Hospodársky denník
USD42,602 Sk
EUR41,501 Sk
CHF28,275 Sk
CZK1,343 Sk
  Utorok  29.Októbra 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Očakávané panelákové story

Komentuje Jozef Kunik

Otázka bytovej výstavby je veľmi citlivou sociálnou, ale aj politickou otázkou. Aj preto prvý Dzurindov kabinet pred voľbami v roku 1998 sľúbil, že vytvorí podmienky na odovzdanie 56-tisíc bytov. Žiaľ, kabinet sľuby nesplnil a po štyroch rokoch zostalo po ňom 10-tisícové bytové manko. Zatiaľ ešte nepoznáme konkrétne čísla vo výstavbe bytov na nasledujúce štyri roky. Inkriminovaná veta vo vládnom vyhlásení má byť formulovaná neurčito - vláda plánuje s výstavbou 10- až 14-tisíc bytov ročne. Bude to zrejme opäť veľmi náročné, pretože v návrhu štátneho rozpočtu sa na bytovú výstavbu zatiaľ nenašlo dostatok financií a avizované objemy sú nižšie, než si vyžaduje realita. Napríklad štátna prémia pri stavebnom sporení. Za uplynulých deväť rokov sa už šesťkrát menila, z toho päťkrát znižovala. V roku 2003 určite príde k ďalšej zmene a spolu už k siedmemu zníženiu. Po začiatočných výhradách sa však zástupcovia troch u nás fungujúcich stavebných sporiteľní vo štvrtok uplynulý týždeň dohodli s ministrom financií I. Miklošom. V novele zákona sa má uvádzať štátny príspevok 3500 Sk a zníženie podielu štátnej prémie z 25 % na 20 % ročného vkladu. Aj prezident Zväzu stavebných podnikateľov František Slávik má taký názor, že je nelogické, aby sme pravidlá na poskytovanie určitých výhod vo výstavbe bytov menili každý rok. Veľmi by pomohlo, keby sa vláda uzniesla, že na štyri volebné roky platia fixné pravidlá. Pomohlo by to nielen výstavbe bytov, ale zorientovať by sa vedela aj celá stavbárska obec. Objem prostriedkov, ktoré sa uvádzajú v návrhu rozpočtu na rok 2003, je nižší než v roku 2002, s čím sa, samozrejme, nikto z nebývajúcich, ale aj zo stavbárov nestotožní. Nepochybne totiž príde k utlmeniu výstavby súkromných i obecných nájomných bytov, čím sa nadväzne znížia investičné aktivity.

Ďalším faktom, ktorý musí pri analýze rozpočtu na rok 2003 zaujať, je prekvapenie, že v tomto štáte sa nikto globálne nezaujíma o revitalizáciu panelových domov. Absencia opráv a údržby je pritom časovanou bombou, ktorá raz prekvapí nielen niektorú vládu, ale najmä značnú časť obyvateľstva. Napriek tomu ani v návrhu rozpočtu na rok 2003 sa s nákladmi na revitalizáciu bytov prakticky neuvažuje. Pritom dnes ani tak nejde len o finančné prostriedky, ako skôr o prijatie určitej životaschopnej koncepcie. Uvedomujeme si, že byty sú dnes väčšinou v súkromných rukách a za svoje bývanie je zodpovedný občan či konkrétna obec, mesto, a až na poslednom mieste je štát. Odpredajom bytov sa totiž štát šikovne zbavil zodpovednosti za generálne opravy a údržbu, avšak systémové a konštrukčné poruchy, ktoré sa čoraz častejšie objavujú najmä na panelových domoch, to už je aj otázka štátu. Pre pozitívne skúsenosti by si kompetentní mohli zájsť do Nemecka, presnejšie do východnej časti. Aj u nás sú možnosti, aby štát mohol pomôcť priamou, ale aj nepriamou formou, aby občan mohol investovať do revitalizácie svojho bytu. Uvidíme, s akým konečným návrhom rozpočtu na rok 2003 v oblasti bytovej výstavby príde vláda 18. novembra do parlamentu. Bude to určite zaujímavé čítanie.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.