|
|||||||||||||||||
Utorok 5.Novembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zatiaľ ešte platí zákonAž nastane liberalizácia sadzby poistenia Začiatkom minuloročného septembra poslanci NR SR definitívne schválili nový zákon o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla. Prezident SR Rudolf Schuster ju v júli roku 2001 vrátil parlamentu na opätovné prerokovanie, pretože sa obával neúmerného rastu sadzby poistného. Jeho obavy boli nepochybne opodstatnené, pretože slovenskí motoristi zaplatia za povinné poistné v budúcom roku minimálne o 50 % viac ako v tomto roku. Podľa Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP) sa poistné na rok 2003 podľa zákona určuje tak, že sa minimálne poistné z roku 2002 zvyšuje o infláciu alebo o nárast percenta škodovosti v prípade, že tento prevýši infláciu. Možno konštatovať, že celková priemerná škodovosť sa zvýšila v porovnaní s rokom 2001 o 51 %, uviedla výkonná riaditeľka SKP Lýdia Blažeková. Minimálne poistné sa tak zvýši o škodovosť, ktorá je však v jednotlivých skupinách motorových vozidiel rozdielna. Najväčší nárast škodovosti zaznamenali pri autobusoch, trolejbusoch, ťahačoch a prípojových vozidlách. Nárast škodovosti pri osobných motorových vozidlách dosiahol približne 50 %. Maximálne poistné nesmie prekročiť minimálne poistné, navýšené o 30 %. Minimálna sadzba poistného na rok 2003 pre osobné a malé nákladné automobily do 1300 kubíkov alebo na elektrický pohon bolo určené na 2880 Sk, nad 1300 do 1800 kubíkov na 5130 Sk, nad 1800 do 2500 kubíkov na 8550 Sk a nad 2500 kubíkov na 13 090 Sk. Maximálne sadzby poistného dosahujú 3744, 6669, 11 115 a 17 016 Sk. Podľa predsedu správnej rady SKP Imricha Feketeho poisťovne budú pre motoristov ponúkať poistné približne o 20 % vyššie, ako je minimálna hranica. Zaváňa to síce kartelovou dohodou, hoci predstavitelia Úradu pre finančný trh tvrdia, že postup poisťovní nemožno takto hodnotiť. Názor vodičov je jednoznačný, až 91 % opýtaných v ankete Slovenskej asociácie poisťovní si myslí, že vodiči, ktorí jazdia bez nehody, by mali byť zvýhodnení pri platení tohto poistného. Mnohí vodiči tiež tvrdia, že staršia škodovka a nový zahraničný automobil napríklad v kubatúre do 1800 kubíkov majú nepochybne rozdielnu hodnotu a nepochybne podstatne rozdielne vyššie náklady aj pri opravách. Slovenskí motoristi sa však môžu tešiť na obdobie po roku 2005, keď sa úplne zliberalizujú sadzby povinného zmluvného poistenia zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a ich výšku zákon nebude limitovať. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |