|
|||||||||||||||||
Streda 9.Októbra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Viac motivovať študentovV USA sú náklady na štúdium pre bežnú rodinu významnou položkou, takže mnohé rodiny už pri narodení dieťaťa začínajú šetriť na jeho budúce štúdium. Okrem toho však štát daňovo zvýhodňuje takéto sporenie (odpočítateľná položka z príjmov) a je tu pomerne široká možnosť získania štátnych pôžičiek a štipendií pre chudobných alebo nadaných študentov. Bez takýchto možností na Slovensku absolútne neodporúčam aplikovať takýto model, pretože by to znamenalo úpadok vysokého školstva, stratu záujmu o štúdium, prípadne presun záujmu o štúdium do zahraničia. Čo však je potrebné zmeniť na Slovensku, je zvýšenie motivácie študentov dosahovať výborné študijné výsledky. V tejto oblasti došlo na Slovensku k degradácii, pretože študenti nie sú motivovaní dosahovať výborné výsledky. To je možné dosiahnuť napríklad pozitívnou alebo aj negatívnou motiváciou. Vynikajúcim študentom poskytnúť prospechové štipendium a ďalšie výhody a spoplatniť opakovanie skúšok a ročníka pre lenivších študentov. Takéto spoplatnenie by malo svoj význam a som si istý, že by s ním súhlasili aj študenti a ich rodiny. Sociálne slabší by mali možnosť študovať a ich výsledok by závisel len od ich úsilia a schopností. Zároveň však je potrebné nechať aj možnosť študovať na súkromných školách so zavedenými poplatkami za štúdium, aby bola zabezpečená možnosť výberu. Postupne zrejme bude rásť záujem aj o takéto platené štúdium zo strany solventných občanov, ktorí teraz svoje deti posielajú do zahraničia. J. Hofierka na študijnom pobyte na Štátnej univerzite v Severnej Karolíne (USA) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |