|
|||||||||||||||||
Streda 20.Novembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V meste kolaps a z mosta nič
Pohneme s výstavbou až keď vykážu úradníkov, kde patria Bratislava v posledných týždňoch zažíva v špičke doslova dopravný kolaps, ktorý spôsobujú nielen nehody, ale aj nevyhovujúci stav mestskej dopravnej infraštruktúry. Priam zúfalá je každé ráno situácia na vjazde z diaľnice do Bratislavy, v smere od Malaciek. Napríklad po bratislavských mostoch prejde denne vyše 180-tisíc vozidiel. Len po Prístavnom moste prejde denne vyše 82-tisíc vozidiel. Ďalší most by sa Bratislave zišiel ako soľ. Nový most sa síce už mal začať stavať v júli, ale ešte stále sa nestavia. Situácia sa skomplikovala neprehľadným spôsobom výberu víťaza tendra. Výberová komisia najskôr vybrala za víťaza rakúsku spoločnosť Alpine Mayreder, ktorá by spolupracovala so slovenskou stavebnou spoločnosťou ZIPP. S takýmto výberom údajne nesúhlasili zástupcovia Európskej investičnej banky, ktorá 50-percentným podielom participuje na financovaní mosta, ktorého celkový investičný náklad predstavuje sumu 3,6 mld. Sk. Nadväzne komisia rozhodla inak a za víťaza tendra vybrala spoločnosť Doprastav spoločne s rakúskou firmou Voest MCE Linz. Konzorcium okolo rakúskej spoločnosti Alpine Mayreder s takýmto rozhodnutím však nesúhlasilo a celú vec podalo na súd a na Protimonopolný úrad, pretože považuje ponuku Doprastavu za dumpingovú. V auguste rakúsky denník Die Presse v súvislosti s výstavbou Mosta Košická uverejnil článok, v ktorom sa okrem iného píše, že na verejnosť prenikajú informácie o tom, že predstavitelia EIB údajne osobne intervenovali u špičkových slovenských politikov, aby bol výstavbou mosta poverený Doprastav. Denník podotkol, že k podobným aktivitám zo strany EIB prišlo už v Rumunsku. Viceprezident EIB Wolfgang Roth pri návšteve Bratislavy vyhlásil, že banka súhlasí s posledným výberom tendra, teda s bratislavským Doprastavom. Nadväzne na to firma Alpine Mayreder začala v tejto veci intervenovať aj na úrovni orgánov Európskej komisie a požiadali komisiu pre verejnú súťaž o preverenie výsledku tendra. V novembri do celého procesu vstúpil bratislavský primátor Jozef Moravčík a za zbytočné prieťahy spojené so začatím výstavby mosta odvolali riaditeľa spoločnosti Metro Vladimíra Kovalčíka z funkcie. Dnes už bývalý riaditeľ totiž odmietol podpísať zmluvu so združením okolo Doprastavu pre stavebné povolenie. Po zmätkoch s mimoriadnym valným zhromaždením sa v pondelok stal novým riaditeľom Ladislav Csáder, ktorý oznámil, že v najbližšom čase preskúma celý tender, aby mal istotu, že je v súlade so súťažnými podmienkami a s platnými normami, a potom pošle text zmluvy na posúdenie Európskej investičnej banke. Primátor Jozef Moravčík sa zasadzuje za čo najrýchlejšie podpísanie zmluvy, pričom za hraničný termín začatia stavby považuje január 2003. Nadväzne sa na primátora obrátil verejným listom riaditeľ spoločnosti ZIPP Ing. František Hirner, v ktorom sa ho okrem iného pýta: Dokedy chcete konať tak, že to môže hraničiť s machináciami vo verejnej súťaži, zasahovať do výberu zhotoviteľa a zvýhodňovať ho v rozpore so súťažnými podmienkami a so zákonom? F. Hirnerovi sa nepozdáva ani presadzovanie L. Csádera do funkcie v spoločnosti Metro, ktorý je prepojený cez Dopravoprojekt na Doprastav. Špirála komplikácií, nejasností a podozrievania získava na vysokých obrátkach. Ako sa skončí v súlade s právom, to dnes zrejme nik nevie povedať. Jedno je však jasné. Most sa nestavia a keď v lete komisii pri hodnotení prekážalo niekoľko dní, dnes strácame mesiace a mesiace a vodiči v Bratislave sa zatiaľ musia zmieriť s každodennými dopravnými zápchami a nehodami. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |