|
|||||||||||||||||
Štvrtok 31.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rýchlik nie je osobný vlakNový grafikon dopravy bude od 15. decembra 2002 V čase prípravy nového železničného grafikonu sa opäť objavil problém zastavovania IC vlakov Tatran a Kriváň v mestách Liptovský Mikuláš, Trenčín, Trnava. Vlaky kategórie IC a EC sú vyňaté zo zmluvy so štátom o výkonoch vo verejnom záujme a ZSSK ich prevádzkuje ako vlastný obchodný produkt bez podpory štátu. Snahou ZSSK je zabezpečiť komfortnosť a vyššiu úroveň cestovania tak, aby na Slovensku jazdili okrem osobných vlakov a rýchlikov aj vlaky vyššej kategórie - Eurocity a InterCity vlaky. Kritériá Medzinárodnej železničnej únie (UIC) sú však neúprosné, osobné vozne musia byť klimatizované, musia zabezpečovať reštauračné služby, jazdiť priemernou rýchlosťou najmenej 90 km za hodinu a dodržiavať cestovný poriadok. IC vlak 500/501 Tatran zastavuje v železničných staniciach Bratislava hlavná stanica - Žilina - Poprad-Tatry - Kysak - Košice. IC vlak 502/503 Kriváň zastavuje navyše aj v železničnej stanici Liptovský Mikuláš. V súčasnosti IC vlaky vedia túto trasu prejsť za päť hodín. Na Slovensku je potrebné jedno diaľkové rýchlikové spojenie, ktoré umožní rýchle prepojenie hlavného mesta Bratislavy s Košicami. Ak by sa vyhovelo požiadavkám, neúmerne by sa predĺžil cestovný čas a z rýchlikov by sa stali osobné vlaky. Železničná spoločnosť, a. s., vykonala podrobné analýzy frekvencie cestujúcich v jednotlivých železničných staniciach. Vyplýva z nich, že cestujúcim sa okrem vlakov kategórie IC ponúka možnosť cestovať medzi Bratislavou a Košicami priamo alebo s prestupmi v Žiline pomerne rýchlo, často a kvalitným spojom. Rýchliky na trase Bratislava - Žilina jazdia vo frekvencii každú hodinu a na trase Bratislava - Košice každé dve hodiny. Na základe toho ZSSK nebude rozširovať počet staníc na zastavovanie IC vlakov. Pripravovaný grafikon vlakovej dopravy, ktorý bude platný od 15. decembra 2002, neprináša žiadne úpravy a zmeny týkajúce sa IC vlakov. Členstvo v spoločenstve železničných podnikov EÚ umožňuje, aby železnice na Slovensku mohli konfrontovať predpisy, procesy a grafikony so zahraničnou praxou. Otázka presadenia sa v konkurenčnom prostredí osobnej i nákladnej prepravy je však otázkou schopnosti poskytovania služieb vyššej kvality. Ambíciou ZSSK je absolvovať trasu Bratislava - Košice v časovom limite tri a pol hodiny. ZSSK v krátkom čase chce zriadiť telefonické centrum. Cestujúci by sa tak mali dostať k informáciám o vlakoch a cenách lístkov už bez problémov. Informácie budú poskytovať operátori Call centra. Minúta hovoru bude stáť 11,80 Sk, pričom poplatok bude jednotný z ktoréhokoľvek miesta na Slovensku. V prvej fáze budú operátori informovať najmä o cestovnom poriadku a cenách, ale i zľavách, súčasne budú prijímať sťažnosti cestujúcich. Centrum by malo byť v prevádzke každý deň od 7.00 do 20.00 hod. a neskôr nonstop. Operátori budú odpovedať aj na otázky v angličtine a nemčine. (jk) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |