|
|||||||||||||||||
Utorok 8.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyspievanie citovLáska, vášeň, zrada, žiarlivosť a smrť sú spoločným motívom dvoch jednodejstvových opier, ktoré spojila dramaturgia Opery SND do programu jedného večera. Očakávanie Arnolda Schönberga nebolo dosiaľ na doskách našej prvej opernej scény uvedené, aj keď vzniklo ešte v roku 1906, Plášť Giacoma Pucciniho inscenovala Opera SND doteraz štyrikrát (naposledy v roku 1968), a to vždy spoločne s ďalšou Pucciniho krátkou operou Gianni Schicchi. Schönbergovo Očakávanie je iste iné ako väčšina operného repertoáru, ktorý sa nielen v SND, ale vôbec na Slovensku hrá. Pri sledovaní tejto opery hudba neupokojuje a nestrháva páčivou melódiou. Vyjadruje totiž bôľ, strach, túžbu, obavu, hrôzu, lásku, nenávisť. Všetky tieto polohy vyspieva jediná aktérka, speváčka v hlavnej a jedinej úlohe, ktorej autorka libreta Mária Pappenheimová nedala ani len meno. Je to jednoducho Žena. Nao Higano, japonská speváčka žijúca na Slovensku, sa chopila šance a dokazuje v Očakávaní svoje nesporné spevácke i herecké kvality. Možno by bol dojem z jej výkonu ešte hlbší, keby bola na scéne nielen jedinou spievajúcou postavou, ale jedinou postavou vôbec. Tých zo dvadsať do pása nahých mužov, ktorí chcú byť vari nejakými tieňmi hľadaného milého, pôsobí skôr rušivo, než by zvýraznilo to, o čom Žena spieva. Dramatické kulisy by postačili. K Puccinimu ťažko ešte niečo dodať. Je majstrom na vykreslenie atmosféry hudbou, divák sa stáva svedkom bezvýchodiskovej situácie a túžob. Plášť v titulnej úlohe mu ukáže, že pod veľký plášť si možno pritúliť ženu a dieťa, ale aj skryť vraždu. Ak teda nemáte nič proti tomu stráviť večer s dobrou hudbou, ktorej motívy vás dostanú do filozofujúceho rozpoloženia, pozvanie na Očakávanie a Plášť, môže byť to pravé. Zuzana Krútka |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |