|
|||||||||||||||||
Štvrtok 14.Novembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Je to príliš drahý pokusKomentuje Ľudmila Koníková Aj informácie o tom, že nie všetky nemocnice perspektívne prežijú, dokážu vzbudzovať obavy, najmä u nás. Na Slovensku síce nedominujú veľké vzdialenosti, ale sú oblasti, pre ktoré je charakteristický hornatý terén. A práve tu sa stáva problémom doprava chorých či zranených, bez ohľadu na to, či ide o sanitku alebo vozidlo rýchlej zdravotníckej pomoci. V týchto prípadoch je vzdialenosť nemocnice podstatná, veď pri niektorých zdravotníckych úkonoch je najdôležitejšie, aby boli poskytnuté odborne, ale aj včas. Menej solventná vrstva populácie sa zo sľubovaného rušenia nemocníc neteší okrem iného aj preto, že je už avizovaná platba za dopravu v zdravotníctve. Nie je síce ešte jasné, ako sa to všetko bude diať, no kilometre budú určite tvoriť priamu úmeru, o ohlasovanom zvýšení cien, ktoré budú mať v konečnom dôsledku dosah na túto oblasť, ani nehovoriac. Problém je však zložitejší. V niektorých regiónoch by mohli zostať bez takýchto zdravotníckych služieb a aj samotná myšlienka, podľa ktorej majú prežiť iba najživotaschopnejšie nemocnice, má už svojich oponentov. Medzi hlavné protiargumenty patrí skutočnosť, že nemocnica je strategická investícia štátu alebo presnejšie spoločnosti a má hodnotu niekoľkých miliárd a len tak o ňu prísť sa nejaví ako najšťastnejšie. Navyše niektorí odborníci upozorňujú na skutočnosť, že pacient ťažko dokáže posúdiť úroveň medicínskej starostlivosti či schopnosť operatéra. Zvyčajne hodnotí ľudský prístup, ošetrovateľské služby či dostupnosť potrebných vyšetrení, mimochodom aj o tej poslednej skutočnosti sa dozvedá zvyčajne od ošetrujúceho lekára. Netreba zabúdať ani na to, že pri súčasnom poisťovacom systéme si nemocnice mohli na seba ťažko zarobiť. V tých, v ktorých robili najzložitejšie, najnáročnejšie chirurgické či iné výkony, boli na tom najhoršie, peniaze z poisťovní totiž nemohli pokryť náklady na ne. Nechcem tvrdiť, že organizácia práce je vo väčšine našich nemocníc dobrá, prípadne pridávať pozitíva na adresu nášho zdravotníckeho systému. V niektorých zariadeniach skutočne nie je efektívne využívaný ani čas, ani prístrojové zariadenie. Ťažko nájsť také medicínske zariadenia, kde by pracovali na drahých prístrojoch 24 hodín denne. Sľubovanú reformu preverí až každodenná starostlivosť poskytovaná našim pacientom. Nový systém by však mal byť do detailu prepracovaný skôr, ako sa podarí väčšinu z toho starého zrušiť. V prípade, že by to všetko nevyšlo podľa plánovaných predstáv, by to bol totiž príliš drahý pokus. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |