|
|||||||||||||||||
Utorok 8.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Využiť ponúkané kapacityO celoeurópskej železničnej doprave V posledných septembrových dňoch sa v Mníchove uskutočnil v poradí 2. summit generálnych riaditeľov európskych železníc. Na pozvanie predsedu Predstavenstva Deutsche Bahn AG Hartmuta Mehdorna sa na tomto podujatí zúčastnili všetci vedúci predstavitelia najvýznamnejších železničných podnikov v Európe. Slovensko na tejto akcii zastupoval generálny riaditeľ ŽSR Ing. Ladislav Saxa a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Ing. Andrej Egyed. Ústrednou témou summitu bolo schválenie a podpísanie návrhu dvoch rezolúcií: Spoločná rezolúcia na zvyšovanie produktivity a zlepšovanie kvality v medzinárodnej železničnej nákladnej doprave a Spoločná rezolúcia k financovaniu európskej železničnej infraštruktúry. Podstata obidvoch rezolúcii spočíva predovšetkým v snahe o posilňovanie intermodálnej konkurencieschopnosti medzinárodnej železničnej nákladnej dopravy a vo vytváraní predpokladov na odbremenenie Európy so zreteľom na budúci dopravný vývoj. Na základe spoločného a koordinovaného úsilia európskych železničných podnikov by sa mal docieliť účinný presun väčšieho objemu prepráv na železnice v súlade s hlavnými smernicami zakotvenými v Bielej knihe Európskej komisie. Význam týchto zámerov podporil aj viceprezident Európskeho parlamentu Dr. Ingo Friedrich, ktorý vyzdvihol potrebu ďalšieho rozvoja celoeurópskeho železničného dopravného priestoru, so zreteľom na nastávajúce rozšírenie EÚ. Podľa jeho názoru predstavuje sektor dopravy najdôležitejší predpoklad na to, aby sa občania, ako aj ekonomickí aktéri mohli voľne pohybovať tak v rámci, ako aj mimo priestoru EÚ, pretože s postupujúcou globalizáciou naberá táto skutočnosť čoraz viac na význame. Účastníci mníchovského summitu sa tiež zhodli na potrebe zvyšovania produktivity a zlepšenia kvality v oblasti európskej cezhraničnej nákladnej dopravy, so zreteľom na otvorenie celoeurópskej železničnej siete TERFN v roku 2003. V tejto súvislosti bude potrebné ďalej spolupracovať na zlaďovaní smerníc jednotlivých európskych krajín, a to tak v oblasti medzinárodnej nákladnej dopravy, ako aj v infraštruktúre. Najmä v kandidátskych krajinách sa budú musieť eliminovať príčiny zaostávania v oblasti údržby infraštruktúry na účely cieleného zvyšovania výkonnosti železničnej dopravy. Ďalšou témou summitu boli otázky financovania. Generálni riaditelia európskych železničných podnikov sa zhodli na nutnosti vytvárania predpokladov na alternatívne formy financovania. Bude potrebné vytvoriť koherentný právny rámec, ktorý umožní väčšiu participáciu súkromného sektora na rozvoji železničnej infraštruktúry. Účastníci zároveň privítali stanovisko predstaviteľov Európskej komisie, ktorí vyslovili podporu širšej účasti súkromného sektora na financovaní tejto oblasti. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |