Hospodársky denník
USD41,409 Sk
EUR41,668 Sk
CHF28,437 Sk
CZK1,358 Sk
  Piatok  15.Novembra 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Cieľ: vyššia pridaná hodnota

Výrazný vklad VW Slovakia do slovenskej ekonomiky

Západoeurópske strojárstvo má sedem miliónov pracovníkov, ktorí ročne vyprodukujú tovar za 945 mld. USD. Produkcia sektora by tento rok mala klesnúť asi o jedno percento, kým vlani bol jej pokles pol percenta. Tento rok zanikne asi 150-tisíc pracovných miest v dôsledku nižšieho dopytu a premiestňovania výroby do nákladovo výhodnejších štátov. Výhody z premiestňovania výroby na starom kontinente pociťuje najmä Poľsko, Česko a Maďarsko. Teraz však dochádza aj k pohybom v rámci východnej Európy. Produkcia sa sťahuje napríklad zo Slovinska do Rumunska, v ktorom sú výrobné náklady nižšie. Novou príťažlivou investičnou oblasťou sa však stáva aj severná Afrika. Španielske spoločnosti sa usádzajú v Maroku, ktoré poskytuje investorom výhodné podmienky. Predsedníctvo Zväzu strojárskeho priemyslu (ZSP) SR konštatovalo, že jedinou šancou Slovenska je zvyšovať pridanú hodnotu v každej oblasti strojárskej výroby. Predseda predstavenstva VW Slovakia Jozef Uhrík demonštroval túto nutnosť na príklade rozvoja automobilového priemyslu, ktorý

viaže na seba

stále viac subdodávajúcich podnikov. Doterajší vývoj roka 2002 živí nádej, že s príchodom nového roka by sme mohli prekročiť hranicu 50-tisíc pracovníkov v automobilovom priemysle. V Nemecku až do 80 % výkonu priemyselnej sféry robia malí a strední podnikatelia. Pre ich napredovanie sú však nevyhnutné investičné projekty veľkých nadnárodných koncernov. Centrála VW v nemeckom Wolfsburgu má jasnú stratégiu. Plní sa na prospech Slovenska: 700-tisíc vozidiel vyrába VW v krajinách strednej a východnej Európy, z toho Slovensko zabezpečuje 25 %. Tento týždeň odišlo z výrobných pásov bratislavskej automobilky 200-tisíce vozidlo zmontované od začiatku roka 2002, na budúci rok by to malo byť 280 až

300-tisíc áut,

ktoré opustia brány VW Slovakia. Na porovnanie: v roku 2001 to bolo 181-tisíc. Medzi zákazníkmi dominujú krajiny Európskej únie, ale napríklad šesť percent produkcie ide z Devínskej Novej Vsi do Japonska. Nemecký koncern sústredí do závodov strednej a východnej Európy produkciu 430-tisíc prevodoviek, z toho Slovensko má 78-percentný podiel. Za posledných desať rokov investoval VW v stredoeurópskom regióne okolo 6 mld. EUR, takmer 20 % z toho skončilo na Slovensku. Vlani VW investoval u nás 356 mil. EUR, spolu s tohtoročnými investíciami (200 mil. EUR) nemecká matka v našej lokalite investovala od založenia VW Slovakia viac ako 40 mld. Sk. Rok 2001 figuruje ako rekordné investičné obdobie v celom automobilovom priemysle Slovenska, z toho podstatná časť smerovala do technológií. Napríklad terénne

vozidlá Touareg

začína montovať 400 robotov. Šéf VW Slovakia Jozef Uhrík mohol s potešením konštatovať, že dnes máme v rámci celého nemeckého koncernu „najvyšší stupeň pridanej hodnoty spomedzi závodov VW v Európe“. Výrazne tomu pomohlo rozhodnutie vlády z roku 1998 podporovať zahraničných investorov. Premyslený postup štátnej politiky podpory a strategického investora naberie ešte väčšiu váhu, ak si uvedomíme, že vo vyspelých európskych krajinách začína dochádzať k poklesu investičnej činnosti. Vo Fínsku tento rok investujú o 11 % menej ako vlani. Ako v tejto súvislosti napísal britský denník Financial Times, vo Francúzsku by sa objem investícií mal medziročne znížiť o 5 %. Nepriaznivý trend by mal byť aj v Nemecku, Švédsku a vo Veľkej Británii, kým Belgicko, Rakúsko a Taliansko by mali investovať viac. Plnenie investičných zámerov VW na Slovensku, naopak, prináša

pozitívne efekty

najmä z pohľadu strojárstva. Za prvých deväť mesiacov získal slovenský automobilový priemysel 24,5-percentný podiel na celom exporte slovenského priemyslu, kde má rozhodujúce postavenie VW Slovakia. Dobrým základom rozvoja subdodávateľskej siete sa stali novovybudované priemyselné parky viazané na VW Slovakia. Najväčší je v Lozorne, kde je v prevádzke prvá etapa a pritom jeden subdodávateľ za druhým štartuje výrobu. Ďalší štyria subdodávatelia sú v Devínskej Novej Vsi, naplno sa rozbieha firma Tower v Malackách, Plastic Omnium (výroba nádrží a nárazníkov), Delfi Senica (autopríslušenstvo), to všetko vytvára veľmi dobrý základ, aby výsledky VW Slovakia za rok 2002 boli viac ako zaujímavé. Summa-summarum, VW Slovakia je hodnotená ako najdynamickejšie sa rozvíjajúca značka v celom koncerne. Slovenské strojárske podniky však na ozdravenie potrebujú ďalšie „silné kone“ pod kapotou. To je jeden z predpokladov, ak sa chceme aspoň priblížiť k spomínanému 80-percentnému zapojeniu malých a stredných firiem v Nemecku. A to si pýta investície aj z našej strany. Podobne ako v manželstve s EÚ: 20 % vložím ja, aby som po zvyšných 80 % europeňazí mohol natiahnuť

Tibor Bucha

Počasie

Dnes bude oblačno, miestami polojasno. Ráno a predpoludním miestami hmla alebo nízka oblačnosť. Najvyššia teplota 9 až 14, pri zmenšenej oblačnosti miestami 16 až 19 stupňov. Južný až juhozápadný vietor 3 až 7 m/s, na juhozápade okolo 10, na horách a v nárazoch aj na juhozápade 15 až 20 m/s. Teplota vo výške 1500 m okolo 9 stupňov.V sobotu bude polooblačno, miestami najmä na západe časom až oblačno. Ráno a predpoludním miestami hmla. Nočná teplota 10 až 6, v údoliach okolo 4, denná 14 až 17, na severe a pri dlhšie trvajúcej hmle miestami okolo 9 stupňov. V nedeľu bude polooblačno až oblačno, miestami prehánky alebo občasný dážď. Ráno ojedinele hmla. Nočná teplota 10 až 5, denná teplota 11 až 16 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.58 a zapadne o 16.44 hod.

Počasie v európskych mestách dnes a teplota v ° C

Amsterdamdážď9
Aténypolojasno20
Belehradpolojasno23
Berlínoblačno13
Bratislavaoblačno16
Bruseldážď10
Budapešťoblačno20
Bukurešťjasno17
Frankfurtzamračené13
Helsinkizamračené0
Istanbuljasno18
Kodaňpolooblačno8
Kyjevoblačno11
Lisabonslnečno19
Londýnzamračené10
Madridpolojasno16
Moskvazamračené0
Oslooblačno1
Paríždážď12
Prahaoblačno12
Rímoblačno23
Sofiapolooblačno15
Štokholmprehánky3
Varšavaoblačno13
Viedeňoblačno17
Záhreboblačno21
Ženevadážď15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.