|
|||||||||||||||||
Utorok 22.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teoretizovanie by nesedeloV ankete Hospodárskeho klubu a Hd, ktorej cieľom je takpovediac preveriť, čo očakáva podnikateľská sféra od novej vlády, seba samej a od svojich zamestnávateľských organizácií sa vyjadruje Ján Badžgoň, generálny riaditeľ Castor & Pollux. Hd: Ako hodnotíte vývoj svojho zväzu, resp. združenia zamestnávateľov od roku 1998 dodnes? J. Badžgoň: Jednotlivé spoločnosti z nášho zoskupenia holdingového typu sa zúčastňujú na činnosti združení a asociácií podľa svojej hlavnej profesionálnej orientácie. Všeobecne by som si dovolil konštatovať niekoľko myšlienok. Na Slovensku je veľká rozmanitosť zamestnávateľských, podnikateľských zväzov, združení a komôr. Mnohokrát dochádza k prekrývaniu ich činností, takže externý pozorovateľ sa jednoducho nemôže zorientovať, koho vlastne to-ktoré združenie či zväz prednostne reprezentuje. Na jednej strane nie je chybou, ak si podnikatelia majú možnosť v rámci svojej pôsobnosti voliť z viacerých združení, ale z koncepčného hľadiska to neprináša želaný efekt, ktorým by mal byť profesionálny protipól vláde. Taký, ktorý navrhuje ďalšie riešenia nastolenej problematiky. Poznajúc slovenskú mentalitu, aj tu vidno protekcionárstvo a rodinkárstvo, pre niektoré zväzy je charakteristické, že riešia prednostne minoritné problémy jednotlivých členov a nezaoberajú sa cielene typickými úlohami zväzu či združenia a väčšiny svojich členov. Hd: Ako sú zástupcovia zamestnávateľov pripravení na tripartitnú pozíciu? J. Badžgoň: Sociálny dialóg je súčasťou parlamentnej demokracie. V našich podmienkach nadväzuje na pravidlá prijaté zákonom o hospodárskom a sociálnom partnerstve (tzv. zákon o tripartite z roku 1999). Je stále citeľná určitá formálnosť a nerešpektovanie vzájomných názorov zúčastnených predstaviteľov zamestnávateľov, zamestnancov i štátu, hlavne Konfederácie odborových zväzov zástupcami vlády. Počas tohto obdobia už však prišlo k vyššej a produktívnejšej forme komunikácie, čo možno považovať za istý výdobytok zúčastnených strán. Z celospoločenského hľadiska súčasné teoretizovanie nie je vždy namieste. Osemnásťpercentná nezamestnanosť a nízka životná úroveň sú najčastejšími výhradami národa proti činnosti svojich zástupcov. Ekonomický vývoj je zvnútra vnímaný veľmi negatívne, čo potvrdzujú aj nedávne reakcie pri rozhodovaní zvýšenia minimálnej mzdy. Odbory bránia vzniku širokej vrstvy chudobných zamestnaných a navrhli minimálnu mzdu na úrovni 6190 Sk a bol prijatý vládny návrh 5570 Sk, čo nezodpovedá európskemu štandardu 60 % priemernej nominálnej mesačnej mzdy. Argumenty o zruinovaní hlavne malých podnikateľov tiež nie sú vždy namieste a dochádza k umelému udržiavaniu nízkych mzdových nárokov zamestnancov hlavne voči zahraničným investorom. V tejto súvislosti bude zaujímavé sledovať, ako k avizovanej novelizácii Zákonníka práce pristúpi nová vláda. Treba veriť, že po predchádzajúcich búrlivých rozhovoroch na úrovni tripartity bude v lepšej atmosfére prijaté to optimálne riešenie pre Slovensko a rokovanie bude sledovať spoločný cieľ, ktorým je zvýšenie zamestnanosti. Konštituovanie tripartitných orgánov vo všetkých VÚC možno nebude jednoduché, ale v každom prípade zlepší aktuálnu informovanosť zúčastnených strán o dianí priamo v teréne a dáva šancu na zvýšenie vážnosti odborov na rokovaniach vlády. Hd: Ktoré problémy z hľadiska podmienok na podnikanie považujete za súrne, neodkladné? J. Badžgoň: Z nášho hľadiska za jednu z najväčších bariér podnikania považujem časté zmeny zákonov a nevymáhateľnosť práva, nestabilitu a nejednoznačnosť zákonov, vysoké odvodové zaťaženie, ale aj taký stále pretrvávajúci jav, ako je vysoká miera korupcie na úradoch, zdĺhavosť pracovníkov štátnej správy pri vydávaní rozhodnutí, nejasné štruktúry v práci jej pracovníkov a netransparentnosť pri verejnom obstarávaní. Dnešná situácia už nie je brzdená ani tak akútnym nedostatkom finančných zdrojov či vysokou úrokovou mierou. Osobne som presvedčený, že zlepšenie je možné dosiahnuť dlhodobou podporou rozvoja zamestnanosti a zvýšením odbornosti pracovníkov štátnej správy na vedúcich rozhodovacích pozíciách. Tieto posty sú obsadzované podľa straníckej príslušnosti, čo však väčšinou nezaručí požadovanú kvalitu vzdelania i relevantnej praxe. Podnikatelia nepovažujú za účinný spôsob podpory tvorby pracovných miest štátom financované rozvojové projekty, ale podľa nášho názoru obmedzenie administratívnej náročnosti podnikania, zjednodušenie daňových zákonov, odstránenie korupcie prinesú podstatne väčší efekt. Hd: Ako vôbec vnímate pozíciu podnikateľov v spoločnosti? J. Badžgoň: Pokrok, ktorý dosiahla celá spoločnosť za uplynulé obdobie, možno ako celok hodnotiť jedine kladne. Vychádzajúc z odporúčacej správy pre vstup do EÚ vyplynulo, že sú reálne predpoklady byť jej aktívnym a konštruktívnym členom. Slovensko je fungujúcou trhovou ekonomikou a pokračovanie nastúpeného reformného procesu by malo umožniť, aby sme odolávali konkurenčným tlakom v rámci EÚ po vstupe. Je pravdepodobné, že v rámci zlaďovania jednotlivých sektorov príde k poklesu úrokových sadzieb. Problém, podobne ako je to v Česku, môže silnejúca koruna spôsobiť exportérom, ktorí stále nevyrábajú dostatočne efektívne a racionálne. Avšak príde k náprave jednej zo súčasných deformácií a prekážok podnikania, a to vysokého odvodového zaťaženia. V tejto súvislosti je potrebné sa čo najskôr zasadiť o liberalizáciu existujúceho Zákonníka práce tak, aby jeho novela motivovala k zamestnávaniu tak zamestnávateľov, ako aj zamestnancov. To súvisí aj s rekonštrukciou súčasnej politiky zamestnanosti a s prísnou kontrolou práce načierno nezamestnaných, či už evidovaných alebo nie. Implementácia acquis už vyvoláva pozitívne zmeny v rozvoji podnikania v sektore malých podnikov, ktoré v EÚ tvoria viac ako 90 % podnikov a hlavne zamestnávajú viac ako polovicu zamestnancov. Hd: Predvolebné vyhlásenia zväzov, združení a celého radu organizácií sú takpovediac silné, ale podľa výsledku volieb sa ich podpora nesústredila na jeden subjekt. Alebo je to inak? J. Badžgoň: Myslím, že nie je ani tak podstatné, či sa vyhlásenia združení sústredili v predvolebnom období na jeden alebo na viac subjektov, ale energia mienkotvorných činiteľov by sa mala sústrediť na prijímanie jednoznačných a zmysluplných riešení s cieľom dodržať nastolený aktívny smer prijatia do EÚ a NATO spolu s ostatnými krajinami V4. Dnes ešte ani jedna z nich, na rozdiel od Cypru a Slovinska, nie je na vstup pripravená. Tézy programového vyhlásenia budúcej vlády okrem zdôrazňovania štandardného úsilia, o. i. boj s korupciou, školstvo, zdravotníctvo a pod., neuvádzajú spôsoby, akými metódami ich vláda mieni dosiahnuť, aké budú konkrétne postihy za včasné neplnenie a čo nás všetkých môžu stáť skúšobné omyly. Cenu môžeme očakávať dosť vysokú, keďže na rade sú odvážne štrukturálne reformy sociálneho systému, poľnohospodárstva, školstva, zdravotníctva. Ako som už spomenul, prílišná roztrieštenosť záujmových zoskupení ako prípadných oponentov alebo aj navrhovateľov zákonov nemusí priniesť žiadané ovocie. Dnes si asi nikto dostatočne neuvedomuje fakt, že Európska komisia disponuje nástrojmi tlaku na kandidátske krajiny. V rámci priebežného monitorovania nielen do momentu vstupu, ale aj potom, môže Európska komisia zasielať nielen písomné varovanie, ale aj finančne postihovať tú-ktorú krajinu. Systém správy štrukturálnych a kohézneho fondu bude v nových členských krajinách najskôr vyhodnotený a až následne budú finančné prostriedky uvoľnené. Je teda jasné, že vláda musí vytvoriť takú platformu, aby zástupcov rozličných zväzov včas pozývala na stretnutia a prediskutovala zákony už v čase ich prípravy a zabránila mnohonásobným novelizáciám. Hd: Aké šance dávate vláde M. Dzurindu? J. Badžgoň: Podľa môjho názoru mohla vláda ako celok a hlavne jej jednotliví členovia za uplynulé obdobie urobiť viac pre naplnenie vládneho programu, vytváranie lepších podmienok pre hospodárstvo a uplatnenie reforiem, ako aj pri celkovom zlepšení nálady v spoločnosti. Prvá vláda Mikuláša Dzurindu nebola neúspešná. Dnešné Slovensko nie je izolované v Európe, stáva sa medzinárodne uznávanou a kooperujúcou krajinou v rámci Európskej únie a Severoatlantickej aliancie. Začiatok tohto volebného obdobia je pre koaličnú vládu obdobím priamej nadväznosti na svoju zahraničnú politiku, avšak nemali by sa opakovať nedostatky z pôsobenia na domácej scéne. Problémy vnútornej politiky po čase môžu začať negatívne pôsobiť na vonkajšiu orientáciu a hoci Slovensko nikdy nebude určovať svetovú politiku, do Európskej únie musí prísť čo najsilnejšie zo všetkých stránok. Aj vyjadrenie podpornej rezolúcie Snemovne reprezentantov Kongresu USA oceňuje významný pokrok dosiahnutý v oblasti demokratizácie spoločnosti, ľudských práv a rozvoja slobodnej trhovej ekonomiky. Reformy v Armáde SR sú takisto podporným argumentom pre prijatie SR do NATO, čo by bolo významným prínosom k európskej bezpečnosti. Myslím, že pre súčasné Slovensko nie je ani tak podstatné meno len predsedu vlády, ako hlavne zabezpečenie kvality a odbornosti členov vlády, ktorá reprezentuje nás všetkých. Pravicová orientácia súčasnej vlády dáva nádej na pokračovanie v nastúpených reformách a zároveň ide aj o záväzok dokončiť nesplnené úlohy predchádzajúceho obdobia. No najväčší dôraz kladiem na stálosť vládneho kabinetu, aby nedochádzalo k častému striedaniu ministrov a vláda fungovala tak racionálne a kultivovane, ako bola aj zostavená. Hd: Čo vaše podnikanie dnes a potom s odstupom roka-dvoch? J. Badžgoň: Rok 2002 so sebou nesie desiate výročie založenia prvej firmy skupiny Castor & Pollux. Postupným získavaním pracovných skúseností sa čiastočne zmenila aj orientácia jednotlivých firiem zoskupenia, pričom dnes sa výrazne orientujeme na: - komplexnú poradenskú činnosť v oblasti infraštrukturálnych projektov a ich financovania, - investorskú činnosť, - vstup zahraničných investorov do SR, - projektovú činnosť v rámci fondov Európskej únie pre Slovensko, - vzdelávaciu činnosť pre pracovníkov štátnej a verejnej správy, ako aj záujemcov z radov jednotlivých občanov. Naši pracovníci problém klienta odborne vyhodnotia, navrhnú najefektívnejšie riešenie a v prípade záujmu klienta sa aktívne zúčastňujú aj na realizácii projektu. Od založenia sme prešli mnohými zmenami, pokiaľ sa jednoznačne vykryštalizoval nastúpený vzostupný trend fungovania našej skupiny. V súčasnosti riešime časť projektov nielen pre našich klientov, ale aj pre vlastné potreby na vlastný účet, ktoré potom v rámci našej skupiny aj realizujeme. Vedúca spoločnosť zoskupenia, Castor & Pollux, má riadiacu funkciu a jej činnosť v oblasti lobingu v budúcom období bude čím ďalej významnejšia. Snažíme sa aktivizovať v čo najväčšej škále nových a perspektívnych projektov. K nim napríklad radíme aj prácu spoločnosti Želsys v oblasti budovania rýchlostných koridorov pre železničnú dopravu a prácu spoločnosti Kastor v oblasti realít, investičnej činnosti a aktivít zameraných na priemyselné parky a zóny. V najbližších rokoch vidíme perspektívu v skvalitňovaní a posilňovaní našich pobočiek, ktoré máme vytvorené vo všetkých VÚC. O význame skupiny Castor & Pollux hovorí skutočnosť, že kolektív tvorí okolo 350 interných a viac ako 400 externých spolupracovníkov, asi 160 kooperujúcich firiem pracujúcich v subdodávkach, spolupracujúce spoločnosti v každom členskom štáte EÚ a jednotlivé spoločnosti zoskupenia sú členmi všetkých relevantných domácich a medzinárodných organizácií súvisiacich s predmetom ich podnikateľskej činnosti. V súvislosti s realitou vstupu Slovenska do EÚ, a tým aj čerpania štrukturálnych a kohézneho fondu, nastupujú súčasne aj nároky na budúcich poberateľov týchto prostriedkov. Naše zoskupenie sa v rámci svojej konzultačnej činnosti pripravuje na poskytovanie nových informácií z oblasti programovania, monitorovania aj prípravy projektov pre budúcich klientov. To znamená, že v nastávajúcom období prejdeme etapou postupnej expanzie s dôrazom na posilnenie práce v jednotlivých regiónoch Slovenska, bližšie ku klientom. Naša politika efektívnej služby možnému príjemcovi prostriedkov z fondu svojím spôsobom nahrádza prácu štátnych pracovníkov, ktorých je na odboroch integrácie nedostatok, prípadne tí kvalifikovanejší odchádzajú a zakladajú si vlastné firmy. V tejto situácii sa potrebné informácie nešíria ku klientovi dostatočne rýchlo a presne. Našej práci bude nesporne pomáhať aj vnútropolitická situácia na Slovensku, ako aj jeho lepší obraz v Európe. Peter Kasalovský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |