|
|||||||||||||||||
Streda 16.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stratové pošty nebudú rušiťNový zákon umožní prenájom budov a prácu v sobotu Hoci v tomto (volebnom) roku Slovenská pošta nezvyšovala tarify, ktoré sú regulované maximálnou cenou vo vnútroštátnom styku, za prvý polrok dosiahla zisk pred zdanením vo výške 358,5 mil. Sk, čo je takmer o 165 mil. Sk viac než predpokladal plán. Podobne aj výsledky za prvých deväť mesiacov sú vysoko pozitívne, nielen pokiaľ ide o zisk, ale aj v kvalitnom poskytovaní poštových služieb. Vedenie Slovenskej pošty venuje sústavne mimoriadnu pozornosť skvalitňovaniu riadenia, zlepšovaniu a rozširovaniu úrovne služieb. Napriek tomu verejnosť a najmä podnikatelia v mnohých obciach a mestách neschvaľujú skutočnosť, že od apríla 2002 sa podstatne obmedzila sobotňajšia prevádzka na mnohých poštách, a tak ich služby sú v sobotu aj v obciach, ktoré majú 17-tisíc obyvateľov, tabu. Túto nepríjemnú skutočnosť odôvodňujú uplatnením nového Zákonníka práce, ktorý platí od 1. apríla 2002. Nik však v spomínanom zákonníku netvrdí, že nemožno presunúť jednu zmenu napríklad z pondelka na sobotu, pričom by v sobotu bola pošta otvorená aspoň 4 - 6 hodín a v pondelok by fungovala iba na jednu zmenu. Na Slovensku máme 1630 pôšt, z čoho je iba dvesto ziskových. Ostatné sú neziskové, ba mnohé až vysoko stratové. V uplynulých mesiacoch vyvolali z tohto hľadiska veľa vzruchu fámy o rušení stratových pôšt, ktorých funkciu by najmä v menších obciach mohli prevziať pohostinstvá či obchody. V uplynulých dňoch sa situácia už vyjasnila. Bližšie už riaditeľka odboru sekcie pôšt a telekomunikácií Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ing. Jarmila Brichtová: Pri príležitosti Svetového dňa pošty sme opäť analyzovali aj problematiku prenájmu pôšt. Treba jasne povedať, že nie sú namieste fámy o rušení stratových poštových úradov v obciach, pôjde len o zmenu subjektu, ktorý bude poskytovať poštové služby. Tieto už nebude poskytovať Slovenská pošta, ale bude ich na základe zmluvného vzťahu zabezpečovať iná právnická alebo fyzická osoba. Takto to umožňuje zákon o poštových službách, ktorý rozoznáva jednak prístupové miesta a jednak kontaktné miesta. Kontaktné miesta sú v súlade so zákonom práve tieto poštovne, ktoré môžu byť nazvané pošty v prenájme s označením Pošta. Takýto trend je bežný vo vyspelých krajinách, v ktorých sú ľudia s takýmto spôsobom služieb spokojní, takže nepochybujem, že to zvládneme k plnej spokojnosti aj u nás. Na poštách v prenájme možno poskytovať celú škálu poštových služieb vrátane služieb bankového charakteru. Celý experiment, ktorý potrvá pol roka, sa najskôr odskúša v praxi od 1. februára 2003 na pošte v obci Trstená, na Ostrove v okrese Dunajská Streda. Po vyhodnotení tohto skúšobného projektu sa začne prenájom pôšt rozširovať aj do ďalších obcí . Podľa prevádzkového riaditeľa Slovenskej pošty Jozefa Vavreka je prenájom pôšt v krajinách EÚ úplne bežnou vecou. Nájomcovia tak poskytujú služby aj v tých regiónoch, kde by bola samostatná prevádzka poštového úradu stratová. Na Slovensku máme v porovnaní s krajinami EÚ veľa pôšt. Kým v štátoch únie na jednu poštu pripadá 5000 obyvateľov, u nás je to iba 3000. Systém prenájmu pôšt umožní zaviesť poštové služby aj do tých obcí, v ktorých zatiaľ nebol poštový úrad. Ako zdôraznil J. Vavrek, tieto poštovne vybavia potrebnou výpočtovou technikou a automatizovanými zariadeniami, aby mohli poskytovať služby na potrebnej úrovni, s prepojením do celého poštového systému. Prenájom pôšt je dobrou šancou ponúknuť služby aj občanom v obciach, v ktorých zatiaľ pošta nebola a zároveň je to reálna možnosť zamestnania pre tých poštových zamestnancov, ktorí v rámci racionalizácie môžu prísť v Slovenskej pošte o svoje miesto. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |