|
|||||||||||||||||
Piatok 15.Novembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Podnikajú bez oprávneniaPrevierky neočakávane odhalili aj závažné nedostatky Nad cestovnými kanceláriami visí doslova Damoklov meč. V tom prípade trestajúcim bohom je štát, ktorý zákonom č. 281/2001 Z. z. dovolil, aby trh vytvoril cestovným kanceláriám nerovné podmienky podnikania. Nemožno uprieť, že všetky zúčastnené strany sa snažia riešiť problémy tak, ako vznikajú, ale predsa je tu nebezpečenstvo, že nerovnú situáciu využijú tí podnikatelia, ktorým vyhovuje nedokonalosť legislatívy. Preto už od času, keď vstúpil zákon 281/2001 do platnosti, prebiehajú na trhu kontroly tak živnostenských úradov, ako aj Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Orgán hlavného štátneho dozoru nad ochranou spotrebiteľa, ktorým SOI je, dosiaľ vykonal previerky v 112 cestovných kanceláriách, v 40 cestovných agentúrach a v troch organizáciách podnikajúcich bez príslušného oprávnenia. Podľa informácií Ing. Ľudmily Zátopkovej zo SOI, ktoré predniesla na stretnutí cestovných kancelárií a cestovných agentúr v Trenčianskych Tepliciach, v 10 percentách z kontrolovaných prípadov podnikajúce cestovné kancelárie nepredložili doklad o zabezpečení proti úpadku. Tri cestovné kancelárie podnikali bez oprávnenia, päť sa netransformovalo na cestovnú agentúru a jedna cestovná agentúra podnikala nad rámec svojho oprávnenia. Previerky nie sú zďaleka ukončené. Výsledky zistení prvej etapy boli hodnotené ako zlé. Viac ako jedna tretina cestovných kancelárií a cestovných agentúr mala závažné nedostatky v informačných povinnostiach, a to sa hodnotilo len plnenie podmienok Zmluvy o obstaraní zájazdu, ktorá je súčasťou zákona č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch. Ľudmila Zátopková zvlášť upozorňovala aj na povinnosti zo zákona 34/1992 Zb. z. o ochrane spotrebiteľa, ako aj na neprípustnú prax ponúkať a predávať služby cestovného ruchu v inom ako štátnom jazyku. Zo všetkých služieb cestovných kancelárií a cestovných agentúr najmä uzatváranie zmluvy o obstaraní zájazdu je spojené s množstvom písomného materiálu, ktorý, pokiaľ je v cudzom jazyku, musí byť písomne preložený do slovenčiny. Čeština je považovaná takisto za cudzí jazyk. SOI pri výkone kontroly v 112 organizáciách v 17 prípadoch využila svoje právo zo zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole a zakázala predaj služby, v dvoch prípadoch podala živnostenským úradom návrh na pozastavenie činnosti a až v 61 prípadoch začala správne konanie pre zistenie závažnejšieho charakteru. Druhú etapu previerok ukončili k 1. novembru a pokračuje ďalej v prípadoch podnetov zo strany spotrebiteľov, ako sú aj nevybavené reklamácie. Podnetov je pomerne veľa, pretože niektoré cestovné kancelárie či cestovné agentúry si nesprávne vysvetľujú právo na reklamačnú dobu. Spotrebiteľ má totiž právo reklamovať zakúpené služby bezodkladne, najneskôr však do troch mesiacov a rovnako má nárok na bezodkladnú odpoveď. Pomerne časté je aj porušovanie zákona o reklame, ktorá nedovoľuje rozosielanie ponúk elektronickou cestou adresátom skôr, ako oni sami nedali na to súhlas. Zákon o reklame sa porušuje často aj informovaním o klamnej cene, dokonca aj vtedy, ak je uvedená na webovej stránke. Spotrebiteľ a jeho spotrebné práva sú limitom pre minimálnu kvalitu služieb, ktoré poskytujú cestovné kancelárie a cestovné agentúry. Na trhu pôsobiaca konkurencia, ako ďalší faktor, ktorý motivuje podnikateľov zvyšovať kvality služieb, zatiaľ nepôsobí tak, ako by sa očakávalo. Situácia na trhu nás informuje, že prístup do EÚ nie je len o aproximácii práva, ale aj o zvládnutí konkurenčného boja na európskom trhu. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |