Hospodársky denník
USD41,288 Sk
EUR41,637 Sk
CHF28,37 Sk
CZK1,361 Sk
  Utorok  19.Novembra 2002

Zaostávajúci rezort, ekonomický ťahúň?

„Na Slovensku chýba systém cestovného ruchu, ktorý by na základe zhodnotenia turistických daností regiónov ich roztriedil podľa významu,“ hovorí Ing. Jozef Polaček, predseda predstavenstva a. s. Slovakia Trenčianske Teplice a myslí tým regionalizáciu cestovného ruchu, projekt úzko súvisiaci s územným plánovaním a trvalo udržateľným cestovným ruchom. Projekt vypracovania regionalizácie, hoci sa nakoniec dostal aj do Národného programu rozvoja cestovného ruchu v SR, sa z hľadiska potrieb podnikania omeškal. V regiónoch chýba dokument, ktorý by bol podkladom na územné plánovanie, výkon stavebného zákona a podkladom na investičné rozhodnutia podnikateľov, zahraničné investície nevynímajúc. Dokument chýba osobitne na úrovni kraja. Situácia v tejto oblasti regionálneho manažmentu je v porovnaní s obdobím spred desiatich rokov horšia. Pôvodná rajonizácia cestovného ruchu, vychádzajúca z rozboru území, spracovaná štátnym ústavom pre územné plánovanie Terplan, bola záväznou direktívou pre všetky subjekty, ktorých činnosť sa akýmkoľvek spôsobom dotýkala záujmov cestovného ruchu a rekreácie. V rámci Slovenska definovala dvadsať turistických regiónov, z toho päť prvej, šesť druhej, sedem tretej a dve štvrtej kategórie. Zároveň pre turistické oblasti priamo definovala etapu výstavby, pričom osem regiónov bolo zaradených do prvej, čomu bolo prispôsobené v rámci centrálneho prerozdeľovania aj smerovanie finančných tokov.

Cieľom transformácie samosprávnych orgánov je, aby v budúcnosti región samofinancoval svoj rozvoj z vlastných zdrojov. Popri tom bude však stále existovať aj prerozdeľovanie centrálnych finančných zdrojov (fondov), ktoré v porovnaní so súčasnou praxou budú musieť byť s cieľom dosiahnuť lepšie výsledky navzájom centrálne koordinované. Dôležitým podkladom na rozhodovanie smerovania financií by mal byť aj dokument o regionalizácii cestovného ruchu. Kategorizácia oblastí cestovného ruchu by mala byť výsledkom vzájomného konsenzu centra a regiónov. Zo zreteľa by sa nemal stratiť záujem finančne podporiť rozvoj cestovného ruchu tam, kde sa turistická oblasť môže v reálnom čase zmeniť zo zaostalej oblasti na ekonomického ťahúňa. Trestuhodne zanedbávame komplexný rozvoj turistickej oblasti a projekt regionalizácie to môže zmeniť.

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.