|
|||||||||||||||||
Utorok 12.Novembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Porovnávať len porovnateľnéReklama musí byť predovšetkým pravdivá Za paragraf, ktorý sme prijali predovšetkým pre kompatibilitu s právom Európskej únie, možno označiť § 4 zákona 147/2001 o reklame. Vymedzuje podmienky, za akých je možné využívať porovnávaciu reklamu. Zákon platí poldruha roka, od 1. mája 2001, no váhanie, s ktorým reklamné agentúry i podnikatelia prijali možnosť využiť na účely reklamy výsledky porovnávania vlastností svojho produktu s vlastnosťami na ten istý účel určeného produktu konkurencie, sa odvtedy nezmenilo. Porovnávacia reklama sa zatiaľ nevyužíva, hovorí RNDr. Nadežda Machútová, ústredná riaditeľka Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Možno práve preto sa firmy boja vstúpiť na túto parketu, lebo sa to môže obrátiť proti nim, komentuje postoj inzerentov a dodáva: Na porovnávanie tovarov a služieb treba mať veľmi objektívne a overiteľné údaje, výber porovnávaných vlastností treba pripraviť férovým spôsobom. To, že sa netreba porovnávacej reklamy ľakať, si myslí Ing. Ladislav Kulík, riaditeľ spoločnosti Timo Slovakia, jedným dychom však dodáva, že nemieni byť prvý, kto tento typ reklamy využije na Slovensku a tobôž nie v oblasti spodnej bielizne. V našej brandži som sa s tým nestretol ani na medzinárodnej úrovni, že by niekto porovnával svoju kvalitu a prednosti s hendikepmi konkurencie. Podľa jeho mienky aj v zahraničí sa tento typ reklamy využíva skôr v potravinárstve či porovnávaní reštauračných sietí, najmä rýchleho občerstvenia. Viac úspechov však zaznamenala SOI vo využívaní iného druhu reklamy, tentoraz však zakázaného. Je to klamlivá reklama. Je pre ňu charakteristické, že môže uviesť do omylu osoby, ku ktorým sa dostane a v dôsledku klamlivosti môže ovplyvniť ich ekonomické správanie. Ide o to, že aj reklama má vlastne chrániť celú verejnosť, spotrebiteľov i obchodníkov pred klamaním, pred sekundárnymi účinkami klamlivej reklamy, hovorí N. Machútová. Takéto prípady sa stali a my sme zasiahli. Z 37 podnetov, ktoré dostala SOI od 1. januára do 30. septembra 2002 a ktoré sa týkali reklamy, predstavovali podnety na podozrenie z klamlivej reklamy viac ako polovicu - 21 podnetov. Išlo najmä o klamlivé a zavádzajúce údaje o cenách v letákoch a na bilbórdoch, ako aj pri objednávke tovaru v tlači. Dokonca aj na internete sa objavila klamlivá reklama - Jur Sport Agency ponúkala návštevu 15 jaskýň, z nich však boli oficiálne prístupné len dve. V čase kontroly už bola táto ponuka z webových stránok stiahnutá. Agentúra predložila inšpekcii súhlas Krajského úradu Žilina na sprístupnenie iba troch jaskýň, čím vlastne potvrdili, že ponukou návštevy 15 jaskýň klamali spotrebiteľa. SOI začala správne konanie, ktorého výsledkom bude uloženie sankcie. Spotrebiteľov oklamali aj na čerpacej stanici Bytča-Hrabové, a to akciou Sk 1/l - čerpanie pohonných látok o 1 Sk lacnejšie. Z reklamy nebolo jasné, ktorý sortiment je o korunu lacnejší. Kontrola napokon zistila, že nešlo o zníženie cien benzínov, ale motorových olejov a ostatného doplnkového tovaru. Aj v tejto veci začala SOI správne konanie, a ten, kto si myslel, že naláka vodičov nejednoznačným reklamným textom, aby navštívili práve túto čerpaciu stanicu, bude musieť zaplatiť sankciu. Zuzana Krútka |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |