|
|||||||||||||||||
Štvrtok 3.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V hre sú takmer dve mld. EURTrojročnica musí korešpondovať so sedemročným plánom Línia Európska únia - štát a regióny v ňom naberá stále čitateľnejšie kontúry. Program na podporu exportu a zahraničných investícií ukončí náš predvstupový proces. Tým sa končí aj možnosť využívania peňazí z predvstupových fondov vrátane fondu PHARE. Od roku 2004 bude môcť SR čerpať prostriedky z reštrukturalizačných fondov EÚ. Slovensko má historickú šancu, aby sme z európskych štrukturálnych fondov mohli v rokoch 2004 až 2006 dostať asi 1,8 mld. EUR, čo je asi 80 mld. Sk. Preto aj ten, kto v novej vláde M. Dzurindu prevezme kompetencie nad projektmi a transparentnými finančnými tokmi určenými na ich efektívne plnenie, berie na seba i najväčšiu ťarchu zodpovednosti. Kľúčový je post vicepremiéra, ministra výstavby a regionálneho rozvoja, pôdohospodárstva a životného prostredia, ale aj financií a hospodárstva. Základným dokumentom je národný rozvojový plán. Podliehať musí zákonitostiam programovania v EÚ, pritom podľa prognostika Pavla Kárásza plne zohľadňuje potreby SR. Slúži tiež na to, aby prostriedky z EÚ boli alokované podľa potrieb občanov tejto krajiny. Môžeme ich čerpať za predpokladu, že štvrtinový balík, teda ďalších 450 mil. EUR, čiže 20 mld. Sk, dokáže generovať štát a samotný súkromný sektor na Slovensku. Národný plán sa preto musí napĺňať pri dodržaní princípu partnerstva. To znamená, že samotná alokácia europeňazí má byť výslednicou dohody všetkých subjektov zúčastnených na regionálnom rozvoji - verejnej správy, miest a obcí, samosprávy, neziskových organizácií a podnikateľskej sféry. Každé z piatich ekonomických ministerstiev má svoje samostatné sektorové operačné programy. Plniť sa budú vo vzájomnej previazanosti. Podľa scenára EÚ je ministerstvo hospodárstva riadiacou autoritou pre Sektorový operačný program ekonomický rozvoj (SOPER). Splniť ho máme v rokoch 2004 až 2006. Zároveň chceme počas tejto trojročnice vstúpiť do EÚ, ktorá už plní úlohy prijaté na sedemročné obdobie. SOPER predstavuje základný programový dokument, ktorý po našom vstupe do únie musí schváliť Európska komisia. Z hľadiska potrieb SR dominujú tri priority: reštrukturalizácia priemyslu, rast konkurencieschopnosti efektívne vyrábajúceho priemyselného potenciálu, turizmus, podnikanie a služby. Tak, aby sa SR ako celok postupne približovala k rozvinutým regiónom únie. Obrazne povedané, po prvej tretine by malo byť skóre 54 až 57 % priemeru EÚ z hľadiska tvorby hrubého domáceho produktu na obyvateľa, vyjadreného k parite kúpnej sily. Dnes sa naša ekonomika pohybuje na úrovni 50 %. Tak znie strategický cieľ slovenského rozvojového plánu. Pri spracovaní priorít v rámci SOPER sme už v doterajšom období venovali hlavnú pozornosť úlohám regionálneho operačného programu Slovenska. V oboch prípadoch do zdroja finančných tokov, z ktorého môžeme čerpať prostriedky, sa vlieva európsky štrukturálny fond známy ako Európsky fond regionálneho rozvoja. Zároveň môže SR profitovať z podpory reštrukturalizácie priemyslu a cestovného ruchu, ako hlavných sektorov SOPER. Z našej strany musia aktívne vstúpiť do hry implementačné agentúry, ktoré sú v pôsobnosti MH SR, ako napríklad Agentúra pre rozvoj malého a stredného podnikania a rôzne organizácie na podporu cestovného ruchu, obnovu energií a na ochranu spotrebiteľa, ktorú musíme vytvoriť. Na druhej strane treba hneď na začiatku upozorniť, že zložitosť úloh môže spomaliť ich plnenie. Ani po privatizácii bánk totiž podnikatelia výraznejšie nepociťujú zliberalizovanie úverovej politiky. K úveru sa spravidla nedostanú, lebo nemajú naň dostatočné majetkové krytie. Ďalší problém môže vyplynúť z miernych odlišností v tom, ako chápu úlohu štátu v Bruseli a ako nová pravicová vláda v Bratislave, ktorá chce štátne ingerencie do chodu ekonomiky minimalizovať. Hovoriť o trojročniciach či dokonca sedemročných plánoch strategického rozvoja ekonomiky a smerovania krajiny či únie sa u nás prestalo nosiť. Dominuje snaha presúvať kompetencie, ale aj zodpovednosť na jednotlivé regióny Slovenska, ktoré predovšetkým majú z čerpania európskych štrukturálnych fondov profitovať. Úlohou centra je zabezpečiť potrebné zdroje a čitateľnosť nakladania s nimi. Treba veriť, že v Európe overený systém sa u nás nezdeformuje. Integračný proces predsa musí byť v prospech Slovenska ako celku. Tým skôr, že sa nám zatiaľ darí v prípravnej fáze zvládnuť koncepciu ako rozvíjať regióny Slovenska za sto dní, to, na čo Íri alebo Česi potrebovali dva roky. Prvú vodu regionálnej koncepcie by sme mali predstaviť už v novembri, aby vychytané nečistoty v nej mali čas sadnúť na dno a ďalej by sme mohli postupovať v čírejšom prostredí. Tibor Bucha |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |