Železničiarske metamorfózy Komentuje Jozef Kunik Slovenskí železničiari to nebudú mať v nasledujúcich rokoch ľahké. Štát im už nebude ručiť za úvery čerpané aj na prevádzkové náklady a po druhé preto, že hoci železnice objektívne potrebujú na zabezpečenie dopravy v tzv. verejnom záujme nemalé peniaze, štát im jednoducho toľko nedá. Možností, ako sa budú železničiari správať, je viacero. Nepochybne však musia predovšetkým racionalizovať svoje činnosti a presvedčiť vládu, že ak štát chce dopravu, tak za ňu musí zaplatiť. Presviedčanie zainteresovaných nie je totiž márne. Prednedávnom chcel minister financií Ivan Mikloš nadeliť železničiarom iba 4 mld. Sk. Neskôr po rokovaniach zmenil názor a železnice dostanú 6,6 mld. Sk, z toho 2,3 mld. Sk ŽSR a Železničná spoločnosť (ZSSK) 4,3 mld. Sk. Aj podľa slov ministra dopravy P. Prokopoviča je to však iba 70 - 80 % z toho, čo mali železničiari objektívne dostať. Železničná spoločnosť sa aj preto rozhodla obmedziť alebo zrušiť osobnú dopravu na 32 neefektívnych tratiach s tým, že namiesto vlakov by obslužnosť územia zabezpečovali autobusy. Cestujúcich ďalej neminie zvyšovanie cien cestovného, minimalizovanie sociálnych zliav atď. Niektoré regionálne trate by síce mohli prevziať do svojich rúk vyššie územné celky, avšak už teraz sa dá tušiť, ako takáto možnosť dopadne - ani VÚC nebudú mať na prevádzku neefektívnych tratí peniaze. Predstaviteľov Železničnej spoločnosti minister P. Prokopovič nepotešil ani vyhlásením, že nevidí dôvod, aby ZSSK nakúpila 30 ľahkých motorových jednotiek, ktorých tender rozvíril hladinu adrenalínu najmä politikov. Názor odborníkov je však iný. Ak totiž nebudeme naše lokomotívy a osobné vagóny modernizovať, po liberalizácii trhu so železničnou dopravou budú mať železničiari mimoriadne problémy, pretože konkurencia ich zlikviduje ako malinu. Aj preto plánuje vedenie ZSSK obstarať štyri súpravy elektrických trojsystémových jednotiek (ETJ) s naklápacími vozňovými skriňami, tzv. Pendolína. Železnice už dokonca získali prísľub na poskytnutie výhodného úveru na financovanie projektu. Nákup ETJ sa má uskutočniť v spolupráci s Českými dráhami, ktoré od výrobcu súprav Pendolino - talianskej spoločnosti Alstom Ferroviaria S.p.A. plánujú kúpiť sedem jednotiek (každú so siedmimi vozňami). Cena sa má pohybovať na úrovni 700 mil. Sk za kus. Prvá súprava by sa mohla u nás objaviť v skúšobnej prevádzke začiatkom roku 2004. Vlakové súpravy by mali byť prevádzkované vo vnútroštátnej a medzinárodnej preprave. Na Slovensku posilnia najmä trasu Bratislava - Košice. V medzinárodnej doprave spojenia s Viedňou, Prahou, Budapešťou a ďalšími centrami strednej a západnej Európy, pretože najväčšou prednosťou naklápacích súprav Pendolíno je vyššia rýchlosť (až o 30 %), bez dodatočných investícií do infraštruktúry. Zavádzanie takýchto vlakových jednotiek s naklápacími skriňami má v Európe stúpajúcu tendenciu a je dobre, že Slovensko tentoraz nie je výnimkou.
|
PočasieDnes bude oblačno až zamračené a od západu ma väčšine územia sneženie, v nížinách dážď. Ráno miestami hmla. Najvyššia denná teplota 1 až 5, na juhozápade miestami okolo 7 stupňov. Južný až juhovýchodný vietor 3 až 6 sa popoludní zmení na západnom a strednom Slovensku na západný až severozápadný 3 až 7, v nárazoch miestami 10 až 15 m/s. Teplota vo výške 1500 m okolo -2, večer okolo 0 stupňov. V utorok bude polojasno až oblačno. Zrána v nižších polohách miestami hmla. Najnižšia nočná teplota 0 až -4, v horských dolinách miestami chladnejšie, najvyššia denná teplota 3 až 7, na juhozápade do 10 stupňov. V stredu bude polooblačno až oblačno, ojedinele slabý dážď. Najnižšia nočná teplota 2 až -2, najvyššia denná teplota 4 až 7 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.34 a zapadne o 16.36 hod.Amsterdam | oblačno | 11 |
Atény | slnečno | 16 |
Belehrad | oblačno | 8 |
Berlín | dážď | 2 |
Bratislava | dážď | 5 |
Brusel | polooblačno | 10 |
Budapešť | dážď | 4 |
Bukurešť | jasno | 5 |
Frankfurt | jasno | 10 |
Helsinki | snehové prehánky | -2 |
Istanbul | polooblačno | 10 |
Kodaň | dážď | 1 |
Kyjev | oblačno | 0 |
Lisabon | malá oblačnosť | 17 |
Londýn | oblačno | 11 |
Madrid | oblačno | 18 |
Moskva | dážď so snehom | 0 |
Oslo | veľká oblačnosť | -2 |
Paríž | jasno | 11 |
Praha | dážď | 8 |
Rím | oblačno | 20 |
Sofia | oblačno | 3 |
Štokholm | snehové prehánky | -1 |
Varšava | dážď | 1 |
Viedeň | dážď | 9 |
Záhreb | dážď | 13 |
Ženeva | dážď | 12 |
Odber plynuNa dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.TlakÚdaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 7. 11. 2002: Bratislava 99,92, Sliač 97,80, Košice 98,84, Poprad 93,68, za 8. 11. 2002: Bratislava 99,90, Sliač 97,69, Košice 98,66, Poprad 93,14, za 9. 11. 2002: Bratislava 98,85, Sliač 96,86, Košice 97,89, Poprad 92,21.Údaje poskytuje SPP.
|
|
|