Štát je železniciam už dnes dlžný vyše 17 miliárd korún
V závere minulého týždňa predstavil minister financií Ivan Mikloš obsah svojho nového ekonomického balíčka. Chuť jeho opatrení začína byť horká, a to sa jeho realizácia ani nezačala. Pritom pred voľbami maľoval našu ekonomiku div nie ružovými farbami, a práve preto opatrenia, ktoré predstavil v súvislosti s návrhom rozpočtu na rok 2003, hrajú inými farbami. Na úradníkoch štátnej a verejnej správy chce ušetriť 6,7 miliardy korún, stámilióny na stavebných sporiteľoch a ďalšie miliardy plánuje ušetriť na železniciach. Niekoľko miliárd máme zaplatiť my občania presunom niektorých tovarov a služieb do vyššej sadzby dane z pridanej hodnoty, čo by malo priniesť 5,3 mld. Sk. Viac zaplatíme aj za benzín a naftu, tabakové výrobky atď. Zastavme sa na chvíľu pri spomínaných železniciach. Štát je v súčasnosti, podľa medzinárodného auditu spoločnosti Ernst & Young, dlžný železniciam za výkony, ktoré si sám objednal v tzv. verejnom záujme, 17,6 miliardy korún. Sú to dlžoby, ktoré vznikali niekoľko rokov. Návrh štátneho rozpočtu na rok 2003 predpokladá úhradu železničiarom za výkony vo verejnom záujme v celkovom objeme 4 mld. Sk, hoci objektívna požiadavka bola o tri miliardy vyššia. Táto suma nestačí, pretože na to, aby sa zabezpečila plynulá nákladná a osobná preprava, potrebujú železnice v roku 2003 až 7 mld. Sk. S ich požiadavkami sa exminister dopravy nestotožnil a 3 mld. Sk im zo sumy, ktorú by mali objektívne dostať, škrtol, aby aj takto znížil na prijateľnú mieru deficit budúcoročného štátneho rozpočtu. Ten by mal po započítaní nákladov na reštrukturalizáciu bánk 10,7 mld. Sk predstavovať 51,6 mld. Sk , čiže 4,47 % predpokladanej tvorby HDP. Situácia v roku 2003 bude zrejme podobná tohtoročnej. Ekonomicky oprávnené náklady v osobnej doprave na rok 2002 zodpovedajú výške 7 mld. Sk. Aj keď spočítame tržby z osobnej dopravy a štátnu úhradu (1,037 mld. Sk), vzniká len v tomto roku nekrytá strata vo výške 4,1 mld. Sk. Štát teda opäť núti železničiarov do ďalších pôžičiek, pretože inak by u nás prišlo k dopravnému kolapsu. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií sa však v tomto prípade zrejme postaví za železničiarov, pretože vo vláde budú pre nich presadzovať na rok 2003 zvýšenie dotácií. Podľa riaditeľa odboru železničnej dopravy ministerstva dopravy Dušana Turanoviča nebudú okresané 4 mld. Sk stačiť na vykrytie strát železničiarov z výkonov vo verejnom záujme. V prípade, že by k navýšeniu prostriedkov nedošlo, D. Turanovič nevylúčil potrebu čerpania ďalších úverov na prekrytie vzniknutej straty. To však nie je systémové riešenie, je to iba sterilné posúvanie finančného balvanu pred sebou. Minister financií Ivan Mikloš, ako zástanca tvrdých rozpočtových opatrení, chce na železniciach dosiahnuť, aby firmy neprodukovali nové dlhy. Prostriedkom na tento cieľ je podľa neho zmena cestovného, zmena systému poskytovania zliav, ale aj prijatie úsporných opatrení. D. Turanovič a ďalší odborníci sa na druhej strane domnievajú, že zvyšovanie cestovného problém železníc nevyrieši. Ak si občan objedná v reštaurácii jedlo, pochopiteľne, musí zaň zaplatiť. Takto by mal postupovať aj štát, i keď sa chce vyhnúť kolapsu železníc, mal by za svoje objednané služby tiež zaplatiť.
Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené, postupne na väčšine územia dážď. Najvyššia denná teplota 10 až 14, na juhozápade 16 stupňov. Teplota vo výške 1500 m 8 stupňov. Južný vietor 3 až 7, na hrebeňoch hôr 10 až 15 m/s.V stredu bude polooblačno až oblačno, ojedinele prehánky. Cez deň od západu ďalšie pribúdanie oblačnosti a zrážok. Nočná teplota 9 až 4, denná teplota 13 až 17, na severe okolo 11 stupňov. Vo štvrtok bude prevažne veľká oblačnosť a miestami prehánky, asi od 1200 m snehové. Nočná teplota 9 až 4, denná teplota 7 až 12 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 7.25 a zapadne o 17.46 hod.