|
|||||||||||||||||
Utorok 8.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Snaha zachrániť lodeniceAspoň trochu radosti: pokrstili tri lode Počas tohto víkendu (aspoň na chvíľu) zakotvila aj v slovenských lodeniciach Komárno, a. s., Bratislava (SLKB) predsa len radostná atmosféra. Pokrstili tri lode typu Rýn, financované cez Eximbanku. Na stavbu prvých dvoch plavidiel získali peniaze už v predchádzajúcom období, financovanie tretej z nich už ide z balíka pôžičky vo výške jednej miliardy korún prostredníctvom Eximbanky s 30-percentnou štátnou zárukou. Celkovo sa majú zo získanej pôžičky postaviť štyri nákladné námorné lode typu Leda pre dvoch nemeckých zákazníkov. Rozhodla o tom 4. septembra vláda SR, ktorá okrem toho vyjadrila súhlas i s navýšením základného imania SLKB o 80 mil. Sk z prostriedkov Fondu národného majetku (FNM) SR, ktorý sa zároveň stane 100-percentným vlastníkom akcií spoločnosti. Prvú tranžu miliardového úveru od Eximbanky chcú lodenice začať čerpať na prelome októbra a novembra tohto roka. Úverové financovanie výstavby plavidiel pre nemeckého klienta bude organizované prostredníctvom tranží s približne dvojtýždňovým intervalom ich poukazovania na účet SLKB. Ako pre Hd potvrdil guvernér Exportno-importnej banky SR Ľudomír Šlahor, v týchto dňoch intenzívne rokuje s ministerstvom financií o ďalších krokoch k tejto fabrike, ktorá v danom regióne zohráva kľúčovú úlohu z hľadiska zamestnanosti, navyše v uplynulom období si ako spoľahlivý dodávateľ lodí získala vysoké renomé medzi zahraničnými odberateľmi. Zainteresované strany (vrátane MF SR) hľadajú cesty, ako znížiť riziká pri poskytnutí pôžičky. Eximbanka potrebuje dosiahnuť prísľub od VÚB a Istrobanky, že banky nebudú vymáhať svoje záväzky nad rámec zmluvy. Na základe tejto dohody by Eximbanka mohla začať financovanie stavby nových lodí. Finančné inštitúcie však (najmä vplyvom neschopnosti zásadne vyriešiť majetkovoprávne otázky a dotiahnuť do úspešného konca privatizáciu, čiže vstup strategického investora) chcú z lodeníc definitívne vyplávať. Naznačuje to samotný zložitý priebeh doterajších rokovaní o standstill s Istrobankou a VÚB. Obe banky totiž poskytli lodeniciam v minulosti na kúpu nehnuteľného majetku úvery a žiadajú ich splatenie. SLKB potrebujú od týchto bánk prísľuby, že nebudú vymáhať svoje pohľadávky v takom rozsahu, ktorý by mal negatívny vplyv na cash-flow lodeníc. Na dohodu medzi SLKB a bankami čaká i produkciu financujúca Eximbanka, ktorá až následne, po vylúčení všetkých rizík s tým spojených, pristúpi k poskytnutiu pôžičky. Komerčné banky a lodenice v súčasnosti precizujú výšku prostriedkov, ktoré SLKB uhradia ešte do konca tohto roka ako splátku prijatého úveru na kúpu nehnuteľností. Obe banky sa už vyjadrili, že ďalšiu úverovú angažovanosť v lodeniciach neplánujú. Na výrobu plavidiel v komárňanských lodeniciach poskytla Eximbanka dosiaľ tri úvery. Prvý, štátom garantovaný v objeme 29,73 mil. DEM, použili SLKB na výrobu lodí pre Briese Schiffahots, pričom túto pôžičku už banke vrátili. Ďalšia výpomoc, tentoraz štátom negarantovaná, bola spoločnosti v sume 9,204 mil. EUR poskytnutá len tento rok. Podnik by ju mal prečerpať na produkciu plavidiel pre Casus Shipping ešte do konca tohto roka. SLKB nechcú, aby ich priebežná úverová zaťaženosť prevýšila 450 mil. Sk. O prevzatie výroby plavidiel v SLKB prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Slovenská Dunajská Konštrukčná (SDK) Bratislava, sa bude zaujímať Penta Group. Základnou podmienkou ďalšej existencie lodiarenskej výroby v Komárne je podľa Penty konsolidácia majetku, potrebného na ich produkciu. Medzi zainteresovanými panuje všeobecná zhoda, že zásadným riešením pre stabilizáciu výroby lodí v Komárne sa ukazuje vstup silného strategického partnera. Tibor Bucha |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |