Hospodársky denník
USD43,047 Sk
EUR41,863 Sk
CHF28,503 Sk
CZK1,363 Sk
  Pondelok  21.Októbra 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Voľby menia vládu a nie železnice

V závere uplynulého týždňa navštívil predstaviteľov Železníc SR a Železničnej spoločnosti SR ich nemecký kolega, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ nemeckých železníc (Deutsche Bahn) Dr. Hartmut Mehdom. Diskutovali nielen o skúsenostiach z transformácie slovenských železníc, ale aj o poznatkoch z transformovania nemeckých železníc. Reformy, ktoré urobili v rámci železníc, sú jedinečné a v minulosti sa v Nemecku nevyskytli. Podarilo sa im integrovať dve bývalé štátne železnice NSR a NDR. O niektorých skúsenostiach sa Dr. Hartmut Mehdom podelil aj s Hd. Ako hodnotíte viacročnú snahu o integráciu dvoch železníc s rozdielnym vývojom?

- Nebol to ľahký proces a myslím, že ešte nie je ani úplne ukončený, ale dosiahli sme prenikavé výsledky. Čísla najlepšie vravia o úspechu. Od roku 1994 sme dosiahli 30-percentné zvýšenie tonokilometrov na rok. V minulom roku sme prepravili 80 miliárd tonokilometrov, dosiahli sme 25-percentné zvýšenie osobokilometrov. V minulom roku sme najazdili 64 miliónov osobokilometrov a ročne využíva služby DB vyše 1,8 miliardy cestujúcich. Od roku 1994 sme napríklad zredukovali počet zamestnancov z 320-tisíc na súčasných 211-tisíc. V minulom období sme investovali približne 110 mld. DEM a stali sme sa tak najväčším investorom v rámci Nemecka. V budúcich piatich rokoch chceme investovať

40 mld. EUR

a nepochybne sa staneme železničnou spoločnosťou, ktorá poskytuje najkvalitnejšie služby zákazníkom. V nasledujúcich rokoch nebudeme zabezpečovať len prepravu z miesta na miesto, ale predovšetkým zabezpečíme logistickú prepravnú reťaz a cestovanie spojené s turistikou. Spomínate transformáciu. Pokiaľ viem, ste zástancom jednotnej železnice. U nás sa ŽSR transformovali na dve spoločnosti. Ako hodnotíte takýto spôsob rozdelenia?

- Pre nás je najväčšou výzvou fakt, ako na 100 % zabezpečíme naše vzťahy so zákazníkom, a nie interné, transformačné veci. Osobne som zástancom integrovanej, teda jednotnej železnice. Samozrejme, sú aj iné riešenia. Myslím si, že rozdelené železnice majú viac vnútorných bariér, na ktoré dopláca zákazník. Oveľa väčší dôraz však kladiem na riadenie železnice a som presvedčený, že štát ju nemôže riadiť, dokonca nesmie. Najlepšie železnice na svete, či už v Japonsku, USA, Austrálii, na Novom Zélande, sú súkromné spoločnosti. Naše mzdy platia tí ľudia, ktorí sedia v našich vlakoch, štát ich neuhrádza.

Európa sa usiluje o vznik jednotnej európskej železničnej siete. Aké miesto majú menšie, napríklad slovenské železnice, v tomto procese? - Aj my sme tranzitnou krajinou, cez ktorú všetci prechádzajú hore-dole, preto sme zásadne proti národnému orientovaniu sa železníc. Na rozdiel od cestnej dopravy, kde v EÚ už nevidno, kde sú hranice, vlak stále potrebuje niekedy aj deň, aby sa dostal cez štátne hranice. Železnice sa musia prestať hrať na svojom piesočku a musia začať kooperovať a vytvárať medzinárodné zoskupenia. Rozdiel medzi nami je v tom, že

veľké železnice

majú veľké problémy, malé železnice majú malé problémy. To je rozdiel medzi nemeckou železnicou a slovenskými železnicami.

Opýtam sa veľmi konkrétne. Naznačuje vaša návšteva záujem DB kapitálovo vstúpiť do slovenských železníc? - Pokiaľ to bude súkromná, odštátnená železnica, tak máme záujem o kapitálový vstup, prečo nie. Pokiaľ má byť železnica úspešná, musí jednoducho zodpovedať požiadavkám trhu, zákazníkom, a to sa so štátnou železnicou jednoducho nedá zabezpečiť. Uvidíme na Slovensku v krátkom čase vagóny Deutsche Bahn, ktoré pôjdu cez Slovensko, Rusko, po koľajniciach Transsibírskej magistrály až do Číny, Japonska, či Severnej a Južnej Kórey?

- Som presvedčený, že táto možnosť existuje a železnica zabezpečí lepšie podmienky než námorná či cestná doprava. Môžeme

byť rýchlejší

o 10 -12 dní ako preprava lodnou dopravou. A čas sú peniaze. Musíme sa však dohodnúť s ruskými a ďalšími železnicami, ako sa v budúcnosti bude v tomto smere investovať a postupovať. Hovorili ste s predstaviteľmi slovenských železníc, ktorá skúsenosť alebo myšlienka vás upútala?

- Jednoznačne sa zhodujeme v tom, že musíme veľa diskutovať a spolu riešiť problémy. Som presvedčený, že vám môžeme poskytnúť dostatočnú pomoc vo viacerých záležitostiach. Budeme však veľmi pozorne sledovať, kto bude naším partnerom. Pevne veríme, že to bude na Slovensku tak, ako je to v západných krajinách a že s každou novou slovenskou vládou nepríde vždy aj nový manažment železníc. Železnice nie sú nástrojom politických hier, ale sú to obchodné firmy, do ktorých by štát nemal negatívne zasahovať.

Jozef Kunik

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.