Hospodársky denník
USD40,947 Sk
EUR41,471 Sk
CHF28,342 Sk
CZK1,35 Sk
  Streda  13.Novembra 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













„Konečne sa opýtali aj nás!“

Za zmenu firemnej kultúry a mikroklímy Heineken Slovensko ocenili

Jedna z troch Cien za riadenie a rozvoj ľudských zdrojov, ktoré každoročne udeľuje Združenie pre riadenie a rozvoj ľudských zdrojov spolu so vzdelávacím inštitútom ibis acam projektom s výrazným prínosom v oblasti riadenia a rozvoja ľudských zdrojov (pozri Hd zo dňa 9. októbra 2002), putovala tentoraz do a. s. Heineken Slovensko. O ocenenom projekte Zmena podnikovej kultúry a mikroklímy sme sa rozprávali s Ing. Tatianou Orglerovou, MBA, personálnou riaditeľkou spoločnosti Heineken Slovensko.

Aké bolo pozadie vzniku oceneného projektu?

- Prieskum firemnej mikroklímy sa naša spoločnosť rozhodla vykonať po ukončení poslednej fázy integračného procesu, ktorý viedol k ekonomickému a právnemu zlúčeniu pôvodne štyroch podnikateľských subjektov do jednej spoločnosti nesúcej obchodné meno Heineken Slovensko, a. s. Po ukončení všetkých procesov v rámci projektu Manažment zmien bolo pre vedenie spoločnosti dôležité spoznať názory zamestnancov. V spolupráci s renomovanou slovenskou agentúrou sme projekt oficiálne odštartovali 3. septembra 2001. Výslednú správu sme dostali v januári 2002, pričom implementácia akčného plánu pokračuje doteraz.

Ako by ste stručne opísali hlavný cieľ prieskumu?

- Projekt mal za úlohu riešiť problém riadenia podnikovej kultúry a odstraňovania motivačných bariér vo väčšom podniku s priestorovo vzdialenými výrobnými jednotkami. Cez spoznanie pocitov, názorov, očakávaní a obáv zamestnancov sme chceli získať informácie o prostredí podniku. Chceli sme otvoriť vzájomnú komunikáciu, merať a zvyšovať mieru spokojnosti zamestnancov a dostať spätnú väzbu na množstvo otvorených otázok. Cieleným využitím získaných informácií sme chceli vytvoriť sadu celopodnikových nástrojov na ovplyvňovanie podnikovej kultúry a mäkkých motivačných faktovo konkrétnych pracovísk.

Môžete priblížiť použitú metodiku?

- Na začiatku bola dôležitá presná formulácia cieľov prieskumu a časového harmonogramu. Počas aktívnej prípravnej fázy sme s pomocou agentúry vypracovali dotazník, ktorý obsahoval otvorené a zatvorené otázky. Otvorené otázky poskytovali priestor na vyjadrenie vlastných názorov, pocitov a postojov. Zatvorené otázky umožňovali presnejšiu kvantifikovateľnosť sledovaných faktorov a vyhodnocovali sa podľa tzv. Likertovej klasifikácie, ktorá odráža systém riadenia v spoločnosti. Dotazník bol identický pre všetkých zamestnancov, avšak odpovede bolo možné triediť podľa jednotlivých pivovarov a vertikálne podľa zatriedenia do piatich skupín: vrcholový a stredný manažment, líniový manažment a majstri, administratíva a špecialisti, robotníci a oddelenie predaja.

Ako ste v prípravnej a realizačnej fáze komunikovali s vašimi zamestnancami?

- Každý zamestnanec dostal osobný list riaditeľa ľudských zdrojov o cieľoch prieskumu, o časovom harmonograme zberu dát a o zabezpečení anonymity dotazníkov, ktoré boli výhradne majetkom agentúry. Komunikačná kampaň sa vo všetkých pivovaroch a v obchodných zastúpeniach spoločnosti organizovala jednotne, majitelia emailových adries dostali list aj v elektronickej podobe a podpora projektu sa komunikovala aj vrcholovému vedeniu spoločnosti.

Na aké hlavné kruhy sa zamerali otázky, ktoré tvorili dotazník?

- V prvom rade sme sa zamerali na vnímanie vstupu spoločnosti Heineken na Slovensko a na celkový názor na pôsobenie firmy na slovenskom trhu. Medzi dôležité charakteristiky patrila komunikácia, firemné povedomie, stabilita pracovného miesta a fluktuačné tendencie, spolupráca a vzťahy na pracovisku, riadiaci proces, vedenie a kontrola, hodnotenie a mzdový systém, riziká, postoj ku konzumácii alkoholu, motivačné faktory, celková atmosféra, nápady a myšlienky, odporúčania a pod.

Aká bola návratnosť odoslaných dotazníkov?

- Pohybovala sa od 64,3 percenta do 90,1 percenta, čo je pre takýto typ prieskumu mimoriadne priaznivé číslo.

Prieskum by bol zbytočný, ak by sa celý proces skončil zosumarizovaním výsledkov. Ako ste s nimi pracovali ďalej?

- Zistené výsledky sme prezentovali vrcholovému vedeniu spoločnosti, ktoré odsúhlasilo komunikačný plán. Nasledoval ďalší osobný list každému zamestnancovi, ktorý obsahoval poďakovanie za účasť na projekte, identifikáciu priorít problémov a záležitostí na základe výsledkov prieskumu, správu o najzávažnejších zisteniach (pozitívnych aj negatívnych) podľa miesta výkonu povolania, zoznam aktivít, ktoré sa na základe výsledkov prieskumu už vykonali, informáciu o čase konania jednotlivých workshopov a pod. Komunikačné workshopy sa uskutočnili za účasti riaditeľa ľudských zdrojov, riaditeľa výrobného závodu a reprezentanta externej agentúry, ktorá viedla prieskum v teréne. Nasledovalo výjazdové zasadnutie vrcholového vedenia spoločnosti a všetkých líniových manažérov, definovanie projektového tímu, odsúhlasenie okruhov problémov, ktoré sa majú riešiť prioritne, monitorovanie plnenia akčného plánu atď.

Za prieskum ste dostali prestížne ocenenie, môžete však v tejto chvíli zhodnotiť jeho prínos pre vašu spoločnosť?

- V čase dokončenia významných a niekedy aj bolestivých zmien súvisiacich s reorganizáciou našej spoločnosti, jej organizačného usporiadania, jednotlivých procesov riadenia či mzdového systému bolo vykonanie prieskumu jedinou možnou alternatívou na poznanie názoru kompletnej vzorky zamestnancov. Prieskum sa stretol s veľmi pozitívnym ohlasom a prevažovala mienka „konečne sa niekto opýtal na názor aj nás“. S odstupom pár mesiacov sa naštartovali a zaviedli do praxe mnohé nápady a myšlienky z prieskumu, ktorých realizáciou sa zvyšuje miera identifikácie so spoločnosťou a stúpa dôvera v zamestnávateľa.

Jana Hyžová

RASTER

Heineken Slovensko, a. s., vstúpil na slovenský trh v roku 1995 akvizíciou pivovaru Zlatý bažant v Hurbanove. V súčasnosti tvoria organizačnú štruktúru spoločnosti štyri pivovary a tri sladovne. V portfóliu vyrábaných a predávaných značiek je päť domácich značiek: Zlatý Bažant, Kelt, Corgoň, Martiner a Gemer a štyri medzinárodné značky: Heineken, Amstel, Murphy’s a Desperados. Heineken Slovensko je lídrom na trhu s podielom 41,6 %.

V súčasnosti zamestnáva asi 1400 zamestnancov.

Počasie

Dnes bude polojasno až oblačno, spočiatku miestami hmla alebo nízka oblačnosť. Ojedinele mrholenie. Najvyššia teplota 10 až 14, na severe a východe okolo 7 stupňov. Slabý vietor. Teplota vo výške 1500 m 4 stupne.Vo štvrtok bude polooblačno, časom až oblačno. Zrána a predpoludním v nižších polohách miestami hmla. Nočná teplota 6 až 2, denná 11 až 15, na severe a pri dlhšie trvajúcej hmle okolo 7 stupňov. V piatok bude prevažne malá, na západe časom zväčšená oblačnosť, ráno a predpoludním početné hmly alebo nízka oblačnosť, ktorá sa ojedinele udrží po celý deň. Nočná teplota 8 až 3, denná 11 až 15, pri dlhšie trvajúcej hmle okolo 7 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.46 a zapadne o 16.40 hod.

Amsterdamdážď13
Aténymalá oblačnosť17
Belehradoblačno13
Berlínoblačno10
Bratislavapolojasno15
Bruseloblačno12
Budapešťmalá oblačnosť16
Bukurešťjasno9
Frankfurtpolooblačno13
Helsinkisnehové prehánky-3
Istanbulpolooblačno12
Kodaňdážď7
Kyjevdážď3
Lisabonoblačno18
Londýndážď13
Madriddážď14
Moskvadážď so snehom-1
Oslosneženie-2
Paríždážď14
Prahaoblačno11
Rímoblačno20
Sofiaoblačno7
Štokholmsnehové prehánky-3
Varšavamalá oblačnosť7
Viedeňpolojasno14
Záhrebmalá oblačnosť14
Ženevaoblačno13

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.