Hospodársky denník
USD42,526 Sk
EUR41,963 Sk
CHF28,719 Sk
CZK1,383 Sk
  Pondelok  7.Októbra 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Legislatívne chápanie auditu

(Dokončenie zo 4. 10.)

Predmetom overovania je tiež hospodárenie podľa rozpočtu v súlade so zákonom, hospodárenie s ostatnými finančnými prostriedkami,

stav a vývoj dlhu

a dodržiavanie pravidiel používania návratných zdrojov financovania. Ak audítor pri overovaní zistí porušenie povinností, vyplývajúcich z tohto zákona, oznámi tieto skutočnosti ministerstvu. Ministerstvo alebo ním poverená správa finančnej kontroly je oprávnená ich overiť, pričom postupuje primerane podľa zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v súlade s vyhláškou 286/2002 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o obsahu ročnej správy o činnosti vnútorného audítora a o vykonaní vnútorného auditu.

Vnútorného audítora Ministerstva financií SR vymenúva a odvoláva minister, vnútorného audítora iného ústredného orgánu vymenúva a odvoláva vedúci tohto ústredného orgánu po prerokovaní s ministrom financií SR. Vnútorný audítor je v pracovnoprávnych vzťahoch priamo podriadený vedúcemu ústredného orgánu, ktorého je zamestnancom. Vnútorný audítor je pri výkone svojej činnosti viazaný len ústavou, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi. Typmi vnútorného auditu sú

finančný audit,

audit zhody, audit výkonnosti, systémový audit a audit informačných systémov. Zákon ustanovuje, že vnútorní audítori sú zamestnancami štátnej správy a ich činnosť nepodlieha v žiadnom prípade zákonu o audítoroch a Slovenskej komore audítorov. Paragraf 22 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve upravuje konsolidovanú účtovnú závierku, pričom povinnosť zostaviť ju nemajú účtovné jednotky, ak údaje z posledných individuálnych účtovných závierok účtovných jednotiek tvoriacich konsolidovaný celok splnili aspoň dve z týchto podmienok:

- celková suma majetku konsolidovaného celku je menšia ako 350 mil. Sk, pričom sumou majetku sa rozumie suma majetku zistená zo súvah v ocenení neupravenom o položky podľa § 26 ods. 3,

- čistý obrat konsolidovaného celku je nižší ako 700 mil. Sk, pričom čistým obratom na tento účel sú tržby z predaja výrobkov, tovarov a z poskytovania služieb,

- priemerný počet zamestnancov konsolidovaného celku za účtovné obdobie nepresiahol 250.

Zákon o audítoroch a Slovenskej komore audítorov včleňuje interné predpisy samosprávnej organizácie do svojho znenia, čím obmedzuje samosprávnu funkciu profesijnej organizácie a odoberá právomoci SKAu. V nadväznosti na zákon o politických stranách ponecháva aj naďalej povinnosť audítora určeného žrebom pre audit

politických strán

uzatvoriť zmluvu, čo je zasahovanie štátu do výkonu činnosti nezávislého audítora. Zákon obsahuje prvky štátom riadenej „samosprávnej“ profesijnej organizácie. Zákon by mal regulovať profesiu audítora ako profesiu, ktorá slúži verejnosti. Predmetom zákona by mali byť tie služby, pri ktorých je audítor povinný dodržiavať audítorské štandardy. Bolo by vhodné, aby audítorské služby poskytovali len audítori, ktorí nie sú zamestnancami orgánov štátnej správy. Obsah zoznamu audítorov možno upraviť v internom predpise SKAu spolu s obsahom zoznamu audítorských spoločností. Podmienky vykonania audítorskej skúšky, ako aj ďalšie detailné úpravy by mohli byť súčasťou skúšobného poriadku SKAu. Samostatne by však mali pracovať skúšobné komisie pre písomné a ústne skúšky, čo by určite zvýšilo transparentnosť skúšok, personálne niekoľko volebných období nemeniacej sa skúšobnej komisie. Členov a predsedu skúšobnej komisie pre písomné skúšky, ktorú zákon vôbec nedefinuje, na rozdiel od zákona platného v Českej republike, by malo vymenúvať a odvolávať valné zhromaždenie SKAu z audítorov a ďalších odborníkov z ekonomickej a právnej teórie a praxe, čím by sa

výrazne zvýšil

význam samosprávnej profesijnej organizácie. V súčasnom období na webovej stránke MF SR sa celkovo na 15 stranách nachádzajú právne predpisy pre oblasť účtovníctva, platné k 1. januáru 2002. Rozsah zákonov a opatrení, v zmysle ktorých účtujú jednotlivé typy účtovných jednotiek, podnikatelia, banky, poisťovne, Exportno-importná banka SR, nezárobková a nezisková sféra, rozpočtové, príspevkové organizácie a obce, predurčuje rozsah právnych noriem, ktoré musí ovládať audítor, ak by mal zvládnuť overenie účtovných závierok, prípadne vykonávanie audítorských služieb všetkých typov účtovných jednotiek. Budúcnosť audítorskej profesie preto musí byť orientovaná na

istú špecializáciu,

ktorá musí byť zabezpečená permanentným vzdelávaním audítorov, prostredníctvom dobudovania profesionálnych odborných štruktúr SKAu. Schválený zákon nutne vyvolá aktualizáciu všetkých interných predpisov SKAu, pričom z dôvodu overovania účtovných závierok, zostavených podľa IAS, prípadne iných uznávaných účtovných zásad vrátane Medzinárodných účtovných štandardov pre verejný sektor, bude potrebné inštitucionalizovať vzdelávací proces Slovenskej komory audítorov minimálne podľa vzoru audítorských komôr, s ktorými má SKAu podpísané zmluvy, prostredníctvom interných noriem. Napriek intenzívnej medzinárodnej činnosti SKAu, jej členstvu v IFAC a FEE musí SKAu vykonať systémové zmeny vo svojej činnosti, ak jej základnou funkciou má byť ochrana záujmov ekonomiky Slovenskej republiky, investorov, vlastníkov, bánk a celého podnikateľského prostredia. Len tak sa môže predchádzať krízovým situáciám, ako bola napríklad činnosť investičných privatizačných fondov a nebankových finančných inštitúcií.

Ing. Jozef Škultéty, PhD.

viceprezident SKAu

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.