|
|||||||||||||||||
Utorok 8.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hlavy valcov pre PorscheInvestor zvažoval, či zostane alebo vycúva Výroba primárneho hliníka v Žiari nad Hronom a dostatok odborných pracovných síl naviazalo na seba viaceré firmy, ktoré sa usilujú o finalizáciu. Nedávno do areálu ZSNP v Žiari nad Hronom vstúpil aj nemecký kapitál. Dnešná spoločnosť Rautenbach Slovakia, stopercentná dcéra Rautenbach International GmbH Nemecko, sa vlani v septembri transformovala zo spoločného podniku Rautenbach - ZSNP. Vo svojich začiatkoch zamestnávala 205 ľudí, dnes je to už viac ako 250, pričom očakávaný nárast výroby umožní zvýšiť ich počet do roku 2006 na 400. Všetko však závisí od objednávok predovšetkým automobilového priemyslu, pre ktorý spoločnosť vyrába odliatky z hliníkových zliatin. V súčasnosti je odberateľom hláv valcov kórejské Daewoo Ssang Yong a Škoda, pričom novými zákazníkmi firmy sa stanú Audi a Porsche. V tomto roku má byť očakávaný obrat firmy vo výške 16,9 mil. EUR, na budúci rok sa zvýši na 27,8 a v roku 2006 výhľadovo na 41,5 mil. EUR. Ako uviedol pri príležitosti spustenia výroby hláv valcov pre automobilku Porsche a zároveň aj oficiálneho otvorenia zrekonštruovanej výrobnej haly a administratívnej budovy v Žiari nad Hronom predseda predstavenstva materskej spoločnosti Burghard Scheel, firma sa nachádza v čiernych číslach. Do konca budúceho roka predpokladá investovať zhruba 25 mil. EUR a v ďalšej etape do roku 2006 približne 35 mil. EUR. Materská spoločnosť je rodinnou firmou s asi storočnou tradíciou. Na Slovensku začala svoju činnosť koncom leta 1999, pričom však jej kontakty so ZSNP v Žiari nad Hronom sa začali už skôr. V tom istom roku vyrobili v meste hliníka prvú hlavu valcov. Nástup výroby však nebol vôbec jednoduchý a bezproblémový. Pracovisko sa stretávalo s nedostatkami v kvalite dodávaných produktov a problémom každodenného fungovania vo firme boli kompetencie a peniaze. Za tejto situácie sa dokonca rozhodovalo, či sa zahraničnému subjektu vyplatí v Žiari nad Hronom zostať alebo bude lepšie z projektu vycúvať. Rozhodla napokon tradícia výroby hliníka, na ktorej možno participovať v obrábaní ľahkých kovov i možnosti odborného vzdelávania pracovníkov. Firma sa transformovala a stačili tri mesiace, aby sa kvalita a kvantita výroby dostali na zodpovedajúcu úroveň. Ako povedal jej konateľ Ing. Rüdiger Härtel, nemohli to dokázať niekoľkí Nemci, ale v konečnom dôsledku to boli práve slovenskí kolegovia. V celej skupine Rautenbach vzniká dravá súťaživosť medzi jednotlivými pracoviskami a z hľadiska získavania odborníkov je aj v Žiari nad Hronom vo vzťahu k Slovalcu a ZSNP. Pre firmu nie je napríklad ľahké obsadiť miesta kvalifikovanými inžiniermi, ktorí by navyše ovládali aj nemecký, prípadne anglický jazyk. Vízia budúcnosti je závislá od investícií a o nich rozhodne predovšetkým dopyt zákazníkov. Materská spoločnosť Rautenbach vyrába ročne milión hláv valcov a je hlavným dodávateľom týchto komponentov pre automobilku Porsche. Jej zákazníkmi sú aj podniky skupiny Volkswagen, zmluvy má s BMW, Chrysler a na obzore sú aj objednávky pre Ford. Automobil má byť bezpečný, spoľahlivý a čoraz ľahší a v tomto smere majú hliníkové zliatiny budúcnosť. Slovensko sa vstupom zahraničného kapitálu na výrobe pre automobilový priemysel podieľa čoraz výraznejšie a výroba hláv valcov v Žiari nad Hronom je toho ďalším príkladom. Peter Farárik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |