|
|||||||||||||||||
Štvrtok 31.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Po zaťažkávacej letnej skúškeModerné električky tatranskej železnice úspešne obstáli Výrazný nárast počtu cestujúcich zaznamenali Tatranské elektrické železnice (TEŽ) počas tohtoročnej letnej sezóny, ktorá sa oficiálne začala v posledný júnový týždeň. Ako nás informoval hovorca Železničnej spoločnosti (ZSSK) Miloš Čikovský, okrem slovenských turistov prejavili záujem o Tatry hostia z Česka, Poľska, Maďarska i z Belgicka. V dôsledku vysokej návštevnosti museli železničiari denne posilňovať dopravu na trati Poprad - Studený Potok - Tatranská Lomnica a Poprad -Plaveč - Orlov až do turistického centra Krynica v Poľsku. Návštevníci slovenských veľhôr využívali aj komerčné zľavy, ako je tatranský trojlístok. Podmienky na tatranských tratiach sťažila výluka v Starom Smokovci. V súčasnosti sa dokončuje komplexná rekonštrukcia nástupíšť na Štrbskom Plese. Tie budú v prevádzke na začiatku zimnej sezóny. V rámci týchto zmien bude nastupovanie a vystupovanie cestujúcich na úrovni terénu. Skvalitní sa tiež cestovanie zrakovo postihnutých občanov, ktorým jednoduchší pohyb zabezpečí technická ryha spolu s vodiacou lištou. Štrbské Pleso tak dosiahne úroveň európskeho štandardu. Úprava priestorov pre cestujúcich a osobných pokladníkov sa týka aj železničnej stanice v Starom Smokovci, ktorú postavili v roku 1908. TEŽ zvýšili aj kontrolu činnosti revízorov, aby zabránili úniku prepravných tržieb na zastávkach, kde nie sú osobné pokladnice. Najčastejšie dochádzalo k stratám na zastávkach v Starej a Novej Lesnej v predpoludňajších hodinách a popoludní na Popradskom Plese. Revízori zabezpečovali aj náhradný predaj cestovných dokladov a usmerňovali nastupovanie a vystupovanie cestujúcich. V tomto roku turistov už na tratiach očakávali aj nové električky, ktoré sú výsledkom spolupráce medzi našimi a švajčiarskymi bankami a spoločnosťami. Skúšobná prevádzka električky (modulárna elektrická jednotka 425.95 ) sa začala 2. apríla 2001 na traťovom úseku Poprad Tatry - Tatranská Lomnica. Počas skúšobnej prevádzky sa vyskytli len dva vážnejšie problémy, ktoré sa operatívne doriešili úpravou zariadení a trate. Dodávka nových električiek pre TEŽ sa skončila 30. júla. 2002. Súhlas ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií na prevádzku získali 9. augusta 2002. Od tohto dňa slúži cestujúcej verejnosti vo Vysokých Tatrách všetkých 14 kusov električiek. Aj rušňovodiči si pochvaľujú nové pracovisko, pretože obsluha je jednoduchá a transparentná. Miesto rušňovodiča aj interiér vozňov sú neporovnateľné so starými tatranskými električkami z hľadiska komfortu, ergonometrie a vizuálneho efektu. Kapacita vozňa je 88 miest na sedenie a 92 na státie. Samozrejme, nechýbajú priestory na uloženie lyží, batožiny a horských bicyklov. Takmer panoramatické okná umožňujú dokonalý výhľad. Podstatne sa pritom znížila hlučnosť i nároky na údržbu. Konzorcium Železničné opravovne a strojárne Vrútky, ADtranz a Stadler pracujú v súčasnosti na dodávke šiestich dieselmotorových jednotiek, ktoré budú jazdiť na podtatranských železničných tratiach. Prvá jednotka je už pred dokončením a vedenie ZSSK má eminentný záujem, aby sa do konca tohto roka prvá jednotka už dostala do skúšobnej prevádzky. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |