|
|||||||||||||||||
Streda 27.Novembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Parlament vyrobil pevnosťÚRSO má a využíva takmer neobmedzenú moc V uplynulých dňoch sme vo viacerých článkoch upozornili na skutočnosť, že Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) nemusí podľa litery zákona svoje rozhodnutia včas dávať pripomienkovať tým, ktorých sa budú týkať. Teda spotrebiteľom. Kým nezávislosť regulačných úradov v krajinách EÚ stojí na tom, že musia akceptovať aj argumenty druhej strany a zvažovať nielen primárne, ale aj sekundárne, terciárne... dosahy svojich rozhodnutí na ekonomiku, na existenciu dôležitých podnikov, na Slovensku sa chápe nezávislosť takmer ako neobmedzená moc. Veď podľa zákona č. 276 z roku 2001, na základe ktorého vznikol Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, rozhodnutia ÚRSO sú konečné. Neexistuje proti nim odvolanie. Nespokojní môžu podať sťažnosť proti rozhodnutiam ÚRSO, ale zasa len na ÚRSO, čo však nemá logiku. Ťažko totiž očakávať kritiku do vlastných radov a ochotné sypanie si popola na hlavu. A tak tým, ktorých sa rozhodnutia ÚRSO nečakane a bolestne dotknú, zostáva len verejne protestovať. Najmä ak rozhodnutie ÚRSO prináša také paradoxy, akým je zavedenie tzv. systémových poplatkov pre odberateľov elektrickej energie. Prezident U. S. Steel Košice John H. Goodish vo svojom stanovisku napríklad jasne deklaroval, že nesúhlasí s uvedeným poplatkom vo výške až 175 Sk za každú MWh elektrickej energie, ktorú si oceliarne vyrobia samy pre vlastnú spotrebu. U. S. Steel vynaložili značné investície do technológie na výrobu elektriny tak, aby zvýšili podiel využívania vlastnej elektriny (na viac ako dve tretiny) a tiež, aby výroba aj spĺňala prísne environmentálne kritériá. Žiaľ, dobrá snaha predstaviteľov aj ďalších veľkých podnikov investovať do ekologizácie vlastných energetických zdrojov a urobiť krok k zlepšeniu životného prostredia sa teda zavedením systémových poplatkov obracia proti nim. Z informácií, ktoré sa nám včera podarilo získať, vyplýva, že rozhodnutie ÚRSO o systémových poplatkoch šokovalo i ďalších veľkoodberateľov elektrickej energie. Hoci na presných prepočtoch mnohí pracujú ešte v týchto dňoch, náklady na energie stúpnu jednoznačne viac ako očakávali. Jednoducho, čím viac elektriny si sami vyrobia, tým viac budú platiť. ÚRSO vysvetľuje, že stanovená výška systémového poplatku je O.K. Sú v ňom vraj zarátané náklady na to, aby elektrizačná sústava mohla v prípade výpadku podnikových zdrojov nahradiť veľkoodberateľom celé množstvo ich spotreby elektriny. No kto skontroluje správnosť výpočtov a prepočtov ÚRSO, je otázne. Iste, vychádzal zrejme z podkladov (výpočtov opodstatnených nákladov a primeraného zisku), ktoré mu predložila Slovenská elektrizačná a prenosová sústava i distribučné podniky. Tie v nich zrejme vykalkulovali aj svoje investičné zámery. Na druhej strane sa však treba pýtať, či ÚRSO bral do úvahy aj možné dôsledky rastu cien energií a zavedenia poplatkov pre veľkých spotrebiteľov (a zároveň) veľkých zamestnávateľov, ako aj na fakt, že rast nákladov premietnu do cien svojich výrobkov. Nedá sa dnes definitívne povedať, či avizovaná novela zákona o ÚRSO uzrie v blízkom čase svetlo sveta. Keďže zo strany kompetentných je na túto tému opatrné ticho , iniciatívy by sa mali chytiť práve podnikateľské združenia. Veď zatiaľ ÚRSO len vydáva rozhodnutia, ktoré majú dosah na celú slovenskú ekonomiku, na životnú úroveň obyvateľov, ale prakticky nemá žiadnu zodpovednosť. Rovnako ako poslanci predošlého parlamentu. Práve oni taký zákon o ÚRSO schválili. Pri jeho schvaľovaní neakceptovali ani návrh, aby vznikla organizácia zastupujúca spotrebiteľov, ktorá bude pripomienkovať rozhodnutia ÚRSO. Bol to zámer určitých kruhov, ktoré parlament schválil alebo...?! Zajtra uverejníme stanovisko Slovenských elektrární, a. s. Zdena Rabayová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |