Hospodársky denník
USD43,047 Sk
EUR41,863 Sk
CHF28,503 Sk
CZK1,363 Sk
  Pondelok  21.Októbra 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Veľtrhom proti úniku mozgov

Absolventi vysokých škôl potrebujú dobrú prácu doma

Životopis a esej v rozsahu tristo slov v angličtine na jednu zo štyroch zadaných tém, to sú prvé podmienky, ktoré musí splniť študent tretieho alebo štvrtého ročníka vysokej školy so záujmom o platenú letnú stáž v U. S. Steel Košice. Neskôr môže prísť aj pracovná ponuka, dozvedeli sa návštevníci od Milana Polču, riaditeľa odboru personálneho servisu a vzdelávania v stánku tejto spoločnosti na 1. veľtrhu práce a kariéry Succes 2002. Ten sa konal v závere týždňa na pôde Ekonomickej univerzity v Bratislave za účasti 23 spoločností, členov Americkej obchodnej komory (AmCham) v SR, ktorá ho pripravila spolu s agentúrou EuroView. Študenti mohli prejaviť záujem aj o bezplatnú preddiplomovú prax, o vypracovanie diplomovej práce, ale aj o riadny pracovný pomer. Aj keď sa nezdá, že by ľudia s vysokoškolským vzdelaním mali problémy so získaním práce, veď nezamestnanosť v tejto vzdelanostnej kategórii predstavuje len 3,5 %, čo podľa Petra Plavčana, riaditeľa odboru VŠ vzdelávania Ministerstva školstva SR zodpovedá približne úrovni dobrovoľnej nezamestnanosti, nájsť prvé zamestnanie alebo také, čo zodpovedá príslušnej kvalifikácii a predstave o kariére, zasa až také jednoduché nie je. „Ja som napríklad ešte ako študent rozposlal firmám 70 životopisov, no odpovedali mi iba dve,“ hovorí o vlastnej skúsenosti Richard Tkáč z agentúry EuroView. Kontakt so vzdelanými mladými ľuďmi je však rovnako dôležitý aj pre ich potenciálnych zamestnávateľov. Ingrid Svitaničová z Amrop Jenewein Group pripustila, že ich personálna agentúra obyčajne obsadzuje miesta stredného a vyššieho manažmentu, teraz však mali v ponuke aj miesta pre absolventov (vyžadovala sa perfektná nemčina!), no a okrem toho sa chceli dostať do povedomia študentov, aby vedeli, že sú pre nich šancou na získanie pracovného miesta, pokiaľ možno podľa ich predstáv. Takmer výhradne na čerstvých absolventov sa orientuje KPMG Slovensko. Táto profesionálna poradenská firma z nich potom, ako pre Hd povedala Josephine Maria Brhlik, manažérka pre ľudské zdroje, „vychováva“ audítorov podľa svojej predstavy. Dodáva, že v tejto nadnárodnej spoločnosti sa síce tvrdo pracuje, ale aj kariérny postup je rýchly - z asistenta je o dva roky senior, o ďalšie dva roky supervisor, potom manažér, senior manažér, prípadne partner (tých je po 10 rokoch pôsobenia KPMG v SR 11), prípadne senior partner, celkom najvyššia pozícia.

Študenti oceňovali, že záujem o nich prejavili tie „lepšie“ firmy. „Študujem smer účtovníctvo a audítorstvo,“ hovorí Ján Juríček, študent 4. ročníka Fakulty hospodárskej informatiky EU, „preto ma zaujímajú pozície asistent audítora alebo asistent daňového poradcu, aby som získal prax.“ Aj keď podľa J. Juríčka nie je ľahké získať takéto miesta, faktom je, že z takmer troch tisícok tohoročných absolventov Ekonomickej univerzity do dnešného dňa našlo už pracovné uplatnenie 80 %. Janu Verešovú, študentku 5. ročníka so zameraním na medzinárodné podnikanie, som zastihla vypĺňať dotazník pre Tatra Banku. „Praxovala som už v ING a asi by som chcela zostať v bankovom sektore. Okrem dotazníka mi ponúkli, že sa môžem uchádzať o miesto aj prostredníctvom internetovej stránky, len ma mätie, že je nevyhnutné vybrať si konkrétnu pozíciu. A na to, aby som si ju dokázala vybrať, by som musela banku lepšie poznať, napríklad z nejakej praxe,” uvažovala.

„Problém je v tom, že nám táto najkvalitnejšia populácia vysokoškolsky vzdelaných ľudí začína odchádzať do zahraničia a môže sa stať, že bude odchádzať pravidelne a natrvalo,” upozorňuje Stanislav Buchta z odboru analýz a stratégie Národného úradu práce. Tento proces je svojím spôsobom nezvratný vzhľadom na našu integráciu do európskych štruktúr, podľa neho je však dôležité a nevyhnutné „vytvoriť také mechanizmy, ktoré by umožnili návrat tejto elitnej sociálnej skupiny”. Peter Plavčan odhaduje, že ročne odchádza do zahraničia niekoľko tisíc mladých ľudí, a to či už študovať alebo pracovať po skončení vysokej školy. „Nepovažujeme to za optimálne a ani za výhodné pre Slovenskú republiku,” konštatoval riaditeľ odboru ministerstva školstva. Veľtrh Succes 2002, ako aj doterajšie tri ročníky jarných veľtrhov stáží patria podľa Ronalda Surbeyho, prezidenta AmCham v SR, k tým ich aktivitám, ktorými poskytujú služby svojim členom (získavajú informácie o kvalifikovanej pracovnej sile), zároveň však podnetmi na vytváranie pracovných miest, ktoré by možno inak nevznikli, prispievajú aj k znižovaniu nezamestnanosti v SR. Jedným z cieľov AmCham v SR je zlepšovanie podnikateľského prostredia. Pretože podnikateľské prostredie vytvárajú predovšetkým ľudia, okrem veľtrhu práce a kariéry pre študentov a absolventov je už pripravená konferencia zameraná na ľudské zdroje, ktorá sa bude konať tento týždeň v Bratislave.

Zuzana Krútka

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.