|
|||||||||||||||||
Streda 13.Novembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Koľko detí nepôjde do škôl?
ČR bude ceny znižovať, aby sa ľudia vrátili do vlakov Cestovné vo vnútroštátnej osobnej železničnej a autobusovej doprave na Slovensku by malo od 1. januára budúceho roka vzrásť v priemere o 15 %. Je to už tretie zvyšovanie za sebou. Počíta sa aj s nižšími žiackymi zľavami na železnici a v podnikoch Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) na úroveň 70 % ceny lístka. Najvýraznejšiu zmenu by mali pocítiť žiaci a študenti, ktorí cestujú do školy každý deň. Tí, čo cestujú autobusmi, doteraz platili 15 % zo skutočnej ceny cestovného. Od januára to bude o 100 % viac, čiže 30 % cestovného. Súčasne sa zvyšuje základné cestovné, týždenné a mesačné cestovné lístky pre školákov do 100-kilometrovej vzdialenosti by mali zdražieť viac než dvojnásobne. Ceny vzrastú aj v železničnej doprave. Doteraz žiaci platili pri kúpe mesačných či týždenných lístkov len 19 % z bežného cestovného. Po zmene zaplatia približne o 50 až 70 % viac. Plánované zdraženie základného cestovného sa dotkne väčšiny zliav. Možno pravicovo ladení ekonómi budú tvrdiť, že takéto zvýšenie cestovného nie je až také vysoké a rodičia budú schopní platiť cestovné pre svoje deti do školy aj naďalej. Avšak zdanie môže neraz klamať. Priemerná slovenská rodina už teraz je a od začiatku budúceho roka bude ďalej tvrdo skúšaná značne zvýšenými cenami. Už teraz mnohé rodiny v určitých regiónoch Slovenska, najmä nezamestnaní, tvrdia, že nebudú môcť deti posielať do stredných škôl, pretože nebudú mať jednoducho na cestovné a iné výdavky spojené so školou. Návrh z dielne MDPT SR, o ktorom rokovala nedávno vláda, predpokladá aj zrušenie bezplatnej prepravy dôchodcov nad 70 rokov a iných kategórií osôb. V prípade bezplatnej prepravy, ktorá nemá podľa predkladateľa návrhu oporu v zákone, dôjde k jej náhrade komerčnými zľavami, v prípade dôchodcov to bude na základe držby takzvaného seniorpasu. Úprava by sa mala dotknúť aj držiteľov preukazu Slovenského zväzu protifašistických bojovníkov, Konfederácie politických väzňov a iných skupín občanov s tým, že v tomto prípade sa neuvažuje o kompenzácii pre sociálne slabších občanov. Minister Pavol Prokopovič dokonca predpokladá, že navrhne riešiť znižovanie zliav aj u tzv. citlivých skupín obyvateľstva, ako sú zdravotne ťažko postihnutí občania a podobne. V tomto prípade by pre nich vyhradilo kompenzácie ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny. Úprava cestovného v osobnej železničnej doprave sa podľa prepočtov prejaví nárastom tržieb približne o 178 mil. Sk pri predpokladanom poklese prepravného výkonu o 14,5 %. Premietnutím novej tarify do tržieb by malo dôjsť k zvýšeniu krytia nákladov tržbami z 28 % na 30 %. Zvyšok by sa mal zabezpečiť pre ZSSK dotáciou zo štátneho rozpočtu. V autobusovej doprave sa predpokladá po zvýšení cestovného a úprave zliav na žiackom cestovnom nárast tržieb o 705 mil. Sk pri zohľadnení 10-percentného úbytku cestujúcich. Ak berieme do úvahy aj dotáciu zo štátneho rozpočtu, tržby pokryjú ekonomicky oprávnené náklady na 94 %. Rezortom pripravené zvýšenie cestovného sa nevzťahuje na mestskú hromadnú dopravu, ktorej zmeny majú v kompetencii dopravcovia a príslušné okresné úrady. Železnica v posledných rokoch stráca cestujúcich čoraz intenzívnejšie. Ďalšie zvyšovanie cestovného nepomôže nielen študentom, ale ani nezamestnaným pri migrácii za prácou. Inak začínajú pristupovať k cestovnému v Česku, kde po rokoch znížia ceny lístkov na najkratšie vzdialenosti práve s cieľom vrátiť do vlakov cestujúcich, ktorí odišli po zdražení cestovného. Podobné skúsenosti sú aj z vyspelých európskych krajín. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |