Hospodársky denník
USD42,188 Sk
EUR41,855 Sk
CHF28,371 Sk
CZK1,352 Sk
  Štvrtok  28.Novembra 2002

Komu áno, komu nie

Ktoré ministerstvo to bude?

Dalo sa čakať, že po voľbách sa v cestovnom ruchu znova rozohrajú politické šachy. Namiesto faktov a argumentov, namiesto analýzy, či sa cestovný ruch skutočne môže stať pre Slovensko jedným z ťažiskových odvetví, ktoré podstatnou mierou pomôže riešiť problém nezamestnanosti, sa mlčí, alebo sa ťahajú prázdne vyhlásenia o tom, na ktoré z ministerstiev prejdú kompetencie pre túto oblasť. Návrh zákona na zriadenie Národného úradu pre cestovný ruch nový minister hospodárstva stiahol z legislatívneho konania a vyhlasuje, že cestovný ruch patrí do kompetencie ministerstva hospodárstva. O tom, ako by mal tento odbor v budúcnosti vyzerať, mlčí. Zatiaľ minister výstavby a regionálneho rozvoja využíva doterajšie neúspechy v národohospodárskom manažovaní cestovného ruchu a tvrdí, že kompetencie v cestovnom ruchu by mali prejsť do jeho rezortu. Veď prečo neprijať model, ktorý sa uplatnil v Českej republike? Lenže rozdielne systémy riadenia v okolitých štátoch sú rovnako silným protiargumentom. Tak prečo neprijať konečne náš vlastný model, ktorý je nám prirodzený? Je všeobecne známe, že doterajší model riadenia cestovného ruchu stroskotal, pretože ministri hospodárstva nemali na výkon kompetencií cestovného ruchu časový fond a koordinácia odvetvia z úrovne sekcie nemala dosah na dianie v sektore dopravy, životného prostredia, kultúry, regionálneho rozvoja a ďalších, ktoré žijú vo väčšej alebo menšej miere z cestovného ruchu alebo sa zaoberajú riešením jeho vplyvov. Doslova sme prepadli v oblasti

podpory exportu

a v regionálnom manažmente. V dôsledku neexistujúceho regionálneho manažmentu cestovného ruchu sme stratili prehľad o jeho mieste v územných plánoch jednotlivých turistických oblastí, čo malo následne negatívny vplyv na realizáciu štátnej podpory rozvoja cestovného ruchu. Pre nedostatok finančných prostriedkov sme neinvestovali do výskumu a ani do zdrojov, ktoré poskytujú dôveryhodné informácie (štatistika, prieskum). Nezvládli sme informačné technológie a v neposlednom rade sme podcenili aj ochranu spotrebiteľa a jeho spätnú väzbu na vytváranie pozitívneho podnikateľského prostredia a na zvýšenie kvality služieb. Navyše na domácej pôde máme podnikateľskú sféru, ktorá zatiaľ nie je pripravená na vstup do EÚ. Z objektívnych dôvodov preto, že

štátna sféra

sprivatizovaním štátneho majetku nevytvorila pre moderný svet konkurenčnú podnikateľskú štruktúru, nedostatočne zvládla prípravu legislatívneho procesu. Podnikateľská sféra pre nedostatok vlastných finančných zdrojov a nízky stupeň profesijného združovania nezvládla finančné vstupy do podobných európskych štruktúr, čím prichádza o možnosť koordinácie v aplikácii európskeho práva. Na podporu exportu sme síce zriadili Slovenskú agentúru pre cestovný ruch (SACR), ale nevybavili sme ju dostatočnými finančnými zdrojmi, ba ani kompetenciami v koordinácii vytváraní imidžu Slovenska ako krajiny hodnej navštívenia. Výsledkom je realita, ktorá nepodporuje, ale naopak, doslova komplikuje cestovanie domácim, ale predovšetkým zahraničným turistom, ktorí majú problém dopraviť sa k nám či už leteckou cestou, alebo po železnici, ktorí sú znechutení po absolvovaní cesty autom. Výsledkom sú aj zbytočne vynaložené náklady podnikateľov na

akvizičné cesty,

pretože Slovensko je pre mnohých pracovníkov cestovných kancelárií v zahraničí stále neznáma krajina. Takto by sme mohli pokračovať ďalej, pretože každá príčina má svoj následok. A ak naozaj chceme mať príjmy z cestovného ruchu, neodkladne sa v prvom rade musíme pokúsiť zmeniť tieto trendy. Otázkou je, ktoré ministerstvo by to dokázalo?

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.