|
|||||||||||||||||
Utorok 19.Novembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Regionálne letiská živoriaLen nepravidelné lety firemných lietadiel to nevyriešia Širší región Považia, zahŕňajúci oblasť Trenčína, Púchova, Považskej Bystrice, Bytče, Žiliny, Martina až po Liptovský Mikuláš, predstavuje významný ekonomický potenciál. Táto považská línia tvorí ďalšie prirodzené trhovo-ekonomické metropolitné centrum Slovenska a jeho postavenie vyvoláva potrebu urýchleného dobudovania predovšetkým dopravnej infraštruktúry. Vyžaduje si to podpora exportu, zahraničných investícií a medzinárodných kooperácií vôbec. Za investíciami do železničnej a diaľničnej infraštruktúry tu však rozvoj leteckej dopravy výrazne zaostáva. Jej reprezentantom v oblasti, kde žije takmer jeden milión obyvateľov, je medzinárodné letisko Žilina v Dolnom Hričove. Prevádzkuje ho obchodná spoločnosť Letisko Žilina na základe nájomnej zmluvy a licencie. Rozhodujúcimi akcionármi spoločnosti sú mesto Žilina, Váhostav, Elektrovod, Drevoindustria, mesto Bytča a obce Horný Hričov a Terchová. Letisko je prispôsobené na pravidelnú leteckú dopravu, nepravidelné lety firemných a súkromných lietadiel, letecký výcvik, športové lietanie, dovolenkové špeciálne lety a podobne. Jeho spoločenský a ekonomický prínos vychádza podľa riaditeľa Ing. Jána Stehlíka najmä z využívania zahraničnými investormi, ktorí rozvíjajú výrobné a obchodné kontakty s domácimi partnermi. Prínos toho pre región sa dá len ťažko vyčísliť, skúsenosti z ekonomicky rozvinutejších, ale aj transformujúcich sa krajín však ukazujú, že investície do leteckej infraštruktúry sú skutočne pre ekonomiku spádovej oblasti prospešné. Významné zahraničné investície - Tento Žilina, AVC Čadca, INA Kysuce, Sauer Považská Bystrica, Matador Púchov, SCP Ružomberok, Tesco Žilina - prileteli aj vďaka operatívnym leteckým cestám vlastníkov a vrcholového manažmentu zahraničných spoločností. Letisko celoročne využíva za výhodných podmienok na výcvikové lety Žilinská univerzita, Aeroklub Žilina a súkromné lietadlá. Dôležité sú aj lety Záchrannej leteckej služby a lety pre rezort obrany a vnútra. Tento vývoj ďalej pokračuje a v súčasnosti sa letisko využíva už aj na nákladnú dopravu, najmä do západnej Európy, formou nákladných špeciálov. Čo do počtu letov (ročne až 18-tisíc pohybov) je Letisko Žilina jedno z najvyťaženejších regionálnych letísk na Slovensku. Štatistika ukazuje, že obchodné lety domácich i zahraničných leteckých spoločností predstavujú približne 30 %. Napriek tomu je využívanie letiska nepochopiteľne stratové, približne sumou 4 mil. Sk. Podľa riaditeľa letiska sú stále v stave vyčkávania na efektívnejšie využitie. Stagnáciu leteckej dopravy na Slovensku podrobujú kritike domáci aj zahraniční cestujúci. Primerané letecké spojenie slovenských regiónov so západnou Európou sa formuje len pomaly. Domáce letectvo ovplyvňuje viacero faktorov a hoci s podobným problémom zápasia aj iné transformujúce sa krajiny vrátane Česka i Poľska, ich letectvo je na vyššej úrovni. Lepšej ekonomike letísk nepomáha, ak rezort dopravy doteraz nevykonal kategorizáciu letísk podľa objektívnej analýzy. Peter Farárik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |