Hospodársky denník
USD42,292 Sk
EUR41,577 Sk
CHF28,398 Sk
CZK1,347 Sk
  Štvrtok  31.Októbra 2002

Čo mal štát, nedostala obec

ZMOS tvrdí, že bez dostatku financií budú mať veľké ťažkosti

Návrh štátneho rozpočtu na rok 2003 v jeho súčasnej podobe nerešpektuje alebo obchádza Ústavu SR, zákon o rozpočtových pravidlách, o verejnej službe, ale aj znenie ratifikovaných článkov Európskej charty miestnej samosprávy. Tento svoj názor dokumentuje Združenie miest a obcí na Slovensku (ZMOS) viacerými číslami, pričom, ako hovorí predseda ZMOS Michal Sýkora, samospráva „nemôže vyjadriť s návrhom štátneho rozpočtu ani minimálnu spokojnosť“. Podľa neho zákon o rozpočtových pravidlách určuje ako kritérium vo vzťahu rozpočtu k územnej samospráve vývoj výnosov daní v správe štátu. Jeho daňové príjmy by mali narásť minimálne o 14,7 percenta, naproti tomu však podielové dane pre mestá a obce sa majú v budúcom roku zvýšiť iba o 2,9 %. Dotácie pre mestskú verejnú dopravu majú byť vyššie len o 1,7 %, dotácie na samosprávne funkcie pre malé obce s počtom obyvateľov do 3000 o 5 %, pričom dotácie na riešenie individuálnych potrieb obcí a miest majú ísť dokonca smerom nadol. Údaje o vývoji podielu obcí na daniach dokazujú negatívny trend. V roku 2001 bol podiel obcí na daniach z celkového objemu štátom vybraných daní 5,47 %. Ale na rok 2003 sa navrhuje len 4,53 %. Ak zoberieme do úvahy všetky dane vytvorené v SR, teda štátom a obcami vrátane dane z nehnuteľností, vidíme rovnako negatívny trend. V roku 2001 bol podiel obcí 7,5 % a na budúci rok by to malo byť len 6,1 %. „Pritom na všetkých úrovniach, odborných aj politických, sa deklarovalo, že územná samospráva dostane na výkon kompetencií

rovnaké financie,

ktoré mala na tie isté kompetencie štátna správa,“ pripomína predseda ZMOS a dodáva, že to bolo východiskom, keď sa v minulosti rokovalo o podobe reformy verejnej správy. V súčasnosti to už nie je pravda. „Celkovo je oblasť školstva podhodnotená o 800 mil. Sk. Návrh štátneho rozpočtu neobsahuje žiadne účelové finančné prostriedky na zabezpečenie preneseného výkonu štátnej správy v oblasti telesnej kultúry a športu. Nezohľadňuje dosahy cenových opatrení a navrhovaných zmien zákonov na obce aspoň na tej úrovni, ako pre jednotlivé kapitoly štátneho rozpočtu. Pritom návrh vôbec nezohľadňuje doterajšie výsledky delimitácie kompetencií z orgánov štátnej správy na obce. Na argumenty obcí o vážnom dosahu nedoriešených problémov na výkon kompetencií, predovšetkým v oblasti základného školstva a sociálnych vecí, návrh zákona o štátnom rozpočte vôbec nereaguje.“ ZMOS požiadalo vládu prehodnotiť a objektivizovať návrh finančných vzťahov štátneho rozpočtu k rozpočtom obcí a rešpektovať pritom zákon o rozpočtových pravidlách. Požaduje zvýšiť decentralizačnú dotáciu na financovanie kompetencií v oblasti sociálnych vecí na bežné výdavky

o 110 mil. Sk,

na financovanie zriaďovateľských kompetencií obcí v školstve o 800 mil. Sk a podielové dane v sume 10 mld. Sk zvýšiť o 654,8 mil. Sk. Medzi ďalšími požiadavkami je vyčleniť v štátnom rozpočte účelové zdroje na dlhodobý program odstránenia modernizačných dlhov štátu na majetku, ktorý bol na územnú samosprávu delimitovaný pri presune kompetencií. Terajšia situácia dokazuje, že bez stanovenia pravidiel financovania územnej samosprávy Národnou radou SR a ich rešpektovania štátnymi orgánmi je v obciach vylúčené strednodobé rozpočtovanie.

Vladimír Turanský

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.