Hospodársky denník
USD40,947 Sk
EUR41,471 Sk
CHF28,342 Sk
CZK1,35 Sk
  Streda  13.Novembra 2002

Koľko detí nepôjde do škôl?

ČR bude ceny znižovať, aby sa ľudia vrátili do vlakov

Cestovné vo vnútroštátnej osobnej železničnej a autobusovej doprave na Slovensku by malo od 1. januára budúceho roka vzrásť v priemere o 15 %. Je to už tretie zvyšovanie za sebou. Počíta sa aj s nižšími žiackymi zľavami na železnici a v podnikoch Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) na úroveň 70 % ceny lístka. Najvýraznejšiu zmenu by mali pocítiť žiaci a študenti, ktorí cestujú do školy každý deň. Tí, čo cestujú autobusmi, doteraz platili 15 % zo skutočnej ceny cestovného. Od januára to bude o 100 % viac, čiže 30 % cestovného. Súčasne sa zvyšuje základné cestovné, týždenné a mesačné cestovné lístky pre školákov do 100-kilometrovej vzdialenosti by mali zdražieť viac než dvojnásobne. Ceny vzrastú aj v železničnej doprave. Doteraz žiaci platili pri kúpe mesačných či týždenných lístkov len 19 % z bežného cestovného. Po zmene zaplatia približne o 50 až 70 % viac. Plánované zdraženie základného cestovného sa dotkne väčšiny zliav. Možno pravicovo ladení ekonómi budú tvrdiť, že takéto zvýšenie cestovného nie je až také vysoké a rodičia budú schopní platiť cestovné pre svoje deti do školy aj naďalej. Avšak zdanie môže neraz klamať. Priemerná slovenská rodina už teraz je a od začiatku budúceho roka bude ďalej tvrdo skúšaná značne zvýšenými cenami. Už teraz

mnohé rodiny

v určitých regiónoch Slovenska, najmä nezamestnaní, tvrdia, že nebudú môcť deti posielať do stredných škôl, pretože nebudú mať jednoducho na cestovné a iné výdavky spojené so školou. Návrh z dielne MDPT SR, o ktorom rokovala nedávno vláda, predpokladá aj zrušenie bezplatnej prepravy dôchodcov nad 70 rokov a iných kategórií osôb. V prípade bezplatnej prepravy, ktorá nemá podľa predkladateľa návrhu oporu v zákone, dôjde k jej náhrade komerčnými zľavami, v prípade dôchodcov to bude na základe držby takzvaného seniorpasu. Úprava by sa mala dotknúť aj držiteľov preukazu Slovenského zväzu protifašistických bojovníkov, Konfederácie politických väzňov a iných skupín občanov s tým, že v tomto prípade sa neuvažuje o kompenzácii pre sociálne slabších občanov. Minister Pavol Prokopovič dokonca predpokladá, že navrhne riešiť

znižovanie zliav

aj u tzv. citlivých skupín obyvateľstva, ako sú zdravotne ťažko postihnutí občania a podobne. V tomto prípade by pre nich vyhradilo kompenzácie ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny. Úprava cestovného v osobnej železničnej doprave sa podľa prepočtov prejaví nárastom tržieb približne o 178 mil. Sk pri predpokladanom poklese prepravného výkonu o 14,5 %. Premietnutím novej tarify do tržieb by malo dôjsť k zvýšeniu krytia nákladov tržbami z 28 % na 30 %. Zvyšok by sa mal zabezpečiť pre ZSSK dotáciou zo štátneho rozpočtu. V autobusovej doprave sa predpokladá po zvýšení cestovného a úprave zliav na žiackom cestovnom nárast tržieb o 705 mil. Sk pri zohľadnení 10-percentného úbytku cestujúcich. Ak berieme do úvahy aj dotáciu zo štátneho rozpočtu, tržby pokryjú ekonomicky oprávnené náklady na 94 %. Rezortom pripravené zvýšenie cestovného sa nevzťahuje na mestskú hromadnú dopravu, ktorej zmeny majú v kompetencii dopravcovia a príslušné okresné úrady. Železnica v posledných rokoch

stráca cestujúcich

čoraz intenzívnejšie. Ďalšie zvyšovanie cestovného nepomôže nielen študentom, ale ani nezamestnaným pri migrácii za prácou. Inak začínajú pristupovať k cestovnému v Česku, kde po rokoch znížia ceny lístkov na najkratšie vzdialenosti práve s cieľom vrátiť do vlakov cestujúcich, ktorí odišli po zdražení cestovného. Podobné skúsenosti sú aj z vyspelých európskych krajín.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.