|
|||||||||||||||||
Štvrtok 31.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tlak filozofie VolkswagenuŠkoda má vyrábať malé a lacné autá Niekoľko sto zamestnancov Škody v Mladej Boleslavi hlasno demonštrovalo pred sídlom firmy proti orientácii na výrobu iba malých a lacných áut. Tohtoročná výroba pritom nedosiahne očakávaných 460-tisíc áut a produkcia bude o 15-tisíc menšia. V dôsledku toho sa počíta s obmedzením výroby a prepustením dvetisíc zahraničných robotníkov. Odborári výkrikmi a transparentmi obviňovali vedenie najväčšieho českého podniku na výrobu osobných automobilov, že sa riadi stratégiou nemeckého koncernu VW, ktorého je súčasťou, a ktorá smeruje k zjednodušeniu výroby na autá á la Trabant s následným prepustením robotníkov. Nahnevaný dav obkľúčil správnu budovu v čase, keď zasadala dozorná rada automobilky. V nej sú aj nemeckí reprezentanti. Vedenie celoštátneho odborového zväzu Kovo odmieta, aby nemecké ekonomické problémy boli riešené na úkor ČR. Podporuje Škodu, aby bola rovnocennou súčasťou koncernu VW vrátane vlastného vývoja nových modelov. Dôvodom tohto, na české pomery nebývalého znepokojenia, sú informácie, že koncern VW sa rozhodol v dôsledku recesie na automobilovom trhu nastoliť novú stratégiu a do siedmich rokov ukončiť výrobu niektorých áut a zamedziť, aby si jednotlivé podniky tohto zoskupenia navzájom konkurovali. Zladenie výroby by sa malo prejaviť v Mladej Boleslavi postupným zastavením vývoja jej vlajkovej lode Škoda Superb, aby nekonkurovala VW Passatu a mala by byť zaradená do tzv. konzervatívnej divízie s cieľom zamerať sa na trhy v strednej a vo východnej Európe. Nebude preto vybavovaná modernejšími technológiami ako autá VW určené pre západný trh vrátane vyšších bezpečnostných prvkov. Škoda by sa mala podľa stratégov koncernu zamerať na konkurenčný boj s Fiatom alebo japonskými značkami. Malo by sa tak stať aj s ohľadom na český a slovenský trh, pretože práve japonská Toyota stavia v Kolíne spolu s francúzskym Peugeotom a Citroënom novú veľkú automobilku. Tá by mala za tri roky produkovať ročne do 300-tisíc malých áut s cieľom konkurovať škodováckej Fabii. Pritom jej cena by sa mala pohybovať okolo 8-tisíc eur. Vzhľadom na postupné posilňovaniu koruny by v tom čase mohlo jedno auto stáť okolo 200 000 Kč. Predseda predstavenstva Škody Vratislav Kulhánek odmietol predstúpiť pred odborárov, ale novinárov sa snažil ubezpečiť, že s výrobou Superb sa počíta ešte 5 rokov, a ak ide o súčasnú Octaviu, bude sa vyrábať až do roku 2004. Potom by mal nasledovať nový typ, a takisto sa bude postupovať s Fabiou. Kulhánek ubezpečil, že Slovensko, Maďarsko a východné trhy poskytujú dostatočný priestor na zvýšenú kapacitu výroby, k čomu tiež nová stratégia prihliada. Odmietol však o nej diskutovať so zamestnancami, pretože existuje konkurencia, a tak nejde všetky zámery zverejňovať. Richard Seemann Praha |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |