|
|||||||||||||||||
Utorok 8.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teraz stolár, predtým kantorIKEA oslovila oravského výrobcu nábytku z prírodného masívu Pokračovateľom bývalého za socializmu prosperujúceho podniku OPP v Trstenej, známeho za šéfovania Babinského (svojho času kráľ Oravy) sa v roku 1992 stala firma Lignotip, dnes sídliaca v oravskej obci Rabča. Orientuje sa na výrobu nábytku a bytových doplnkov z prírodného masívu. Jej majiteľ Dušan Zemančík sa preškolil z učiteľa telocviku a biológie na šéfa nábytkárskej firmy postupne, keď ho prehovorili na túto netradičnú dráhu bývalí žiaci. Doteraz investoval do podnikania 5 mil. Sk. V začiatkoch nadviazali na škandinávsky typ nábytku, najprv v posteľnom programe a orientovali sa na štáty EÚ. Firma zamestnala 30 ľudí a aj dnes má päť učňov, ktorí sem prichádzajú za odborným výcvikom zo súkromného stredného odborného učilišťa z Dolného Kubína. Prváci dostávajú za prácu 600 Sk, tretiaci už vyše 3000 Sk, čo je pre nich určite motivujúcim prvkom. V Rabči na Orave žije okolo 16-tisíc ľudí a o pracovnú silu tu nie je núdza. V začiatkoch firma, ktorej logo znie Nábytok zo srdca prírody, dodávala postele pre Nemecko, potom aj pre Belgicko, Holandsko, ČR a hlavným teritóriom sa postupne stal domáci trh. Od roku 1995 sa podarilo vybudovať obchodnú sieť, do ktorej si nachádza cestu čoraz viac klientov. Ponúkajú široký sortiment výrobkov aj atypických rozmerov, vyhotovených na požiadanie zákazníkov. V súčasnosti vo firme pracuje 24 zamestnancov s priemerným čistým platom okolo 10-tisíc Sk. O stravu majú postarané, trikrát v roku dostanú pracovný odev i vianočné odmeny. Ako podotýka D. Zemančík, mesačne vyrábali 1800 postelí, ku ktorým neskôr pribudli žiadané nočné stolíky, komody, vitríny, písacie stoly, detské izby, kuchynské linky. Najväčší záujem je o kompletné spálne. Výrobky, keďže smerujú aj za hranice, sú certifikované a musia spĺňať náročné ekologické kritériá, ktoré sú nevyhnutnosťou, keď ide o prírodný materiál. Ich výrobky možno nájsť vo vlastných predajniach od Bratislavy cez Banskú Bystricu až po Košice. Čo nemôžu ovplyvniť je to, že obchodníci zvyšujú ceny na ich výrobky, ktoré sa tak stanú niekedy až nepredajnými. Cenové relácie sú však prijateľné aj na súčasné ekonomické pomery. Napríklad drevená lavica stojí 2800 Sk, rohová vitrína 6800 Sk, kompletná spálňa 45 000 Sk. Navyše klient má záruku, keď si aj nekúpi naraz celú zostavu, že môže prísť do firmy a doobjednať si aj po čase chýbajúci kus nábytku. Aj keď nie je už vo firemnej ponuke, zákazník sa obávať nemusí, pretože tu platí spokojnosť na obidvoch stranách. Ako jediní na Slovensku ponúkajú prírodné farbené drevo v 16 odtieňoch. Najväčší záujem je však o odtiene buk a dub. Výrobky neobsahujú žiadne alergény, laky a moridlá nie sú zdraviu škodlivé a produktom dodávajú prírodnú sviežosť. K tohtoročným novinkám patria počítačové a televízne otočné stolíky. V súčasnosti sa o ich výrobky zaujímajú najmä manažmenty hotelov, penziónov, ktorými si dotvárajú svoje interiéry. Najnovšie napríklad mali zákazku na interiér penziónu v Senci. Projekty sú tiež z ich vlastnej dielne. Dodacia lehota, ktorú sa snažíme dodržať, je 4 až 6 týždňov, pre klientov, ktorí si objednajú priamo u nás v prevádzke. Záujemcovia si môžu produkt vybrať z katalógu a objednať cez obchodníka, dodal D. Zemančík. Na otázku, ako je to s prísunom základného materiálu, dreva, znela odpoveď, že pochádza z Oravy, z urbárskych lesov a mesačne ho v prevádzke minú okolo 50 kubíkov. V čase zvýšeného náporu, v novembri a decembri, je to aj o tretinu viac. Mesačné náklady na prevádzku sa pohybujú okolo 500-tisíc Sk, pričom obrat vlani predstavoval 8 mil. Sk a v tomto roku by to malo byť ešte o niečo lepšie. V poslednom období pociťujú isté vákuové obdobie, a to od marca do mája. Už cítiť, že ľudia premýšľajú, ako čo najefektívnejšie naložiť s peniazmi, čo uprednostniť a nakupujú skôr v treťom kvartáli. V poslednom čase sa stretli aj s istou neochotou na trhu práce. Stáva sa, že investujú do mladých stolárov, viacerí z nich však skončia v tzv. garážovej prevádzke. Problém je s ľuďmi, mladí sú skôr flexibilnejší, aj v myslení, aj v ovládaní nových technológií. Majiteľ si pochvaľuje dobrú spoluprácu s obcou. Navzájom si pomôžu a navyše plnia obecnú pokladnicu a dávajú prácu obyvateľom, čo bolo ich prioritným cieľom, ktorému ostali doteraz verní. Manželka majiteľa sa tiež venuje podnikaniu - zamestnáva okolo 40 žien v neďalekej krajčírskej dielni a syn je zamestnaný v tomto rodinnom podniku ako manažér. O tom, že o drevené výrobky rastie záujem, svedčí aj skutočnosť, že D. Zemančíka oslovila švédska firma IKEA s ponukou dodávať pre nich 30 % produkcie. Ak sa kontrakt uzavrie, čo by sa mohlo spečatiť už v polovici decembra, reálne výsledky by sa mohli prejaviť už v januári 2003. Eva Berčíková |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |