|
|||||||||||||||||
Pondelok 28.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Piesok v súkolesí oddlženiaŽeleznice naďalej zostávajú v provizórnej situácii, stále chýba bodka Septembrové zasadnutie Správnej rady Železníc SR sa namiesto pôvodného 12. septembra uskutočnilo 19. septembra. Dôvodom zmeny bol fakt, že ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií dovtedy ešte neschválilo ročnú účtovnú závierku ŽSR za rok 2001 a rozdelenie majetku medzi ŽSR a Železničnú spoločnosť (ZSSK). Takže materiály zaradené na program rokovania, ako napríklad hospodárske výsledky ŽSR za január až jún 2002 či vyhodnotenie plnenia Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme za prvý polrok 2002 by mali len informatívnu hodnotu. Aj keď týždenný posun nepriniesol zásadné zmeny v otázkach závierky a majetku, zasadnutie sa predsa uskutočnilo, ale s pozmeneným programom. Niektoré materiály sa preto presunuli na novembrový termín a ďalšie mali informatívny charakter. Okrem iného Správna rada ŽSR zobrala na vedomie aj vyhodnotenie Hlavných úloh ŽSR za prvý polrok 2002. Všetky úlohy sa priebežne plnia. V jednej z úloh sa hovorí napríklad aj o aktualizácii systému spoplatnenia železničnej dopravnej cesty, vecnej náplni výkonov v súvislosti s postupným presunom na inú formu odúčtovania časti výkonov v nadväznosti na odčleňovanie činností a organizačných jednotiek z dopravnej cesty. Takisto je potrebné systém spoplatnenia zosúladiť so záväznými smernicami Európskej únie. V súčasnom období sa cena za použitie železničnej dopravnej cesty riadi príslušným Výmerom ministerstva financií z roku 1999. Od januára 2002 pracuje odbor kontroly so zainteresovanými zložkami na očistení nákladov vstupujúcich do ceny. Ide najmä o náklady za priestory ŽSR, ktoré užíva Železničná spoločnosť. Tie budú z poplatku vyňaté a riešené nájomnou zmluvou. Ďalej budú z poplatku vyňaté hlasové a dátové služby komerčného charakteru, ktoré budú predmetom osobitnej fakturácie. V poplatku budú zahrnuté len náklady OZT súvisiace s riadením, zabezpečovaním a organizovaním dopravy na dráhe. Taktiež treba doriešiť náklady energetiky a elektrotechniky. Tým, že od 1. januára 2003 začne fungovať voľný trh s elektrickou energiou, dopravca bude mať možnosť ju odberať od Slovenských elektrární, ale aj od Železníc SR. V prípade odberu trakčnej energie od SE zaplatí ŽSR len za prenos trakčnej energie. Nový princíp spoplatnenia železničnej dopravnej cesty bude v súlade aj s legislatívou Európskej únie. Návrh novej ceny za použitie železničnej dopravnej cesty na rok 2003 bude vypracovaný v štvrtom štvrťroku 2002. Ďalšia úloha ukladá v zmysle postupov definovaných Projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR pokračovať v procese transformácie formou postupného odčleňovania vybraných organizačných jednotiek a v súlade s Programom zamestnanosti na rok 2002 znižovať schválenými formami (investíciami, privatizáciou, odčleňovaním, útlmom a podobne) počet zamestnancov. Pripravovaná stratégia Železníc SR do roku 2010 navrhuje riešiť proces transformácie v otázke odčleňovania, postupnými krokmi. V prvom rade treba nájsť konsenzus v otázke odčlenenia (fyzického či účtovného) organizačných zložiek ŽSR podľa toho, či majú alebo nemajú priamy vzťah k základným činnostiam podniku ako infraštruktúrneho manažéra. Nadväzne na to treba určiť optimálny spôsob znižovania počtu zamestnancov, ktorým možno dosiahnuť komplexný priaznivý efekt pre hospodárenie ŽSR (prepúšťanie pre nadbytočnosť, investičné akcie, ktoré znížia zamestnanosť, zmeny predpisov a následne noriem spotreby práce, odčleňovanie - ak je predpoklad zníženia odoberaných výkonov od odčlenenej zložky, pričom zníženie odoberaných výkonov musí oscilovať minimálne pri hodnote 30 % vo finančnom objeme bez budúcich ziskových prirážok). Ale ani tieto postupy nie sú jednoduché, lebo každý jeden je komplikovaný či už vo vzťahu k ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií alebo ministerstvu financií, odborovým organizáciám či priamo k zamestnancom a prevádzke, pričom každý si vyžaduje individuálny prístup a riešenie. Znižovanie zamestnanosti si vyžaduje dodržiavať príslušné pracovnoprávne predpisy a komplexné riešenie všetkých náležitostí pracovného pomeru vo vzťahu k verejnoprávnym inštitúciám. Komplexné riešenie zahŕňa aj program starostlivosti o uvoľňovaných zamestnancov v rámci interného trhu práce, psychologického poradenstva a sociálnych kompenzácií. Rekvalifikačné programy financované z prostriedkov EÚ (program Leonardo) majú pomôcť prepusteným zamestnancom zaradiť sa na nových pozíciách. Program financovaný z tých istých zdrojov súčasne umožňuje vyškoliť a pripraviť manažérov, pričom tento tréningový program je zameraný na skvalitnenie manažérskych vedomostí a zručností vedúcich k zlepšeniu konkurencieschopnosti v procese transformácie ŽSR. Program je zameraný aj na získanie nových vedomostí v riadení firmy v procese približovania sa EÚ a na zvládnutie nových podmienok, ktoré prinášajú so sebou nevyhnutnosť zorientovania sa v legislatíve a novom ekonomickom prostredí (aj formou postupného odčleňovania vybraných činností, investíciami, racionalizáciou a podobne). Nový program zamestnanosti bude vypracovaný súbežne s novopripravovanou stratégiou ŽSR. Ďalšou z úloh je povinnosť sledovať a vyhodnocovať prijatú koncepciu postupného oddlženia ŽSR v zmysle zákona č. 259/2001 Z. z. o Železničnej spoločnosti. Tento paragraf znamená, že Správna rada ŽSR schvaľuje koncepciu hospodárenia s majetkom štátu v správe železníc, vrátane plánu ich postupného oddlženia a plánu vyrovnania nevyrovnaného vlastníctva nehnuteľností užívaných železnicami, ktoré sú podľa osobitného predpisu zaťažené vecným bremenom. Koncepcia postupného oddlženia ŽSR v roku 2002 uvažovala s dvomi zdrojmi krytia starých záväzkov. Získanie 1,2 mld. Sk na základe Zmluvy o poskytnutí finančných prostriedkov uzavretej medzi Fondom národného majetku a Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR 20. decembra 2001 a 4,4 mld. Sk bolo vyčlenených uznesením vlády k štátnemu rozpočtu na rok 2002 z privatizácie na riešenie starých dlhov na poistnom (do Sociálnej poisťovne 1,4 mld. Sk, do Spoločnej zdravotnej poisťovne 1 mld. Sk). Z predpokladanej čiastky 4,4 mld. Sk z výnosov z privatizácie SPP bola schválená len čiastka 2,9 mld. Sk. V roku 2002 poskytuje štát zálohu na krytie straty zo Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme len vo výške 0,8 mld. Sk (celková strata je 2,3 mld. Sk). Takisto nie je plnená Dohoda o zmluvnom pláne uzavretá medzi MF SR, MDPT a ŽSR 28. februára 2002 v oblasti dotácií na investície a ŽSR sú nútené kryť výdavky v investičnej oblasti cudzími zdrojmi (úvermi). Takže z toho vyplýva, že koncepcia postupného oddlženia sa zo strany štátu nenapĺňa, čo má za následok ďalšie zvyšovanie záväzkov ŽSR. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |