|
|||||||||||||||||
Štvrtok 24.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Je neefektívne mať všetkoAk predaj, tak aby sa to aj vyplatilo Prezident U. S. Steel Košice (USSK) John. H. Goodish nedávno oznámil zvrat v zámeroch oceliarov kúpiť akcie VSŽ, následne opak aj nastal. Keďže zrejme nevidel istú budúcnosť v získaní rozhodujúceho podielu i vplyvu vo VSŽ prostredníctvom získania akcií, zameral sa na ich predaj a kúpu takých dcérskych spoločností železiarní, ktoré majú vysokú až existenčnú prepojenosť na susedov buď tým, že odoberajú oceliarske výrobky na ďalšie spracovanie, alebo svoje služby ponúkajú v prevažnej miere pre USSK. K prvému kroku v tomto smere teda došlo 9. októbra, keď investičná spoločnosť Penta Investments Ltd. kúpila 24,5 % akcií VSŽ od USSAC Inc. v kúpnej cene stanovenej vo výške 145 Sk na akciu, pričom Penta kúpila celkovo 4 036 554 kusov akcií a stala sa tak najväčším súkromným akcionárom VSŽ s 31,8-percentným podielom na základnom imaní. O druhom kroku, čiže o kúpe niektorých zo sedemnástich dcér VSŽ Američanmi, sa zatiaľ nepotvrdili žiadne bližšie návrhy. Hoci niektoré médiá už narábali konkrétnymi názvami firiem, ako napríklad Inžinieringom, Obal-Servisom či Gastrometalom, do úvahy môžu prichádzať tie, v ktorých je činnosť previazaná s USSK nad 80 %. Kúpa z tohto hľadiska v prvom spomínanom prípade nevyzerá byť reálna, v ďalších dvoch by mohla aj nastať, pretože ak by sme zašli do extrému, tak problémy by nastali v náhrade, ak by Obal-Servis prestal pre USSK baliť výrobky alebo ak by Gastrometal prestal pre ich zamestnancov variť. VSŽ sa v prípade akéhokoľvek predaja budú držať dvoch zásad. Ak niektorú z dcér predať, tak za ponúknutú najvyššiu trhovú cenu, bez ohľadu na záujemcu. Druhá zásada podmieňuje prvú, čiže predávať vtedy, keď bude skonsolidovaná, aby cena mohla byť čo najvyššia. Na druhej strane oceliarom, ktorí predovšetkým chcú vyrábať oceľ, nepôjde o to, aby za každú cenu boli majiteľmi firiem, ktoré nerobia jadro ich obchodu - core bussiness a možno by radšej privítali, keby napríklad taký Gastrometal patril takej prosperujúcej, hoci aj nadnárodnej spoločnosti, ktorej jadrom podnikania je stravovanie. Čiže obchody budú vyzerať reálne vtedy, keď ponuky budú konkrétne a akceptovateľné. Ladislav Kulik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |