|
|||||||||||||||||
Štvrtok 31.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Západ sa vracia do MoskvyExpanzia ruského trhu cukrovinkárskych výrobkov Ruský trh cukrovinkárskych výrobkov patrí k najdynamickejšie rastúcim v rámci potravinárskeho priemyslu. Kým v roku 2001 vzrástla výroba cukrovinkárskych výrobkov o 11,3 %, tak v tomto roku by to malo byť až 16,8 %. Na tomto raste sa určite bude podieľať aj Odincovskaja konditerskaja fabrika (OKF) - ruský výrobca čokoládových cukríkov v exkluzívnom balení pod značkou A. Korkunov. Minulý mesiac OKF a nemecká spoločnosť Alfred Ritter, GmbH, Co. podpísali dlhodobý kontrakt o spoločnom investovaní do rozšírenia výrobných kapacít OKF. Tento krok by mal posilniť pozície obidvoch výrobcov na ruskom trhu. Nemecký výrobca známej čokolády značky Ritter Sport začne s výrobou v Rusku a bude tak bližšie k ruskému spotrebiteľovi. OKF, pôsobiaci v druhom segmente, získa dodatočné prostriedky na rozšírenie výroby. OKF začala s výrobou svojej cukrovinkárskej produkcie v septembri roku 1999. Aj napriek svojej mladosti si značka A. Korkunov už vydobyla slušné postavenie na trhu. A to v konkurencii s takými silnými hráčmi ako napr. Krásnij Okťjábr, ktorý má už mnohoročnú tradíciu, alebo so švajčiarskym Nestlé, ktorý vlastní kontrolný balík významného ruského producenta cukroviniek - Rossija. Príčin takéhoto úspechu môže byť podľa analytikov niekoľko. OKF veľmi pomohol moment vstupu na trh. Do krízy z augusta roku 1998 si trh exkluzívnych čokoládových cukríkov medzi sebou podelili väčšinou západní výrobcovia. Ale kríza spôsobila, že sa mnoho západných spoločností, a to aj z iných odvetví, stiahlo z ruského trhu. Produkcia OKF tak v segmente vyššej cenovej kategórie čelila v roku 1999 malému konkurenčnému tlaku. Okrem toho, ako uvádza týždenník Expert, na trhu dovtedy nebolo obchodnej značky s menom majiteľa fabriky. Produkcia OKF s názvom A. Korkunov sa tak výrazne vyčlenila spomedzi bonboniér iných výrobcov a získala imidž nemasového tovaru. Podľa odhadov sa OKF podarilo získať približne 5- až 7-percentný podiel na trhu balených cukríkov v Moskve a od 2 do 10 % v druhých regiónoch Ruska. Podiel OKF v segmente vyššej cenovej kategórie je v Moskve až 30-percentný a v druhých regiónoch približne 17-percentný. Dopyt po produkcii OKF rastie rýchlejšie, ako jej ponuka. Pri súčasných kapacitách je firma schopná uspokojiť len 60 % objednávok od regionálnych distribútorov. Vďaka spolupráci s nemeckým partnerom však A. Korkunov očakáva ďalší rast. Celkovo bude do spoločného nemecko-ruského projektu investovaných 20 mil. USD (okolo 861 mil. SKK). Každý z partnerov vloží po 10 mil. USD. Vďaka tejto investícii sa výrobná kapacita OKF zväčší až na 22-tisíc ton ročne. Z tohto rastu kapacít sa 20 % využije na výrobu čokolády Ritter Sport a 80 % zostane pre značku A. Korkunov. Obrat OKF by sa mal z tohtoročných 50 mil. USD (okolo 2,2 mld. SKK) zdvojnásobiť, uviedol týždenník Expert. Okrem toho A. Korkunov očakáva aj rast exportu a výraznejší prienik na trh USA, Kanady alebo Nemecka. Produkcia OKF sa exportuje aj do Poľska, Talianska, Izraela alebo Japonska. Spoločnosť Alfred Ritter, GmbH, Co. patrila k jedným z tých, ktorí sa po augustovej kríze stiahli z ruského trhu. Späť sa vrátili len v auguste minulého roka a odvtedy sa im podarilo získať 1,5-percentný podiel na trhu vo svojom segmente. Nemci od spustenia výroby svojej čokolády v Rusku na druhej strane očakávajú, že sa ich podiel na trhu zvýši do 3 do 5 %. Vlastné náklady na výrobu čokolády by mali byť o 15 % nižšie. Avšak na konečnú cenu to nebude mať vplyv, keďže jej export do Ruska bol dotovaný, ako uviedol týždenník Expert. Prvá nemecká čokoláda Ritter Sport vyrobená v Rusku by sa mala na trhu objaviť v septembri budúceho roka, keď budú v OKF uvedené do prevádzky nové výrobné kapacity. Peter Sklenář Moskva |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |