|
|||||||||||||||||
Utorok 8.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dôsledky štrajku ešte pocítiaOdborové organizácie opäť ukazujú svoju silu, nie však na Slovensku, ale v Spojených štátoch. Už viac než týždeň sú prístavy na západnom pobreží USA, tiahnuce sa od San Diega až po Seatle, odstavené. Dôvodom je spor medzi Asociáciou tichomorskej námornej prepravy (PMA), reprezentujúcou zamestnávateľov západoamerických prístavov a Medzinárodným odborovým zväzom prístavov a skladísk (ILWU), reprezentujúcim zamestnancov. Rokovania, ktoré medzi nimi za účasti sprostredkovateľov prebehli tento víkend, sa skončili bez dohody, pričom ani nebol stanovený termín pre ich prípadné obnovenie. Pre ekonomiku Spojených štátov, ktorá sa ešte stále nespamätala z recesie, to nie je práve najlepšia správa. Podľa vlastných odhadov PMA, každý deň odstávky v prístavoch pripraví americkú ekonomiku o jednu miliardu dolárov. Čo najpromptnejšie nastolenie zmieru je preto v tejto chvíli najdôležitejšie. Štrajk v podobnom rozsahu v tomto regióne zaznamenali naposledy pred 30. rokmi. Nervozita medzi tamojšími obchodníkmi, ktorí vďaka tomu prichádzajú o milióny dolárov, sa zo dňa na deň stupňuje, mnohí právom očakávajú, že do tohto sporu zasiahne aj americký prezident. Prezident má totiž na základe Taft-Hartleyho zákona z roku 1947 právo nariadiť zamestnancom prístavu okamžitý nástup do práce (prinajmenšom po obdobie 80 dní), a to v prípade, že daný spor ohrozí prosperitu celého národa alebo bezpečnosť. Prezident Bush sa však zatiaľ do konečných rozhodnutí veľmi nehrnie. Pohnevať si odbory pred blížiacimi sa voľbami do amerického Kongresu totiž nie je práve najrozumnejšie. Vládni predstavitelia však už deklarovali, že ich celá záležitosť dosť znepokojuje. Je evidentne jasné, že odstávka prístavov, ak bude pokračovať aj naďalej, značne poškodí niektoré priemyselné odvetvia, povedala v piatok tajomníčka amerického ministerstva práce Elaine Chaová, pričom poukázala najmä na poľnohospodárske odvetvie. Problémy v prístavoch, cez ktoré sa mimochodom ročne prepraví tovar v objeme až 300 mld. USD, nastali po tom, čo sa odbory rozhodli žiadať o novú pracovnú dohodu. Tá posledná sa skončila 1. júla a prístavy prakticky celé leto fungovali len vďaka každodennému predlžovaniu predchádzajúceho kontraktu. Odbory sa však rozhodli žiadať viac, pričom zvlášť veľký odpor kladú voči snahám zamestnávateľov zaviesť do výrobného procesu viac technológií (napríklad čítačku kódov a podobne). Odbory, ktorých členská základňa predstavuje 10 500 pracovníkov, sa však obávajú, že zavádzanie nových technológií pripraví o prácu mnoho robotníkov a takisto zníži ich vplyv. Na znak odporu prestali robotníci podávať plné výkony, čím vyprovokovali PMA k úplnému uzavretiu jednotlivých nákladných terminálov. Podľa PMA, ak by aj Bushova administratíva ihneď nariadila zamestnancom okamžitý nástup do práce, vyčistenie prístavov od starších nedoručených zásielok by trvalo prinajmenšom šesť či sedem týždňov. Viac než dvesto lodí obyčajne plne naložených potravinami a rôznymi priemyselnými výrobkami však zatiaľ stále bez nákladu kotví v prístavoch. Ivana Sedliaková |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |