Hospodársky denník
USD42,493 Sk
EUR41,437 Sk
CHF28,174 Sk
CZK1,356 Sk
  Streda  23.Októbra 2002

Cieľom nech je vyšší štandard

Hotely a cestovky sa už dohodli na rámcovej zmluve

Jednou z ústredných tém posledných dní v oblasti podnikania v cestovnom ruchu je uzatvorená rámcová zmluva o spolupráci medzi členmi Zväzu hotelov a reštaurácií (ZHR) SR a Slovenskej asociácie cestovných kancelárií (SACK). „Rokovania o nej sa začali pred dlhším časom,“ hovorí Ing. Robert Kohlmann, riaditeľ CK Pressburg. Rokovanie o nej trvalo doslova roky, pretože, ako konštatuje majiteľ jednej z najväčších slovenských incomingových cestovných kancelárií, predstavy a hlavne problémy, ktoré chcú obe strany riešiť, sú odlišné. SACK nakoniec ustúpila od predstavy uzatvorenia akceptovateľnej vzorovej zmluvy a aplikovala sa zmluva, ktorú hotely a cestovné kancelárie uzatvorili medzi sebou na nadnárodnej úrovni. Dôležitosť rámcovej zmluvy vysvetľuje fakt, že jeden z faktorov transformácie hospodárskych odvetví je hospodársky systém krajín, do ktorých podnikatelia vyvážajú. Prvé sa prispôsobujú vyvážajúce cestovné kancelárie (incomingové) ako organizátori

balíkov služieb

pre zahraničných turistov, pretože bez prevzatia obchodných štandardov bežných v zahraničí nie sú schopné ekonomicky fungovať, sú nútené tieto aplikovať aj vo svojej praxi. Samozrejme, že sa to nedá zabezpečiť bez spolupráce s dodávateľmi služieb, z ktorých najväčšími sú práve ubytovacie zariadenia. Dalo by sa povedať, že od ich systému a kvality práce vo veľkej miere závisí obchodný úspech nášho „neviditeľného“ exportu. Tam, kde pracovný proces a vzájomné vzťahy nie sú štandardizované, tam ľahko vniká korupcia, ktorá znemožní akýkoľvek pokrok a ekonomické napredovanie podnikateľského prostredia. „Zmluva položila základný kameň formovania obchodných zvyklostí,“ konštatuje Robert Kohlmann. Zmluva žiadny hotel ani cestovnú kanceláriu nezaväzuje, len vymenúva veličiny, ktoré je potrebné dohodnúť pri zmluve. Má

len odporúčajúci,

nie záväzný charakter, ale v budúcnosti by mohla viesť k štandardizácii zmluvných vzťahov, ako aj k tomu, aby sa v súčasnosti nedohodnuté podmienky riadili takýmito štandardmi. Ešte dôležitejšou časťou v oblasti riešenia obchodných vzťahov medzi hotelmi a cestovnými kanceláriami je riešenie existujúcich sporov. Robert Kohlmann informuje, že v súčasnosti sa spory neriešia, lebo súčasná legislatíva neponúka v prípade nedosiahnutej dohody zmluvných strán pružné riešenia. Výsledkom je, že obe strany sa cítia byť poškodené. Na základe dohody obe strany sa rozhodli uviesť do života rozhodcovskú komisiu, ktorá bude môcť riešiť spory medzi stranami, ktoré sa na ňu obrátia. Týmto spôsobom sa zlepší vymožiteľnosť práva, ako aj kvalita riešenia sporov, pretože budú v nich rozhodovať ľudia z profesie. Výhody z rámcovej zmluvy majú možnosť čerpať len členovia SACK a ZHR SR. Jej neoceniteľným prínosom je to, že vytvára zároveň všeobecnú základňu pre koordinovaný rast kvality služieb v cestovnom ruchu, z ktorej budú čerpať svoje výhody aj nečlenovia uvedených profesijných združení.

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.