|
|||||||||||||||||
Piatok 15.Novembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cieľ: vyššia pridaná hodnota
Výrazný vklad VW Slovakia do slovenskej ekonomiky Západoeurópske strojárstvo má sedem miliónov pracovníkov, ktorí ročne vyprodukujú tovar za 945 mld. USD. Produkcia sektora by tento rok mala klesnúť asi o jedno percento, kým vlani bol jej pokles pol percenta. Tento rok zanikne asi 150-tisíc pracovných miest v dôsledku nižšieho dopytu a premiestňovania výroby do nákladovo výhodnejších štátov. Výhody z premiestňovania výroby na starom kontinente pociťuje najmä Poľsko, Česko a Maďarsko. Teraz však dochádza aj k pohybom v rámci východnej Európy. Produkcia sa sťahuje napríklad zo Slovinska do Rumunska, v ktorom sú výrobné náklady nižšie. Novou príťažlivou investičnou oblasťou sa však stáva aj severná Afrika. Španielske spoločnosti sa usádzajú v Maroku, ktoré poskytuje investorom výhodné podmienky. Predsedníctvo Zväzu strojárskeho priemyslu (ZSP) SR konštatovalo, že jedinou šancou Slovenska je zvyšovať pridanú hodnotu v každej oblasti strojárskej výroby. Predseda predstavenstva VW Slovakia Jozef Uhrík demonštroval túto nutnosť na príklade rozvoja automobilového priemyslu, ktorý viaže na seba stále viac subdodávajúcich podnikov. Doterajší vývoj roka 2002 živí nádej, že s príchodom nového roka by sme mohli prekročiť hranicu 50-tisíc pracovníkov v automobilovom priemysle. V Nemecku až do 80 % výkonu priemyselnej sféry robia malí a strední podnikatelia. Pre ich napredovanie sú však nevyhnutné investičné projekty veľkých nadnárodných koncernov. Centrála VW v nemeckom Wolfsburgu má jasnú stratégiu. Plní sa na prospech Slovenska: 700-tisíc vozidiel vyrába VW v krajinách strednej a východnej Európy, z toho Slovensko zabezpečuje 25 %. Tento týždeň odišlo z výrobných pásov bratislavskej automobilky 200-tisíce vozidlo zmontované od začiatku roka 2002, na budúci rok by to malo byť 280 až 300-tisíc áut, ktoré opustia brány VW Slovakia. Na porovnanie: v roku 2001 to bolo 181-tisíc. Medzi zákazníkmi dominujú krajiny Európskej únie, ale napríklad šesť percent produkcie ide z Devínskej Novej Vsi do Japonska. Nemecký koncern sústredí do závodov strednej a východnej Európy produkciu 430-tisíc prevodoviek, z toho Slovensko má 78-percentný podiel. Za posledných desať rokov investoval VW v stredoeurópskom regióne okolo 6 mld. EUR, takmer 20 % z toho skončilo na Slovensku. Vlani VW investoval u nás 356 mil. EUR, spolu s tohtoročnými investíciami (200 mil. EUR) nemecká matka v našej lokalite investovala od založenia VW Slovakia viac ako 40 mld. Sk. Rok 2001 figuruje ako rekordné investičné obdobie v celom automobilovom priemysle Slovenska, z toho podstatná časť smerovala do technológií. Napríklad terénne vozidlá Touareg začína montovať 400 robotov. Šéf VW Slovakia Jozef Uhrík mohol s potešením konštatovať, že dnes máme v rámci celého nemeckého koncernu najvyšší stupeň pridanej hodnoty spomedzi závodov VW v Európe. Výrazne tomu pomohlo rozhodnutie vlády z roku 1998 podporovať zahraničných investorov. Premyslený postup štátnej politiky podpory a strategického investora naberie ešte väčšiu váhu, ak si uvedomíme, že vo vyspelých európskych krajinách začína dochádzať k poklesu investičnej činnosti. Vo Fínsku tento rok investujú o 11 % menej ako vlani. Ako v tejto súvislosti napísal britský denník Financial Times, vo Francúzsku by sa objem investícií mal medziročne znížiť o 5 %. Nepriaznivý trend by mal byť aj v Nemecku, Švédsku a vo Veľkej Británii, kým Belgicko, Rakúsko a Taliansko by mali investovať viac. Plnenie investičných zámerov VW na Slovensku, naopak, prináša pozitívne efekty najmä z pohľadu strojárstva. Za prvých deväť mesiacov získal slovenský automobilový priemysel 24,5-percentný podiel na celom exporte slovenského priemyslu, kde má rozhodujúce postavenie VW Slovakia. Dobrým základom rozvoja subdodávateľskej siete sa stali novovybudované priemyselné parky viazané na VW Slovakia. Najväčší je v Lozorne, kde je v prevádzke prvá etapa a pritom jeden subdodávateľ za druhým štartuje výrobu. Ďalší štyria subdodávatelia sú v Devínskej Novej Vsi, naplno sa rozbieha firma Tower v Malackách, Plastic Omnium (výroba nádrží a nárazníkov), Delfi Senica (autopríslušenstvo), to všetko vytvára veľmi dobrý základ, aby výsledky VW Slovakia za rok 2002 boli viac ako zaujímavé. Summa-summarum, VW Slovakia je hodnotená ako najdynamickejšie sa rozvíjajúca značka v celom koncerne. Slovenské strojárske podniky však na ozdravenie potrebujú ďalšie silné kone pod kapotou. To je jeden z predpokladov, ak sa chceme aspoň priblížiť k spomínanému 80-percentnému zapojeniu malých a stredných firiem v Nemecku. A to si pýta investície aj z našej strany. Podobne ako v manželstve s EÚ: 20 % vložím ja, aby som po zvyšných 80 % europeňazí mohol natiahnuť Tibor Bucha |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |