obecný úrad. Je to praktická ukážka toho, ako meniace sa alebo neznáme údaje a počty môžu viesť k brzdeniu celého procesu. Predsedu ZMOS-u sme sa v tejto súvislosti spýtali, či vláda rezignovala na svoj zámer vytvoriť namiesto spoločných obecných úradov tzv. poverené obce a ako s odstupom času vníma kabinetom zatiaľ nedotiahnutý zámer zo zákona a administratívne stanoviť samosprávam počet týchto úradov a lokalít, kde by pre obce vykonávali niektoré kompetencie. Vláda vypočula názor ZMOS-u a rešpektovala ho. Legislatívna rada vlády dala za pravdu našim názorom. Povedali sme, že myšlienka poverených obcí nie je podľa nás v súlade s Ústavou SR. Celý proces okolo nich je do októbra tohto roka pozastavený s tým, že sa vláda k tejto problematike vráti. Vieme, že myšlienka poverených obcí sa oživuje, že sa o nej v niektorých politických kruhoch diskutuje. Takže sme o tejto otázke pripravení vecne diskutovať. Podľa M. Sýkoru poverené obce sú cudzím prvkom v koncepcii reformy verejnej správy. Vo vládnej koncepcii o reforme nie je jediná veta o tomto inštitúte. To všetko sa dá doriešiť. Samospráva však postupuje podľa princípu dobrovoľnosti, čo je zásada a zmysel v činnosti samosprávnych orgánov. Pred niekoľkými mesiacmi jej predstavitelia v súvislosti s prenosom kompetencií v školstve vyslovili určité obavy, že spôsob reformy sa môže v konečnom dôsledku obrátiť proti samotným starostom a primátorom. Mohlo by sa tak stať v prípade, ak by im štát nevytvoril na preberanie kompetencií vhodné podmienky. Zaujímalo nás, ako sa v tomto vyvíja situácia, lebo voľby do miestnych samospráv sa blížia. Až voľby ukážu, ako to napokon dopadne. Ale zatiaľ je, čo sa týka školstva, nepodpísaných asi 50 % preberacích protokolov. Denne sa stretávame s týmito problémami. Nemyslím si však, že by sa udalosti uberali proti samospráve. Avšak do volieb je možné ešte veľa vecí skomplikovať, pripomenul Michal Sýkora. Vladimír Turanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |